|
|
|
|---|---|
|
Någon som har ett tips? Min 528iA-98 har växlingsproblem. När jag ligger i 90-110 så växlar den ner till 4:an, 3:an och tillbaka igen, detta upprepar sig under färden. Har hänt vid ett par tillfällen nu, alltså inte jämt. Jag har bytt batteri för inte så länge sen. Kan det vara dags för oljebyte eller är det ngt el-fel? Har sökt på forumet men ej hittat samma symptom. Pelle | |
| Det du ska börja med är att åka till bmw och dra en fel kåd på lådan så vet du vart du ska börja. | |
|
Visst bör jag göra det men jag bor 6 mil från BMW-verksta'n och det kanske finns ngn här på forumet som har ngt matnyttigt innan jag åker dit. MVH Pelle |
|
|
Efter mer letande på forumet så hittade jag en del inlägg om varierande varvtal i kombination med aut.lådeproblem. När jag körde senast i stan släppte jag gasen när "lådan" började få eget liv och bilen fortsatte att gå i 60 km/h. Jag stannade och la i P-läget, tomgången låg på 1800 varv! När jag rörde gaspedalen gick tomgången ner och sedan upp igen. Alltså, är det varvtalet på bilen som pendlar och gör att den växlar ned o upp ibland? (en teori). Jag var ute ikväll och smörjde de kontakter som sitter vid insuget och vid provkörning så funkade bilen perfekt. Antingen är det ngt glapp. Jag ska åka till BMW snart och se vad felkodsavläsningen ger. |
|
|
Fortsätter denna monolog. Var hos BMW, inga felkoder. Mr Skidmark, om du fortfarande läser forumet?, du hade exakt samma problem som jag, se länk: Länk hur gick det ? Räckte det med att "nolla" systemet, eller? Maila gärna Hälsningar Pelle |
|
|
Läste BMW av alla felkoder åt dig eller kollade de bara aut lådan? Om motorn av någon anledning går dåligt så kan det ge roligt beteende hos lådan då den försöker kompensera detta. Tex när min kamaxelgivare gav upp, så växlade lådan betydligt mer för att kompensera för motorns ändrade effekt. Så om bilen funkar som den ska nu när du smörjt givarna vid insuget så skulle jag gissa att du hittat felet och fixat det själv-bra jobbat:-) |
|
|
Tyvärr så återkom felet vid en längre resa, jag fick växla manuellt. Därefter koll, alla felkoder, hos BMW. De trodde att det kanske kunde va tändspole-fel eftersom det inte visar ngn felkod. När jag provkörde bilen funka den som den skulle. Killen på BMW kunde inte ge ngn förklaring. Men jag behövde inte betala ngt, schysst! Pelle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.