AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
908

Automatlådeproblem 525 TDS -94

ephmc
Har ett problem som verkar ganska svårlöst. Vid låg hastighet eller när man står still hackar lådan och ibland stannar motorn. Nödläge aktiveras också ibland varvid lådan bara går i femte växeln. Är det mekaniskt, dvs renovera eller byt låda, eller kan det vara elektroniskt. Har rengjort kontakten som styr nödläget till lådan. Den beter sig dessutom inte på detta sätt jämt och fungerar alltid utmärkt när man kör över ca 30 kmh.

Patric
Kn
97
Knugen
525 TDSA -93
Hade liknande problem o fick rådet att byta batteri.
Gjorde så o bilen o lådan gick som ny igen !?!
Batteriet verkade inte dåligt då startmotor o glödningen funkade finfint.
Men prova o ladda eller skaffa ett nytt.
Viktigt att inte ta ett med förlite ampere!!

Diesel Performance.....
BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
kan vara så enkelt som knappen som man väljer körprogram... hade det felet på min -92 tds, bytte knappen på BMW ca 500 inklusive arbete o knapp, sedan blev den som ny!

mvh Danne

390Nm - oljebrännare!
väntar på våren = 20" fälgarna på, nu 'bara' 17" vinterdäck...
ke
342
kentsamuel
M3 E30
M3 E46
M535 E28
528i E28
318i E21
2800 CS E9
320d F31
530dM F10
Detta var ju intressant.
Jag har problem med lådan på min tdsa -92:a med. När man drar fullt på ettan så kan man få sådana riktigt grymmma vibrationer, hackar riktigt mycket. Har gått över i nödprog. nån gång med.
Dessutom så är batteriet inte helt perfekt.
Kan problemet alltså lösas genom att byta batteri???
ephmc
Håller på att ladda batteriet för att testa nu. Har faktiskt gjort det tidigare och problemet har försvunnit men jag har inte varit säker på att det var felet, trodde att generatorn gav för lite men har mätt upp den så det måste vara batteriet. Ladda eller byt batteri. Lycka till!

Patric
ke
342
kentsamuel
M3 E30
M3 E46
M535 E28
528i E28
318i E21
2800 CS E9
320d F31
530dM F10
Jag ska ta och testa det med nu då.
Det låter verkligen allvarligt när man får dessa super-vibrationer, skule verkligen va glad om problemet så såhär lättlöst!

ephmc o knugen,
Är det samma problem vi tre har då? När man belastar den fullt i låg fart på ettan eller om man håller den på bromsen o gasar på ettan. Då hackar/vibrerar det nåt hejdlöst, känns som i låda-karda-bakaxel nånstans. Men är troligtvis i lådan. Samma för er?
Kn
97
Knugen
525 TDSA -93
Jag har alldig fått den o bete sig så vid full belastning på ettan. Däremot läggs högsta växeln i.Speciellt om man har mycket belastning på batteriet som full fläkt o ac:n på fullt.Den går även lite lätt ryckigt precis när lock upen gått i o man belastar.
Alla problem försvan med ett nytt batteri!

Diesel Performance.....
ephmc
kentsamuel. I mitt fall är det aldrig vid gaspådrag, nästan uteslutande när jag står stilla men ibland även vid krypkörning. Laddade igår (10 timmar med för klen laddare) och det blev bättre men inte helt bra, ska slänga i nytt batteri ikväll och då vore det fasen om inte problemet ska vara löst. Har haft detta i snart två år!

Patric
da
3
davidoff
525iA -92
Har du kollat styrboxen/kortet för "automaten"?
(Den sitter på höger sida bakom handsfacket till höger bakom högtalaren.) Tydligen kan dåliga lödningar & allmänt åldrande få kortet att fungera dåligt. Jag kollade mitt riktigt noggrannt vid problem som jag hade som liknar dina. Det krävs att du kollar kortet riktigt noga & e försiktig när du eventuellt ska löda! (detta är ganska vanligt på alla systen som innhåller styrboxar) Det e ju bättre att försöka fixa det själv gratis, än att köpa ett nytt kort som BMW vill att man ska göra. (dom har ingen koll)

DB
ephmc
Mina växellådsproblem löste sig med nytt batteri!

Patric
saProPro-medlem
72
sab
525tds touring, -93
Ang. vibbar när man drar på kraftigt kan det vara mellanaxeln, antingen stödlagret eller som på min, hardyskivan var slut. När jag bytt den försvann alla gaspådragsvibrationer... Nu har jag iofs andra vibbar men det är en annan historia.

sab
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Vibbar vid hårt gaspådrag på låg växel....Det är hardyskivan. Den kostar strax under 1000 lappen på BMW har jag för mig och den är lätt att byta. Sitter mellan växelådan och kardan.

Diesel innehåller mer energi än bensin!
hade samma problem, fast det var varvräknaren... så lådan la sig i säkerhets läge...

fast på verkstan ville dom byta styr enheten med, den kostade 6000:- men jg skippade det, och nu funkar den.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.