AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
857

Tomgångsproblem e46

En fråga ? Har en 325 01, när man kör i väg med kall motor, och trycker ner koppplingen vid ett tex rödljus , så går tomgången ner till ca 400 varv och hela bilen rystar till sen varvar bilen upp sig självt till ca 1500 varv för att sedan återgå till normalläge ca 6-700 varv, det blir lite bättre när bilen är varm men aldrig "riktigt" bra vad kan vara för fel !! TACKSAM FÖR SVAR !!
har liknande fel på min 325 - 93. ibland går den fint hela tiden men så kan den helt plötsligt svaja oerhört på tomgång. har till å med hänt att den dött någongång.

Någon som vet vad dessa fel beror på?
Pimpen: Detta är med hög sannolikhet ett mjukvarurelaterat problem i motorstyrningsmjukvaran. Åk in och få den uppdaterad och problemet kommer att försvinna.
M54 motorerna har adaptiv motorstyrning och verkar ha detta problemet från fabrik på 00-01:orna.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Ol
156
Old
328i -95
Samma problem med min... har fortfarande inte fått reda på orsaken...

"En gång BMW, alltid BMW"
Jag har samma problem med min E46 328i '98, har uppdaterat mjukvaran men det hade ingen verkan. Å andra sidan har inte M52TU lika avancerad motorstyrning, men problemet är i princip identiskt (hade samma symptom på min E46 325Ci '02). Möjligtvis är det så att orsaken i sig inte är mjukvaran, men i M54or har man kommit på något sätt att kompensera via mjukvara ?
Perret: Det löste problemet helt och hållet på min 330 efter mjukvaru uppdatering.
Om jag inte minns fel så hade Robgus samma problem på sin e46 328 och där löste sig även problemet vid en mjukvaru updatering.
Det är ett väldigt vanligt problem som jag förstått det.
Det finns spaltmeter om fenomenet på amerikanska siter.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.