AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.090

Varför inte en 7-serie?

Hej!
Ursäkta en okunnig vad 7-serien anbelangar...
Jag ska strax byta bil, har hittills kört mest 3-serie.
Nu vill jag ha en bekväm och lite mer "vuxen" bil.
Jag tycker att 7-serien verkar vara ett utmärkt alternativ, men de flesta avråder mig från att köpa en sån.
(det rör sig i så fall om en E32, sannolikt en 735)
De brukar säga att de är så ohyggligt dyra att äga, men vad är egentligen dyrare på en 7:a än t.ex en 5:a?
Skatt? försäkring?
Visst, köper man en 750 har man 6 cylindrar till att hålla koll på, men när det gäller sexan tycker man att det inte ska va nån större skillnad...
Dessutom är ju E32:an enormt mkt bil för pengarna om man hittar en fin, oftast billigare än både 3- och 5-serien.
Jag är lite kluven, har de som talar emot 7:an något belägg för vad de säger eller är det bara gamla fördomar?
Åsikter, tips och ev. varningar mottages tacksamt!

MVH // Jesse
Om man jämför en 735 med en 535 borde det inte vara någon stor skillnad, lite mer vikt bara. Tror att en av anledningarna till att folk säger att sjuan är dyrare kan vara att den oftast har mer utrustning än femman, och ju mer man har ju mer kostar det.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

En 735:a som är fräsch finns det ingen anledning att inte köpa anser jag ;)
Problemet är väl att hitta en som ägare har "orkat" hålla i skick till dags dato..

Härlig bil,komfortabel,tyst,drar inte så mycket soppa(relativt sett),försäkringspremierna kollar du upp själv,beror på omständigheterna hur dyrt det blir..osv.

Finns "spaltmetrar" med information om just detta i forumet.
Kontrollera sök inläggsfunktionen för ohemult med fakta och inlägg på just E32.

Mvh Janne.
Ras.mus
Enligt min erfarenhet så är det just "ju mer utrustning, ju mer kan gå sönder" som gäller i det här fallet. Men å andra sidan så får man en sjua med elhissar, ac osv osv till samma pris som en femma utan dessa detaljer och går de då sönder, ja då motsvarar det bara en femma...

Sen finns det tonvis med gamla sjuor p skrotarna att plocka delar ifrån. Det är just när man kommer till växellådor och motorer som det kan bli jobbigt och dyrt. Men de är ju samma i sjuan och femman så det skiljer inte.

Men se bara till att få en i fint skick, som är servad som den ska och som du kan känna dig SÄKER med miltalet! Och står milen på över 29000 kan du räkna med att den gått MYCKET mer, mätaren stannar nämligen där...
Visa användare
59
Pertan
740iA -93
535i -87
M535i -85
M5 -86

Största skillnaden jag märkte när jag gick från 5:a till 7:a var hur väl ihopskruvad den kändes! Och betänker prisskillnaden när dom såldes nya så... Något man lätt glömmer bort NU när dom kostar lika mycket!
Mitt tips är att kolla på V8:orna, mycket lugnare karaktär som passar e32:an enligt mitt tycke! bränsleförbrukningen verkar oxå lättare "att få ner". Är ju en betydligt mordernare motor än 12ventils-sexorna...
Jag tackar för svaren.
Som Pertan sa; V8:orna verkar otroligt bra, frågan är bara om jag kan få råd med en sådan...
Nåja, jag ska se om jag hittar ett fint objekt, i så fall kollar jag naturligtvis milantalet och servicebok!
Ha en trevlig helg nu!
Pe
5
Peter 582
740iA-93
Ja varför inte en 7-serie.Köpte själv en 740iA-93:a i Fredags och har gått omkring med ett stort flin på läpparna sen dess! Håller helt klart med Pertan om 8:ans fördelar.Bränsleförbrukningen är marginell.Kör du mest motorväg eller landsväg så ligger den riktigt lågt.Motorn är mer eller mindre skottsäker,om du hittar ett välservat ex.Lycka till.
Visa användare
54
Jacobsson
730i-88 E32
Jag bytte själv bort in Volvo 740Turbo-85 mot en BMW 730i-88 för en vecka sedan.. har aldig nånsin vart mer nöjd med detta byte kan jag säga,, den drar mindre soppa än vad Volvon gjorde den kostar mindra i försäkring än vad volvon gjorde, och sen till komforten.. OJ OJ OJ....
dena bil bytte jag till mig.
Länk
Ska lämnas in nästa vecka för omlack av bakdelen då jag inte tycker det passar sig med 2 färgad lack på en sån här bil.
fast jag måste påstå att den svarta lacken är riktigt grymm
Länk

jaja nu har jag skrivit av mig lite iaf, MYCKET nöjd e jag iaf...

Lycka till med ditt bilköp.

MVH Fredrik

Beemer for Life.
Nej sjua är underbart och åka. Men räkna med 15kr per mil i service då har du nog råd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.