AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.409

SMG Låda? Fråga till extrembyggarna

Sida 2 av 2
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Tomas: Om BMW ansåg att lådan inte fick plats är ju inte säkert = att lådan inte fick plats..

Tumstock eller mäta mellan tummen och pekfingret är väl nästan lika säkert...

Är en SMG låda större än orginal lådan på M'en?? och passar de bolt-on på en S50B32 motor?? Lite frågetecken förutom hur jobbigt det är med kablar och elände...

/Caspar
Länk
vad ingår i priset? du måste ju även ha växlinanordning med paddlar och sånt. antagligen hela ratten måste bytas inlusive korkkuddar. ytterligare runt 10000 kr.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Då en M3:a faktiskt når sin toppfart (250 kmh) även på 5:e växeln så kan vi anta att den 6:e växeln är en växel för autobahntransport, för att sänka ljudvolym och förbättre bränsleekenomin. Och de trodde väl inte att roadstern skulle användas på riktigt samma sätt.......

/B
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Perfekt mao: Jag vill gärna ha en högre växel än 5'an då bilen ibland får rulla riktigt långt (läs runt Europa) och snabbt.. Vill man inte ha det så utan byter slutväxel a'la Emm eller snart Z3c (tror jag det låter som) så vore ju en sjätte högre växel riktigt trevlig.

Jag gillar dessutom att köra med bilen på låga varv. Gillade en MB230E -87 jag körde i början av 90-talet. 3800rpm vid 200km/h!!

SMG vill jag ju bara ha för att det är ballt... :-)

Näe, skämt åsido. Efter att ha luftat ut bilen ordentligt på Challenge insåg jag att eftersom det blir väldigt många växlingar på en konbana med hyfsade rakor så tar växlingarna LÅÅÅNG tid och snor massa fokus från inbromsningarna när man växlar "vanligt"
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Masten:
Du har ingen bild på den där Z3:an med V12:a?

Är man bara ute efter grymt ljud så låter det som mycket jobb och pengar att byta motor till V8 alt V12, I stället för att kontakta Ferrita och be dom bygga ett högljudt avgassytem. För pengarna som blir över kan man ju även kasta på en kompressor till den raka 6:an. Då får man vipps lite extra hästar också som en bonus. Låter i mina öron som ett bättre alternativ.

OM!, jag det finns ju faktist ett OM. Om motorn håller för kompressor, någon som har erfarenhet av detta på en M rak 6:a?

Z3MPOWER
Estorilmongo, Manuel och hans kompis och några till. och då pratar vi "extrema" hästar. Det håller.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Richard: Tyvärr inte :( Den var med på en bild i BMW Magazine för 3-4 år sedan, har tyvärr inte kvar det numret. Det enda jag minns är att man utgått från en gul M Roadster, samt att artikeln handlade om just motorljud.

/Masten
www.z3roadster.net/home_sweden
Framtung med V12:a..? Nej nej, eftersom den väger lika mycket(lite) som en S50 sexa... 12:orna har ju Aluminiumblock...

M E N

Frågan är ju vad man vill ha bilen till. Om man läser Bmw:s filosofi ang dom "nya" motorerna som kommer, typ M5 V10, M3 E46(inte ny) så börjar man inse varför Bmw inte bygger varken överladdat eller Sportvagnar med V12:a i tex... Det handlar ju om hastigheter i motorns inre, för att få "explosiva" maskiner, som känns rappa, o snabbt svarande på gas. En 12:a kanske inte svarar så snabbt, inga höga varv, mer glidarmaskiner alltså. En sexa däremot på högre varv blir rapp på ett helt annat sätt...

Därför så kanske man inte vinner nåt på att slänga i en tolva i en Z3 tex, OM man nu just inte vill annat än glida. Visst, blir mycket vrid, men vridet gör ju inte direkt bilen snabb i acc... Men däremot varv, o en motor som då har höga kolvhastigheter, gör den extremt explosiv... Explosivitet i förhållande till rätt(lätt) vikt ger ju en mycket mycket snabb bil...

Detta kan diskuteras om o om igen... Kom med lite synpunkter nu...! MVh Kimmo.. c"/)

Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
estorilmongo: Du skriver att V12:orna har alu-block, har inte S50:orna också det? Dubbla antalet kolvar med allt vad det innebär och två cylinderbankar (jag är lekman på motorområdet men jag har för mig att det heter så :) ) borde väl ändå väga rätt mycket mer?
Lär mig! :D

/Masten
www.z3roadster.net/home_sweden
S50 har inte Alublock. Gjutjärnsblock... 12:orna är väldigt kompakta, o smidiga faktiskt... =)

Nej den väger inte mycket mer alls... Nästan identisk vikt...

Mvh Kimmen...
är S54 i alu?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.