AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.339

Defa Larm utlöste inatt

sp
29
speakman
525iM Touring -02
523iM -99
316i Compact -94
Kl 05 imorse satt min M5:a igång och lät. Rusade ut med kläderna halft påsatta.
Bilen verkade dock orörd, som tur var!

När jag deaktiverade larmet med fjärren så lät den "bjuck bjuck" och slutade sedan.

Larmet som är monterat är ett Defa 800 och är, enligt säljaren, sammankopplat med orginallarmet (tycks vara så, och det fungerar bra).
Enligt manualen för larmet så hade larmet utlöst på "Extra larmslinga för tillbehör".
Och givetvis tänkt jag inte på att fråga vad den extra slingan är ansluten till. Jag tror faktiskt inte han visste heller, eftersom han inte monterade larmet.

Men det jag funderar över nu är; vad är vanligast att denna slinga är kopplat till på en M5 e34:a?
Kan den ha utnyttjas mot batteriet, så det är batteriet som börjar bli dåligt?
Bilen är avställd och står bara på parkeringen med batteripolerna fortfarande på plats.

Hur är era larm kopplade?

Mvh
speakman
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har inget larm, men en uppladdning (1-2 dygn) av batteriet är aldrig fel. Hur länge har den stått?

Mvh
Jag har också sprungit ut halvklädd mitt i natten med basebollträet i högsta hugg till min DEFA-larmade M5 E34 och funnit den helt orörd. Efter ett par gånger märkte jag att det enbart hände vid mycket fuktig väderlek eller regn (dvs fukten ledde fram någon liten krypström någonstans som utlöste larmet).

På min var det rörelsedetektorn i kupén som larmade och eftersom den har ställbar känslighet lösta jag det genom att ställa ner känsligheten (den ställs automatiskt upp till max känslighet igen om någon annan sensor utlöser larmet (dörr, glaskross osv.)).

I ditt fall kanske det bästa är att kolla upp vad extrasensorn används till och byta ut den. Har ingen aning om vad som är vanligast att koppla extresensor till, men det måste montörerna/säljarna veta, stereo kanske.

MVH
Pelle
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Har hänt mig också. Den började larma helt utan anledning.
Visade sig senare att det var brytaren till motorhuven. Huven var
inte stängd helt. Det syntes knappt att den inte var stängd, det var på M3:an E36, det är ju som dubbla huvlås eller vad man ska säga. Hursom helst var den inte stängd helt 100 på ena sidan, så det blev glapp.
Bara att stänga huven ordentligt. :-)

/Johan
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Som rob säger, så kan det ha att göra med hur mycket ström du har oxå.
Larmet börjar ofta gå om spänningen sjunker för mycket.
tror inte att du klarar dig hela vintern utan att ladda direkt.
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
med larmet på tar det bara tre>fyra veckor för batteriet att
urladdas, det har många erfarit som sen t.o.m få problem att ta
sig in i bilen eftersom centrallåsningen också lägger av -
underhållningsladdning var tredje vecka är vad som gäller -
(det finns en batteri-laddnings-kalender att beställa från BMW:):)
det gjordes även av BMW själva på helt nya bilar som parkerades
i avvaktan på försäljning)
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Har monterat in mitt larm själv och enligt instruktionerna så stog det att extra sensorn exempelvis kunde kopplas in på stereon och så blev det även i mitt fall!

Slingan kopplas hur som helst in på Stöldkasset som då blir en sluten slinga (från larmet-stöldkasset-stereoskalet- jord), tills det att stereon dras ut och förbindelsen med jord bryts!

Så ser det hur som helst ut på min bil!

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
sp
29
speakman
525iM Touring -02
523iM -99
316i Compact -94
Tack för alla tips!
Det har ju varit ett antal frostnätter här, så krypström kan ju ha förekommit.
Men batteriet är även ett av det mindre slaget, då jag fick panikbyta ut det för ett tag sedan. Den har visserligen bara stått ca 2 veckor, men med tanke på kylan så räcker batteriet nog inte mycket längre.
Inväntar lite olja nu bara, så blir den garageplacerad omgående. Men även där har jag en fundering.. Man skulle ju gärna vilja ha larmet aktiverat även i garaget! Eventuellt om man skulle dra in en konstant underhållsladdare hela vintern till batteriet.
Eventuellt tänkte jag sätta upp en WLAN-kamera för övervakning i garaget, så man kan hålla lite koll iallafall.

Mvh
speakman
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.