AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
892

ABSn gick ej att koppla bort.läskigt att köra runt så här.E34

Visa användare
248
petrini1
318 Touring 98
Tjenare
Har testat att söka på ABS och hittade en hel del nyttigt, men mest om E28 och E39.Problemet.Idag började min ABS gå i vid lätt inbromsning också vid vänstersväng i rondeller vilket är läskigt eftersom bilen går rakt fram.Bilen blev också vinglig på vägen.Antar att det har att göra med servotronic enheten som får fel signal?Testade att ta bort säkring 28 och 29 som är till ABS samt servotronic.ABSn gick fortfarande i men det verkar som styrningen är helt ok.Antagligen är nån ABS givare ur funktion.

Kan jag koppla ur ABSn så länge så jag slipper köra av vägen när jag svänger?

mvh Erik
Be
223
Benny 540
540i touring 6vxl
Det du kann göra är att du tar av konntakten till abs enheten.
Det är lätt att ABSen blir över hettad om den går i hela tiden och då går den sönder.
Visa användare
248
petrini1
318 Touring 98
OK
Har inte bilen i närheten just nu.Var sitter ABS enheten?Finns det nån text på den kanske?

mvh Erik
Be
223
Benny 540
540i touring 6vxl
Jag tror att den sitter på förar sidan i motor rummet på e34.
Det ser utt som en aluminium klumpe med massa bromsrör ur.
tu
125
tudor2
528ia -97
Det är nog inget fel på ditt abs system, utan bara smuts vid kuggkransarna/givarna ute vid hjulen. Kolla det och blås rent med tryckluft eller dylikt. Hade det varit fel på själva systemet eller någon givare så skulle din abs lampa lysa och hela abs systemet kopplas bort och fungera som vanligt, fast utan abs funktionen. Annars kan du bara koppla bort en utav givarna så får systemet en felsignal och kopplar automatiskt bort abs systemet, då kommer abs lampan dock att lysa...

MVH
Thomas
håller med tudor2! skit eller rost på kuggkransarna vid hjulen gör att abs'en inte kan läsa av hjulhastigheten korrekt och då funkar lite som det själv vill...

MVH
Johan K
Visa användare
248
petrini1
318 Touring 98
Aha intressant.Den gula ABS lampan till höger tänds bara en kort stund när jag slår på tändningen.Bilen är bara så intelligent att den ser ett avbrott i en givare som ett fel alltså.
ABS enheten var precis den jag trodde det var.Dock så såg det inte ut som det fanns nån kontakt med snäppfäste på den.Ska kika nogrannare om det blir aktuellt att koppla ur den.

Tudor2:Hur kopplar man bort en ABS givare?

Ska köra några dagar och se hur detta utvecklar sig.

Tackar för tipsen!

mvh Erik
tu
125
tudor2
528ia -97
Om du ska koppla bort en givare så är det bara att leta rätt på en av givarna vid ett av hjulen och sedan följa kabeln från den, när du följt kabeln tills du hittar ett kontaktstycke så är det bara att rycka isär kontakten. Vet tyvärr inte exakt vart kontaktstyckena sitter på din bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.