|
|
|
|---|---|
|
hallå ja hm jaa kan det ha något samband?? att bilen ryker ganska mycket vitt några dagar men sen några dagar så ryker den inte alls??? kan det ha samband med förhäjd bränsleförbrukning för det är det på den ibland men har inte hunnit kolla om de hör ihop.... har skrivit lite tidigare också om vit rök problem.. men den tappar ju kanppt ngt vatten typ 5-6 deciliter på 35 mils körning ........................ Zalmon | |
|
""men den tappar ju kanppt ngt vatten typ 5-6 deciliter på 35 mils körning"" Ska ju inte försvinna något vatten över huvud taget! 0.5 liter på 35 mil, då är det nåt fel....... Du har nån form av läckage, får du vitrök så är det troligaste en topppackning eller spricka i toppen, vattnet tar sig ut i förbränningsrummet ! ///Magnus |
|
|
okie dokei he eh där försvann en strimma av hopp om att det kanske INTE skulle behövas öppna motorn Men jag kan alltså också åka typ 20-30 mil och den ryker inget alls Kan köra med den en vecka och inget vatten försvinner. Zalmon |
|
|
Min lider av liknande problem, lite vit rök ibland. Det konstiga är att det inte verkar försvinna nått komp ut i vattnet.. Kompet är samma på alla cylindrar och det bubblar inte i expansionskärlet. Min andra topplockserfarenheter är mera av modell slaget vid Lützen dimma eller O'boy i oljetråget. Själv laddar jag mentalt och ekonomiskt för att riva av toppen. Synd bara att det kommer bli så dyrt med en ny kam mm vilket jag också vill ha när allt ändå ska isär. //Magnus |
|
|
Men inte f-n river ni väl av toppen för detta? Lite vitrök har väl nära nog alla bmw 6-och 8:or av lite äldre modell så här års... Försvinner det lite vatten kan det bero på ett litet läckage vid toppen men se bara till att lufta den ordentligt, nej - ordentligt!!, och låt bli att skruva av expansionslockslocket när bilen är varm. Fyll på vatten/glykol i lagom blandning ofta (så det inte kommer luft i systemet igen?) tycker lilla jag iaf... |
|
Paap Reeder |
.... enklast är att låta mäta CO i kylvattnet. MVH /// Paap R |
|
Nu är det ju så att det här är INTE en 6:a eller en 8:a utan en 12:a ska byta stift och olja under helgen så får se vad tecknen där tyder på................. Zalmon |
|
|
Åk till någon verkstad som har till gång till spårvätska o hälla i kylaren.Länk |
|
|
Jag tycker också att man skall ta ett co-prov i expansionkärlet, är det inga problem där skall du sluta oroa dig. Alla mina 3 st 750 har rykt mycket vit rök vid kall och fuktig väderlek. Att vatten försvinner kan ju också vara ett litet läckage i värmepacket, inte heller så ovanligt, och inte alltid lätt att upptäcka. BMW CS #5139 |
|
|
Jag förutsätter att vitröken inte är den obligatoriska kondensen i avgassystemet som alltid blir p åbilen den här årstiden. Försvinner bara man varmkör ordentligt. Men om den fortfarnde ryker vitt o drar vatten är risken stor att problemet är topplocksrelaterat (packning el. topplock) ///Magnus |
|
|
Jag har precis fixat en spricka i kylaren så jag ska börja övervaka vattennivån lite mer noga nu. Så länge problemet inte förvärras lär jag inte riva av toppen bara för den vita röken, att vissa nockar på kammen saknar 0,7mm känns däremot som en bättre anledning just nu. Men vi får se vad besiktningen säger om pjäsen som helhet fram i januari, bedömmer de den som frisk i övrigt kan den ju vara värd lite ompyssling i motorutrymmet. //Magnus |
|
|
Har ett likadant fel på min 325:a men jag vet var det läcker iaf...ska nog riva toppen och hoppas att det bara är packningen...annars får den stå, har inte råd tyvärr.... |
|
|
Nu har iaf vinterskottet Hermann gått en 250 mil utan påfyllning av vatten och nivån tycks bara ha sjunkigt en centimeter, så läget verkar vara under kontroll. (Peppar, peppar. Ta i trä.) Att han ryker lite mera vitt än andra bilar har jag vant mig vid. //Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.