|
|
|
|---|---|
|
1. Har ett ///M emblem till bakluckan liggandes här hemma. Funderat på att sätta på det där bak. Vart skall det placeras? Till vänster om 325i emblemet? Är helt befogat att sätta dit det då det är en bmw 325i med stora m-paket orginal. Har sedan innan ett m-märke i grillen och vill nu sätta det där bak 2. Vilken oktan ska man köra på med en 325iM-87? Vet att denna frågan har diskuterats ett antal gånger här. Körde i början på 95 oktan men gick för ett par månader sen över till 98 oktaning bensin. Prestandamässigt ska jag inte uttala mig nått om men... Den går "renare". Liksom sluddrar inte, låter lite mindre från motorn enligt mitt tycke. Den drar betydligt mindre bensin. Vi snackar om liter på en fulltank! | |
|
2. Att motorn låter mindre med 98oktan är förmodligen inbillning om inte tändningen framställd eller liknande så att motorn spikar (vet ej om det går att ställa tändningen på dessa bilar), om den är ändrad så är det nog säkrast att använda 98oktan i fortsättningen. Bränsleförbrukningen/effekten bör inte ändra sig på en originalbil om man kör på högre oktantal (möjligtvis att det kan ändra sig till det sämre). Alltså, 95oktan om bilen inte har ändrad tändning eller liknande och den inte spikar, annars 98oktan eller högre. placebo-effekten ;-) |
|
|
Tack för svaret jonas81!!! Vet ingenting om tändningen är framställd eller nått sånt. Kommer att köra fortsättningsvis på 98oktan pga lägre bensinförbrukning. Går inte efter ekonomimätaren! Jag kommer längre fulltank 98 än fulltank 95! Någon som kan svara på fråga 1??? GetawayHlm Länk |
|
|
Helt obefogat tycker jag. Hade jag köpt en 325a med m-emblem i grill och på baklucka så hade jag plockat bort dem direkt, det är ju riktigt pinsamt! M för mig står för en bil som BMW Motorsport har preppat inte en orginal BMW med spoilerpaket. Tråkigt att folk inte har fattat grejen. Gott att alpina iaf inte säljer emblem till vem som helst. Att styla en volvo är som att sminka en gris ;] |
|
|
Hawkeye: Jag menade med mitt inlägg att den drar inte mindre bensin för att man kör med 98 oktan, oktantalet har ingenting med kvalitén på bränslet att göra. Den skulle kunna dra mer bensin med högre oktan, samt sämre effekt. Men skillnaden är ju inte så stor så det spelar ingen större roll. Den där litern på fulltank får du nog räkna som felmarginal. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.