AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
974

Kan man se om toppen är spräckt?

SI
267
SIkko
X3 325 cab turbo 450hk
Jag har inhandlat en 525ia som hade dålig komp. Ägaren sa att den hade gått varm pga kylarläck. Han hade tagit ur kolvarna ur maskinen och kontrollerat ringarna/kolvarna på den. Kompet avvek på 2 cylindrar 9bar på friska och 6 bar på 2 cylindrar(efter kontrollen av kolvar). Toppen är ny dvs nya gjutningen syns inga sprickor i den den är planad. Givetvis var det en ny topp packning.

Kan det vara så lätt att när han tog up kolvarna så vände han på ringarna klockvis så att dom hamnade fel i loppet och det resulterade i dålig komp? Jag förstår inte vad som kan vara orsaken.
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Dum fråga kanske men är alla ventiler täta?
SI
267
SIkko
X3 325 cab turbo 450hk
Inslipat för ca 1000mil sedan
Vilka cylindrar var det?

De toppar jag har haft har alltid varit paj på femmans cylinder sen vandrat vidare. Sprickan har varit synlig men ibland kan kamaxeln vara ivägen.

SI
267
SIkko
X3 325 cab turbo 450hk
2an och 4an. Ska kika under kammen oxå tycker det borde synas som på vag bilarna..
Spricker M20 toppen så blandar den vatten olja. Har aldrig sett eller hört talas om någon spricka som skulle läcka komp. Jag tippar på att några ventiler är krokiga.

Länk
SI
267
SIkko
X3 325 cab turbo 450hk
Ok jag ska kika det fins inge nedslag i kolven iaf..

Får väl ta ur ventilerna och slipa igen..
li
462
limmet
E30S50 turbo 814hk 1075nm
Dom flesta toppar som spruckit har man sett sprickan , men det kan vara svårt att se den i vissa fall.
Sen hadde jag en topp som man inte såg sprickan innan jag provtryckte. Jag tycker man ska provtrycka för att vara säker

Mvh Limmet

Www.Limmet.se
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.