|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Nej , BMW kan ju säga, sorry tre år har gått, du får betala allt, men felen har ju uppkommit långt tidigare. du betalar ju 30% mer för en bmw mot en motsvarande bil av´många andra märken så nog känns det som att man bör få detta ordnat gratis. Min bil hade gått 6000 mil då alla felen fanns där |
|
|
Ok, och varför lämnade du inte in bilen då? Att man betalar mer för en Bmw än en saab är förvisso sant, men att de skulle vara lättare att få igenom goodwill ärende pga det låter för mig ologiskt. Ta ett exempel, du startar ett datorföretag och säljer datorer med 1 års garanti. Du säljer allt från kompletta datorpaket för 10 kkr till värstingmaskiner för 40-50 kkr. Ska du ersätta kundens dator om den pajar efter garanti tid bara för att han eller hon valde större hdd, värre grafikkort osv? Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Skillnaden mellan att köpa högprestanda dator eller en dyrare bil är ju den att det lätt blir lite pinsamt när den billigare bilen inte har lika många fel, annars är det ju bara den stiliserade propellern i blått och vitt man betalar extra för. Man vill ju gärna tro iaf att de har bättre kvalitet än medelbilen och tyvärr så är det inte så. de har haft många år på sig nu att fixa problemen med spindelleder och länkarmar, men inget händer. Det är ju skandal att betala 50öre till 1kr per mil i länkarmar(först gången sen blir det runt 2kr/mil...).... eller? /Christofer |
|
|
Till att börja med verkar du som sagt ha haft lite otur! 1. Bärarmarna är en svaghet på modellen och därför tar BMW ett visst ansvar ända upp till fem år/10000mil. (därefter får man väl ändå anse att vissa chassikomponenter är förslitningsvara!) Men som jämförelse har Audi och VW betydligt sämre spindelleder än BMW, och de tar inte alls samma ansvar med goodwillbyte! 2. Bromsarnas vibrationer har med största sannolikhet att göra med de dåliga bussningarna i framvagnen! Kommer inte att hjälpa om du byter skivor igen, om du inte byter ut bärarmarna... 3. 2800kr för byte av båda främre bärarmarna är väl inte helt orimligt om det är en märkesverkstad och det dessutom ingår en hjulinställning efter bytet (vilket alltid skall göras efter dylika operationer, oavsett vad verkstaden hävdar!). 4. Startbatteri är förbrukningsvara! Om det har hållit i tre år och 8000mil, är det inte onormalt om det lagt av. Kolla så det inte bara är en ordentlig laddning av batteriet som behövs, innan du dömer ut det helt! 5. Lukten från AC:n är inget BMW-specifikt, utan beror som sagt på att du har små objudna mikroorganismer i systemet...det kan inträffa på alla bilar med AC. Boten finns som sagt i tidigare länkar! 6. Jag tror personligen att du låter den mjuka och jämna motorgången lura dig! Faktum är att jag med tycker att andra bilar är mer "rappa" än min sexcylindriga bil....MEN de är inte snabbare utan man upplever bara det så, då de har råare gång än en silkeslen sexa.... Men visst 320i är mer "komfortmotor" än "sportmotor". Vill man ha vassare motor finns det starkare alternativ! 7. Standardstolarna är inte helt bra, det håller jag med om! Framförallt är det lårstödet som skulle kunna vara mycket bättre. Sportstolarna är betydligt bättre i det avseendet som Wendtan skrev. Det utdragbara lårstödet gör stor skillnad! 8. Bakre stötdämparens ljud får du gärna beskriva lite mer i detalj! Är det när du kör eller när du gungar på bilen? Om det är det senare, skulle jag tippa på handbromsbacken som gnisslar! Prova att lägga ur handbromsen och gunga på bilen, om ljudet är borta har du hittat felet! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
bole |
vad går en sportstol på till föraren till en E46a? i skinn såklart |
|
Bole: Ny? 55 kkr st tror jag :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
bole |
åfan :) då ere väl bättre att man söker lyckan hos nån bildemont....hmm det va dyrt men jag håller me... när ja pendlar ner t malmö från sthlm då blir man stel som faan i ryggen...nä..inge vidare :) får väl flytta t skåne snart o börja jobba lite där ... mindre avstånd salt o snö :) |
|
bmw i uddevalla bytte lederna på min e46 utan diskussion. kostade mig inte en krona.. Martin |
|
|
Tack för alla svar. Johan B Jag vet att jag låter överdrivet negativ. Jag är nöjd om de fixar spindellederna och att det inte vibrerar då jag bromsar. Att batteriet är dött sen 6000 mil trots att jag försökt ladda det kan jag leva med. 3 år för ett batteri är helt okej. Det gnisslar då man stiger i och ur bilen och gungar den, troligtvis knisslar det även då man kör men det hör man inte. Jag håller med motorn går verkligen silkeslent och vibrationsfritt och effekten räcker gott för vanlig trafikrytm och även för omkörningar. jag kör annars hoj så även en M3 skulle kännas lö |
|
|
Tack för alla svar. Johan B Jag vet att jag låter överdrivet negativ. Jag är nöjd om de fixar spindellederna och att det inte vibrerar då jag bromsar. Att batteriet är dött sen 6000 mil trots att jag försökt ladda det kan jag leva med. 3 år för ett batteri är helt okej. Det gnisslar då man stiger i och ur bilen och gungar den, troligtvis knisslar det även då man kör men det hör man inte. Jag håller med motorn går verkligen silkeslent och vibrationsfritt och effekten räcker gott för vanlig trafikrytm och även för omkörningar. jag kör annars hoj så även en M3 skulle kännas slö |
|
|
Erik, prova att gunga på bilen när du inte har dragit handbromsen! Jag misstänker att du då kommer att märka att bilen inte gnisslar längre....min kan också gnissla lite när handbromsen är dragen och man kliver i eller ur bilen. Kommer troligen att bli bra när jag byter bromsbackarna till handbromsen (som jag planerar att göra samtidigt med byte av skivor och bromsklossarna, troligen framåt vårkanten efter allt saltslask!). Vad har du för laddare och hur länge har du laddat batteriet? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag instämmer med Johan, missljudet lär komma från handbromsen. Dvs missljudet finns bara där när den är dragen. Jag fick detta missljud åtgärdat på 328an, då smorde de upp vajrarna inuti de små handbromstrummorna. Självklart får man vara försiktig med fett osv i handbromstrummorna. Så jag tror inte utbyte av backarna kommer avhjälpa problemet. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.