AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
657

Skumt fel med tändningen

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Helt plötsligt bestämde sig min ögonsten för att bara gå på 5 cylindrar. Hade man suttit fast i Volvo-träsket hade det ju varit helt normalt, men nu är det en BMW och då är det ett problem...

Jag plockade ut en tändspole i taget och testade med ett gammalt stift jag hade liggande. Jag fick gnista över allt utom på 4:ans cylle. Aha tänkte jag nöjt, det är en tändspole som e kass. Men icke: Jag bytte runt mellan två spolar men felet kvarstog på 4:an. Vad är detta? Någon som har en idé om möjlig orsak? Felet bör alltså ligga mellan kontakten till spolen och styrenheten. Eventuellt kan det vara någon trissa i styrenheten som har havererat, jag är rädd att detta är det troligaste.

Uppmätta resistanser mellan jord och stiften på kontakten till spolen skiljer dig på pinne 3. På en fungerande cylinder har jag ca 120 kOhm, men på den felaktiga 0.7 kOhm.

Alla idéer mottages tacksamt!
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Plockade ur och isär styrenheten. Det verkar vara en transistor som har brunnit. Måste vara väldigt ovanligt... Men spolen ger rätt värden så jag tror inte att det är något fel utifrån som har bränt den.

*suck*

Någon som har en styrenhet till en E36:a att sälja? Det går bra med vilken modell som helst med Motronic 3.1, jag byter chippet.
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
går inte o bara byta trissan i boxen då? eller är kortet bränt?

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Mr_Fatise: Kruxet är att Bosch har haft den stora ovänligheten att bara låta trycka sin egen typbeteckning på trissan så det blir svårt att hitta en utbyteskomponent.

Märkligt för övrigt att den brann. Måste vara mycket ovanligt. Jag hade inte blivit förvånad om det var kortis i spolen eller så, men den verkar ha rätt resistanser.

Är det någon som har en TRASIG styrbox så skulle jag kunna tänka mig att betala några spänn för den, då kan jag ju prova att byta transistorn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.