|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, är mitt ex kass eller är alla BMW 3 serie såhär dåliga? Min bil har gått 7999 mil. På 800 mil så förbrukar den drygt 1 liter olja? Normalt? Vibrationer vid inbromsning, fick nya bromsskivor fram, funkade okej 2 månader, nu vibrerar det igen men ej i bromspedalen så det kanske är nått annat. Bes bilen igår, vänster spindelled , glapp, bes mannen visade och jag kände efter själv, wow inget litet glapp heller. kan detta ha med vibrationer i framvagnen vid inbromsning? Ringde BMW, skulle kosta 15 tusen att byta på båda sidorna, delarna fick jag gratis men jobbet fick jag stå för, Pris 2800:- Min AC funkar bra men då jag sedan stänger av den så luktar det illa, som sur filmjölk eller spya, är detta normalt? Det försvinner dock efter ca 10 min. hmm vad mer , Säkerhetsbältet på förarsidan krånglar med att gå i lås. Jag har nu även kört längre sträckor med bilen, Std stolarna är bland det sämsta jag suttit i. sittdynan är alldeles för kort, man får kramp i benen och träsmak i baken. (jag är 183 cm lång) Sen kan jag inte fatta att drivlinan kan ha fått så bra rykte. 2.2L på 6 cylindrar borde man ju kunnat utläsa som en dålig konstruktion redan på pappret. Motorn är ju helt död under 2800 rpm. finns noll vridmoment i den, väldigt mycket gummisnoddseffekt. dock tycker jag att motorn får mjukt och fint och just mellan 3000 rpm och 3700 rpm så känns den väldigt rapp. Jag funderar nu på att byta (/&%¤#" mot en japanare. Lika bra för runt 10000 mil så brukar väl toppen gå på BMW? Vad säger ni? är mitt ex sämre än medel? /Mvh Erik | |
|
Jag rekommenderar att du säljer din Bmw och köper Japanskt ja. Gärna Toyota Corolla eller liknande som bara går och går och aldrig får anmärkningar hos svensk bilprovning. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Tror faktiskt att ditt ex. är sämre än medel, om du nu är så missnöjd. Men felen du räknar upp är ju ganska enkla att åtgärda. Vad det gäller motorn, så gillar i alla fall jag karaktären, att den skall varvas lite för att det skall hända nåt. |
|
|
En Corola är nog inte så tokig, men jag väljer nog då istället en Mitsubishi lancer, billigare och inte lika vanlig. 170 hk har den på pappret men jag kan inte finna dom oavsett varvtal, visst piggnar den till endel vid höga varv men då hänger ju topplockpackning risigt till. Oh2000, hur åtgärdar man en spyluktande AC eller ett säkerhetsbälteslås som krånglar med att gå i lås? Bältet kanske man kan få gratis av BMW, då det är en vital del för säkerheten. |
|
bole |
jag har köpt en BEGAGNAD!!! E46-a 323-a med bara 1 ägare och den e ja jättenöjd med ... nu efter 8200 mil så går den o går o går o går :) fast jag tar hand om den såklart ... har bytt spindelleder själv..pröjsa 5k för delarna o gjorde jobbet själv bmw ville ha först 12k men fick ner d till 10 men bestämde mig för att göra jobbet själv (mitt första mek) ... sen har jag bytt bromsvätska, servovätska(själv) osv så...antigen har du fått e måndagsexemplar ELLER så kanske ere dags att byta serviceställe :) |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
skulle vilja veta vilket verkstad som tar 15000 för byte av spindelleder? på mekonomen kostar bärarmarna 1500 kr/st, och vilken verkstad som helst byter dem på 1 tim/st. det är dessutom förlängd garanti på dem, 3 år /8000 mil så får du allt gratis, 5 år/8000 mil får du delarna gratis men får betala för arbetet (c:a 800 kr). Så om bilen verkligen gått 7999 mil så skulle jag ta en bärgare till BMW och få det gjort gratis. Om din kundmottagare inte sagt detta till dig så ska du åka till en annan BMW-verkstad, eller ringa direkt till generalagenten. Stolarna är tycket och smak, jag har själv kört 110 mil på en dag utan större problem. Oljeförbrukningen är värre, men jag tror knappast det är någon fara för bilen rent mekaniskt. och ja, dåliga spindelleder ger vibrationer vid inbromsning. mvh Johan |
|
Erik: Svaret på din fråga är Ja, utan tvekan sämre än medel. Dåliga spindelleder är något som både e36 och e46 har dragits med. Detta åtgärdas på Goodwill inom rimliga gränser, varför du skulle behöva stå för arbetet förstår jag dock inte. Anledningen till den stora kostnaden är för att spindelleden är en del av länkarmen och att hela länkarmarna + bussnignar byts ut. MÅNGA bilmodeller har problem med detta, bla Vlvos60, Audi A4 osv. Dina vibrationer vid inbromsning kan mycket väl ha och göra med den dåliga spindeleden. Om inte så byt skivorna på garanti igen efter länkarms bytet. Säkerhetsbältes problemet är inget vanligt fel, Be bme kika på det. Lukten efter kliman går att ordna till med ett spray som tar död på de groende bakterierna i klima systemet. Kliman skall o andra sidan alltid vara på, och är den det, så bildas iregel inte odören heller. Standardstolarna är kanske inte världens bästa, men de finns en sportstol som är MYCKET bättre med lår stöd. Motorns karaktär kan diskuteras i leda, M54 320 är en ekonomisk lösning för de som vill köra 6 cyl. Köp en 330 istället, de löser alla dina problem emd bottenvrid. Om din bil får den service som den skall kommer motorn rulla mer eller mindre problemfritt i 30-40 kmil. "Dåliga toppar" var något bmw hade problem med i början av 80 talet och de grundar sig i att de slår sig när man varmkör bilen. Dvs kör den till den kokar. Oljekonsumtionen låter onormal. iregel skall man inte behöva fylla på mellan service intervallen. Bmw ser det bara som ett problem om den konsumerar 1 liter/100 mil. Mitt tips är att konsultera vår oljeguru Johan som lär rekommendera en annan olja som hämmar konsumtionen. Oljekonsumtionen är iregel direkt kopplad till inkörningsperioden, görs den inte ordentligt så får man oofta problem. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Jag frågade om jag kunde få spindellederna och byta dom själv på BMW i solna men det gick inte, de skulle byta dom för att garantin skulle gälla för dom. Bilen är fullservad hos Auktoriserad BMW verkstad. Jag ska tala om vilka andra fel jag har på bilen, är BMW smarta så fixar de dom gratis, en AC som luktar spy då man stänger av den kan ju knappast ha något med service att göra? Bälteslåset bör de ju byta gratis också då det är en rätt vital del för säkerheten. Dessa fel måste ju ses som pinsamma för BMW. Kan också nämna att batteriet la av nu i veckan då det blev lite kyligare, om det nu är slut eller om generatorn lagt av. Nån som tror att spindellederna kan ha något med vibrationerna att göra vid inbromsning? |
|
|
erik: Så dålig som den verkar vara så kan jag hjälpa dig att bli av med den. Du kan till och med få 70.000 emellan på min vinterbil som är just en sån bil som jag tror du skulle vilja ha. En japan med 2.2 liters 4-cylindrig motor med gott om vridmoment och fyrhjulsdrift. ;) |
|
bole |
erik320 hmm ... garantin gäller upp t 3 år o 8k mil va? ... men ja FATTAR inte ... o sen att den drar så jävla mycket olja åxå...har du köpt den begagnad? isåfall måste den vara JÄVLIGT missskött |
|
Tack för svaren wendtan. Jag kan säga att min bil är äldre än 3 år så garantin har gått ut. Kanske därför de vill ha betalt för jobbet. Jag tror jag skriver ett mail med de fel jag har till BMW så får jag se vad de är villiga att åtgärda. Man förlorar ju även alltid rätt mycket pengar på att byta bil. |
|
bole |
erik320 15k för jobbet e på TOK För mycket... och jag tror verkstäderna utnyttjar folk som itne klagar...försök att pressa priserna så mycket det går och ring GÄRNA på andra ställen..jag kan rekommendera Borgs Bil i Vällingby...är nöjd med dem... på solna köper jag ENDAST delar |
|
Luktproblemet med AC:n kan du lätt åtgärda själv. Se följande trådar: Länk Länk Länk mvh Robban |
|
|
erik320, du har haft oturen att drabbas av i princip alla "vanliga" fel som BMW har. De flesta råkar ut för vibrationer från bromsskivor, spindelleder är en klassisk BMW-sjuka och lukt från AC:n är inte ovanlig. Hög oljeförbrukning sägs bero på första ägaren, har han/hon piskat bilen i stället för att köra in den i börja så lär det påverka förbrukningen. Motorn i 320 är ingen raket. Jag förundras av att folk på allvar tror att alla BMW går som bara den. En normal Volvo S60 2.5T spöar allt under 330 ... men det verkar inte folk vilja inse. |
|
|
Jag körde en V50, 2.4-litersmotorn med 140hk, det måste vara fel på motorn, skitslö på låga varvtal och inget bottenvrid... dessutom så drar den 1.1l/mil i stadskörning... vågade inte varvamotorn heller har hört att dom kan explodera. :-) ___ "Lorem ipsum dolor sit amet ..." |
|
bole |
wendtan va görru på jobbet egentligen :-) |
|
jo jag köpte den beg och nyservad, hade då gått 6000 mil Bilen ser ut som ny, invändigt och inte en repa i lacken. 70 lopper, nja, jag får 160 om jag byter in bilen |
|
|
Robert Sahlin, tack för tipsen om odören, jag trodde först att en mus krypit in i luftintaget och gått och dött där. Dali, jag har en gammal Volvo 850 glt från 92 med 22.000 mil på mätaren, 170 hästar har den också som endel biljournalisten påstod var överdrivet. Den är bra mycket piggare än min 320. Nu har jag mailat direkt till 2 chefer för verkstan med mina bekymmer och frågat vilka saker de åtgärdar på garanti eller goodwill. jag återkommer då jag fått mitt svar. Fixar de allt gratis så blir det nog en BMW nästa gång igen, min far ska även byta bil och funderar lite på bmw, fixar de min bil så är risken större att han också skaffar en. Gör dom det inte så ska jag berätta för alla jag träffar vilken skitbil det är och aldrig mer köpa en. förmodligen så är BMW smarta nog och fixar allt gratis, det vinner de ju själva på eller vad tror ni? |
|
|
frågade nyss även BMW om en avtagbar dragkrok, 14 tusen kr, vad i (/&%¤#? Kom på ett fel till, vänster bakstötdämpare knisslar. jag kanske också bör säga något positivt om bilen. Plåt och lack är väldigt fin på bilen, tror inte den lär börja rosta i första taget. Förarmiljön är grymt skyst, finns nog ingen bil som slår en E46 förarmiljö. ;-) |
|
|
Erik: Jag har ganska svårt och se varför de skulle fixa alla dina fel helt gratis. Du har ingen nybilsgaranti kvar. Din bil är långt ifrån ny och har dessutom rullat en del. Bmw bedriver ingen välgörenhet, så all goodwill du får bör du vara tacksam över. Om detta sen gör din bil till en skitbil eller inte är helt upp till dig. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Ganska lätt problem väl ? Gillar man inte bilen.. säljer man den! " BMW - Bara att växla ner, Och njuta! " |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.