AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
644

Byta motor på en 528ia till en M3 motor?

Jag har tänkt byta ut min 528ia Touring -98 motor till en M3 -97 motor !
Är detta möjlig utan större problem?

Det ända problem som jag kan se det är att M motorn har haft manuell låda, och det som jag vill ha är auotmat låda istället...kan det vara något problem?

Tackar på förhand !

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Rent tekniska problem vet jag inget om.

Däremot problem vid besiktning. Bilen kommer sannorlikt bli mycket svår att sälja när det blir dags.

Inte funderat på 540 istället?
Visa användare
879
mageng
528iA -99
För att svara på frågan tror jag att det kan vara lite bökigt. Motorfästen får modiferas. Avgassystemet får göras om/bytas. Kablage mellan bil-motor vet jag inget om men man får väl ha med hela rasket från M3:an. Att hitta en växellåda som passar m3-motorn är inte omöjligt men det finns väl inget som är självklart.

För att säga vad jag tycker så är det en intressant kombination men ingen enkel väg... V8 är ju ett enklare alterativ men det lättaste sättet att få tryck i sexan är nog en turbokonvertering. GIK, ESS med flera har nog bra alternativ. Och slutpriset lär nog inte skilja så mycket.

Achtung, ein zerstörer! Tauch!
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Motorfästena passar på S50:n, växellådan passar från 528:an. Avgassystemet får modifieras lite, det enda som kan åstadkomma lite huvudbry så är detkabelstammen mellan motor och bil som jag inte vet hurvida dom passar ihop på en gång.

_______
//Niklas
Be
223
Benny 540
540i touring 6vxl
Du har innte funderat på att turbo komvetera?
Det finns färdiga sattser att köpa som med bara 0,6 bar jer mer än en m3 motor.
kolla med GIK turbo teknik.
Länk
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Länk

ta dit bilen istället,
-lär inte bli dyrare
-lättare att sälja bilen sen
-känns som att drifsäkerheten är större med essgrejer på orginalmotorn än m3 motor i en 528.

Om inte dom 300 hp som esspaketet levererar så köp 540 istället och gör samma sak så passerar du 400 hp...

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.