|
|
|
|---|---|
|
Jag måste fråga er som äger 750 om era erfarenheter av bilen som vinterbil. Är lite sugen på en 750. Fantastisk bil och man får dem ju verkligt billigt. Funderar på driftsäkerheten på vintern. Om vi utgår ifrån att bilen står på gatan utan motorvärmare och motorn är i bra skick. Startar den även om det är väldigt kallt. Det finns ju många strömförbrukare och mycket grejor i motorn som skall dras runt, vilket kräver mycket ström. Kanske är det tillochmed nödvändigt med nytt batteri inför varje vinter ? Hur fungerar chassiet på ishal väg ? Vilken EDC-inställning ger mest väggrepp ?Vilken typ av vinterdäck anser ni är mest lämpad ? | |
Paap Reeder |
... en sak är säker ... den blir väldigt fort varm. Jmf med min E28 så talar vi om kanske på 20% av kösträckan. Vi talar om dryga kilometern. MVH /// Paap R |
|
Mina erfarenheter av 750 på vintern Inga startproblem om man har rätt batteri Mycket hög förbrukning Dålig framkomlighet i uppförsbackar trots diffspärrr och fina vinterdäck Pga vikten går den mycket säkert och stabilt på vinterväg Dålig värme/ventilation, har svårt att får bort imma på rutorna. Gammal bil + salt = rost Jag är glad att jag kommer köra Skoda Fabia TDI -04 denna vinter, och inte 750:n... BMW CS #5139 |
|
|
Länk ///MVH TONY |
|
|
Tack för era svar ! Denna site är ju otroligt intressant med allt det kunnande och erfarenhet som finns här. Forumet har också ett vänligt och hjälpsamt diskussionsklimat med få övertramp och påhopp. Det gäller knappast alla entusiastforum på nätet. Jag har lärt mig väldigt mycket om min M535:a och även om BMW i största allmänhet på detta forum. Dock tycker jag att ni som bara tror/gissar saker utan att vara säkra kan tänka efter lite innan ni fattar pennan. Jag har ju "pluggat" en hel del med hjälp av forumet inför köpet av en 7:a. Suget efter en 750:a (E32) måste jag erkänna är väldigt stort. Eftersom jag mekat en hel del med bilar förstår jag dock vilken utomordentligt riskfylld bil det är men ack så härlig. Förnuftsmässigt är naturligtvis en enklare 7:a att föredra. Eftersom jag gillar att KÖRA bil uppskattat jag också manuell låda som ju tyvärr inte finns på 750, men nu vill jag prova komforten. EDC-funktionen är ju underbar (så länge den fungerar). Vilken EDC-inställning brukar ni köra på när det är riktigt svinhalt ? Rimligtvis bör den mjukaste chassiinställningen ge mest väggrepp. Synpunkter och erfarenheter ? Betr. vinterdäck har jag alltid haft inställningen att bra dubbdäck ger en extra säkerhetsmarginal, vilket i allra högsta grad bör gälla en så tung bil som en E32. Vad tycker ni ? Vad använder ni ? Vad anser ni är minimum batteristyrka för en 750 som körs på vintern när det är riktigt kallt ? Duger ett vanligt batteri eller krävs det typ Optima för att vara riktigt säker på att den alltid startar ? Mvh Ronny Hedman |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.