|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Eftersom det ibland kan gå ca en vecka utan att jag använder bilen så undrar jag om det kan hända något med bilen om man skulle ha motor- och kupevärmare igång under den tiden? | |
|
Det gör ju inget, men det känns ju rätt så onödigt, främst ur miljösynpunkt då. Om du nu ändå måste ha den i, så tycker jag att du ska dra ut kupévärmaren så att du slipper oroa dig för att den kortsluter och rökskadar din kupé alt. eldar upp bilen. /markus |
|
|
Har du den ute så är det risk för att den blir infryst om temperatur och snöfall sammanfaller i en lagom blandning. Lämnade en gång i min ungdom kupévärmaren i gång under en veckas semester. Vid hemkomsten var bilen täckt med ett ispansar och istappar hängde mot marken... (Elen ingick i hyran:-)) /Udo Dirkelsniff |
|
| Ja, det är ingen höjdare när bilen är täckt av 3cm is, man kommer helt enkelt inte ens in i bilen. Förra vintern tog jag ut varmluftspistolen och värmde bort isen som satt i dörrskarven (framskärm-dörr), skulle ha fått slå en bucka i plåten alternativt bryta plåten sned och vind annars. Sen in i garaget! | |
|
Som sagt fryser det, och det är ofta man ser bilar med bucklor på skärmen intill dörren fram. //Simon |
|
stefannorr |
Har köpt timer till min motor o kupevärmare så man slipper både kall o isig bil som fryser i dörrar m.m...ställer in den på typ 1-2 timmar innan ja ska iväg så slipper man de problemet,bilen blir hyfsad varm och de har inte hunnit börja bli något större isproblem. |
| Problemet med den timer är enligt mig att "spontanresorna" blir kalla :) | |
| De blir de ju ändå, med eller utan timer. | |
| Nej, inte om man har sin motorvärnare i hela tiden... | |
|
Men nu var det ju frågan om att "spontanresor" med timer skulle bli kalla. Hur ska timern veta när den ska tima, även om den är ipluggad hela tiden? |
|
| ehh...om man har sin motorvärmare i hela tiden utan att använda timder menade jag...Då blir "spontanresorna" varma | |
|
Japp, och elräkningarna blir skyhöga (såvida den inte ingår i ev. hyra). Och även naturen drabbas..! (men då är ju frågan om det inte är marginellt mellan att köra med m-värmare på hela tiden och att starta en kall bil). För det mesta har vi ju alla våra egna rutiner, och de vanligaste rutinerna är väl att fara till jobbet 07.00 och fara hem 16.00, med ev. lunch emellan. Så då får man nog allt bita i det sura äpplet när man gör sina "spontanresor", men vi som minns körkortsteorin har fått lära oss att man ska planera sina resor. :P Det räcker det med (även i utetemperatur -30°C) 1,5-2h motorvärmare, så varför har värmare "ON" för jämnan? |
|
|
Köp en remote-controller till din motor/kupevärmare. En GSM som då bor långt från bilen, en vanlig trådlös om du bara har 50-100m Då kan du starta den lite innan dina spontanresor |
|
| Allt under 60 grader C i motortempratur är kallt.Har i min två timmar innan varje morgon mer gör ingen nytta sen det där med spontanresor har jag ställt in timern så den går igång 1700 på kvällen till ca kl 1900 för det är då man gör lite ärenden på bygden osv..Alltid behagligt med varm och lättstartad bil på vintern..Blir aldrig en bil utan detta tillbehör.. | |
|
Remotecontroller??? Antar att detta är en bensinvärmare?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.