|
|
|
|---|---|
|
Hur kommer det sig att "kickdown" inte fungerar vid rattutslag? Den bara seeeegar iväg. Sitter det någon sensor som reglerar gaspådrag vid kurvtagning? ASC+T? I det läget blir den inget blink i panelen i alla fall... När man väl kommer ur svängen klämmer det till ordentligt i tarmarna igen... Är det så här på alla BMW eller har det med motorstyrkan att göra... så att inte framvagnen knäcks? - H U M A N R A G E - | |
| Jag får då bilen att växla ner å brett kan de gå... | |
| Det har med den adaptiva automatlådan att göra, AGS. Den är programmerad att hålla kvar växeln vid kurvtagning. Jag har liksom PO dock lyckats att få den att växla ner men det kanske är fartberoende? | |
|
Hur vet den att man svänger? Använder den ABS-sensorerna eller vad? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Gissar på någon typ av gyro alternativt ABS sensorerna! | |
|
Här finns lite mer att läsa om det (på tyska): Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Hej, "Hur vet den att man svänger? Använder den ABS-sensorerna eller vad?" Styrvinkelgivare på rattstången är mitt tips. /M |
|
|
Har lådan byggts så här för att undvika raserad framvagn om man svänger för mycket och gasar dito tro? Läser inte tyska så jag har missat det om det stod i länken... Tack, Danne - H U M A N R A G E - |
|
|
Engelsk "översättning": Länk Styrvinkelgivare eller gyro tror jag inte finns på en så gammal bil som E34. Eller använder servortronic någon styrvinkelgivare? Framvagnen lär nog inte ta skada av växlingen, utan funktionen är inlagd för att inte bakvagnen ska få för sig massa hyss. Många spekulationer från mig och andra, någon som har fakta?? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Har läst på lite.. Det finns en funktion som kallas för "AGS curve recognition" som via en mjukvara känner av skillnader i framhjulens rullhastighet. Det borde då rimligtvis ske via ABS sensorerna. |
|
|
Intressant! Har du hittat det på nätet, var? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Infon kommer ifrån TIS dokumentationen, har tyvärr ingen länk att hänvisa till. Där kallas även denna funktion för "Up-shift prevention" vilket kanske blir lite missvisande med tanke på att tråden gällde nedväxling vid kurvtagning. |
|
|
Kan inte påminna mig om att min förra 540 hade detta beteende... Kan BMW ha slumpat "AGS Curve Recognition" på 540 -95/96? - H U M A N R A G E - |
|
|
Är det inte så att automaten är programerad så? Jag menar, om jag håller fast bilen på bromsen så kan jag omöjligt varav mer än 2500 rpm. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
MICKE- HMMM. Kanske stämmer... Men om jag gjorde så på den silverfärgare så tröck jag bara framhjulen låsta framåt... Har inte testat på den nya. - H U M A N R A G E - |
|
|
"AGS Curve Recognition" låter som en ypperlig funktion. Jag är inte van vid att köra automat men en sak jag funderat över är att det måste vara knepigt att få till schyssta ställ. Man vill ju kunna reglera hur brett det går med gasen, har man då en automat som växlar upp eller ner mitt i ett ställ så måste man ju låsa på rätt växel innan kurvan för att slippa detta. BMW verkar ju lyckligtvis ha löst det! //Stenback |
|
|
Stenback- Koppla bara ur ASC+t så kan du få hur breda ställ du vill;) - H U M A N R A G E - |
|
|
Dandelue: Det jag menade var att om man ligger i ett ställ och känner att det börjar gå lite för brett så lättar man ju lite på gasen för att få in bakändan lite men fortfarande ha spinn på minst ett bakhjul. ASC+t och att köra brett hör ju inte ihop. //Stenback |
|
|
Stenback- Det är klart att ha ASC+T inkopplat hindrar ett kontinuerlig avsiktligt bredställ. Det som gör det möjligt overhuvudtaget med "floating" är att hjulen driver på i ett ställ. Med ASC+T inkopplat blir det i bästa fall en okontrolerad sladdhämmning vi pratar om eftersom du inte kan styra exakt när och hur hårt hjulen bromsas. Om du mot förmodan får sladd i det läget (ASC+T) så blir det mer som ett glid... Jag har tyvärr testat... Vi menar nog samma sak skulle jag gissa :) - H U M A N R A G E - |
|
| Vaddå kickdown....? Onödigt med en oljebrännare. Går brett ändå ;o) | |
|
Går det inte att avprogramera AGS curve recognition? I morgon monterar jag en ny diffklump med diffspärr. Hur tror ni det påverkar systemet? MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.