|
|
|
|---|---|
|
Ska köpa mig en 330 CI nästa år , frågan är då SMG lådan.. Har sökt men hitta inte det jag var ute efter.. Blir den "manuella" växlingen sämre med SMG lådan? Låter kanske lite dumt men undra bara :P. | |
|
SMG i 325/330 är egentligen ingen SMG utan den gamla SSG-lådan från E36 M3 3,2. Alltså föregångaren till lådan i E46 M3 SMG. SSG är ingen hit, utan bara en mindre lyckad kombination av manuell och automat. Man får alltså en dålig manuell låda eller en dålig automat. Den manuella växlingen med SSG upplevs som segare än en vanlig manuell, växlarna kommer liksom med en viss fördröjning. Jag tycker du ska hoppa över (den ovanliga) SMG-lådan och istället satsa på en "riktig" manuell eller "riktig" automat. Då slipper du troligtvis även ett bekymmer när du i din tur ska sälja bilen. SMG är inte så uppskattat av de flesta och gör sannolikt bilen ganska svårsåld. MVH |
|
|
Håller inte riktigt med chrille, har provat en SMG anno -97 och tycker den växlar ok. Men kopplingen måste vara i bra skick för att det ska fungera. Tycker att man ska testa själv innan man bestämmer sig, vanlig automat är ju för trist. ----BMW ///M3--- |
|
|
Jag såg ingen årsmodell på den tänkta 330 CI:n men jag har en SMG låda i min 330 -03. Den funkar klockrent. Växlar blixtsnabbt vid aktiv körning, mjukt och fint vid vanlig körning och inte att förglömma, accelerationshjälpen. Hej vad det går.... Att jämföra med dom gamla "steptronic" lådorna från -97 är inte rättvist. Visst. automatläget upplevs segt, men så är det ingen automat heller. Jag växlar själv även i stan och upplever inga problem. Den skall jämföras med manuella lådor och då är körupplevelsen bättre. I med sportläget och ut och testa på krokvägar. Mums. I vissa inlägg om SMG så har man jämfört SMG I med SMG II (som sitter i M3) och då blir det helt fel eftersom den lådan är mycket mer avancerad med 6 körprogram o sv. Men principen är densamma. Ett ytterligare plus är att det är omöjligt att missa växlar och övervarva(den växlar själv vid varvstoppet). Vill du ligga på ettan i 6000 varv så får du det, elektroniken "tar inte över" bilen helt. F rom 2004 så får du 6-växlar också i SMG lådan. Jag rekommenderar varmt SMG lådan till din nya 330 CI. Men testa själv, för smaken är ju som bekant delad. Dock hade jag problem att hitta en demobil utrustad med lådan när jag letade. Fast det är klart, om ingen köper SMG så blir det brist i framtiden om jag någon gång mot förmodan skulle sälja min pärla ;) Ha det!! |
|
|
Finns ett inlägg med en videosnutt på hur kvick en SMG kan vara... Länk Ha det |
|
|
Dopamin: Är inte alla SMG-lådor från 2003 6-växlad? Körde en 330i häromveckan med 6 växlar.... |
|
|
fredrik95: Intressant. Det är möjligt att bytet skedde senare under 2003, vad vet jag. Min bil tillverkades februari 2003 och den har bara 5 växlar så det kanske kom senare under året. Synd för mig isåfall. Jag skall kolla lite iallafall och se när bytet skedde. Ha det! |
|
|
Den manuella lådan fick 6 växlar i samband med faceliften på coupen. Dvs april/maj 2003. Jag skulle misstänka att smgn blev uppdaterad samtidigt. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Är det någon som har/vet var det finns mer info om tekniken bakom SMGI/II/III? Vissa påstår att SMGII är en sk "Powershift" dvs med dubbla kopplingar ala VW DSG. Medans SMGI är en "ASM" =automatsiskt växlad manuell. Någon som akn reda ut vilka tekniker BMW använder i dessa fall. DSG är mig veterligt den första dubbelkopplingslådan på markanden, och SMGII fanns ju innan R32DSG.... /Niclas Med nyinköpt 330Ci SMG 316iT -92 "Phil" BX 16 -92 "Drottningen" 944 S2 Cab -90 "Cabben" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.