|
|
|
|---|---|
|
Rek oljor Bakaxel? blev rek Castrol tranzemax z växellåda? blev rek Castrol saf xo läste i serviceprogrammet lite som snabbast innan ja gick hem, fanns notering om att det kunde vara lifetime olja i växellådan, ska tydligen sitta en klister lapp på lådan, men hur stor e chansen att den sitter kvar då hehe? Finns det avtappnings plugg på bakaxeln? eller tar man lös bakgaveln? hade inte tid att kolla det på jobbet idag, men imorrn e det min bil som står på lyften innan hemgång :) Tack för era svar :) Har man intresse, tar man sig råd :) | |
|
Ojdå lite trött idag glömde att säga att det är en Manuell växlad, har hört lite om att det ska vara olja för automat ändå, P g a kallare klimat, och Tranzemax z den e juh för aut lådor, läste på Saf Xo som e till Bakaxeln, den e typ godkänd för bmw såg jag Gl 5 :) Tranzemax z an hade vi inte hemma så det är väl den jag lurar på mest om det kanske ska vara nått annat? ! Har man intresse, tar man sig råd :) |
|
|
ingen som har nått tips? Har man intresse, tar man sig råd :) |
|
|
Klisterlappen som säger vilken olja som fylldes från fabriken, sitter ganska långt upp på sidan av växellådan där man fyller på olja. Så den lär sitta kvar! Alternativ olja till en ATF-olja, är BMW:s specialolja som är "lifetime oil". Den heter MTF LT1 och finns bara hos BMW, kostar ca 180kr/litern. Du lär behöva max 1,5 liter. Kolla upp volymen här: Länk Oftast kan man köpa oljan på "lösvikt" så det blir ändå billigare än att köpa två liter Transmax Z... I bakaxeln skall det vara Castrol SAF XO 75W90 om du inte har diffbroms (vilket jag inte tror är så sannolikt på en E39) Det går även att använda SAF XJ 75W140, som kan användas i både diffbromsad och icke diffbromsad bakaxel. En helsyntetisk API GL5 Hypoid-olja med ovanstående viskositeter, från annan kvalitetsoljetillverkare bör även fungera. Det finns avtappningsplugg på både växellåda och bakaxel! Lossa alltid påfyllningspluggarna före du lossar tömningspluggarna....lite trist att upptäcka att påfyllningspluggarna sitter som berget pga korrosion eller liknande, när man tömt ur all olja! ;o) Glöm inte att köpa två brickor till bakaxelpluggarna, till växellådan behövs inga brickor då det är svagt koniska bultar där! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack JohanB Då vet jag, blir ett byte imorrn dåe :) ha en trevlig helg.. Mvh Daniel Har man intresse, tar man sig råd :) |
|
|
Glömde: Pluggarna till bakaxeln (både påfyllning och urtappning) är 14mm insex. Till växellådan är det vanliga bultskallar, typ 16mm (kommer inte ihåg exakt dimension). Brickor till bakaxeln köps enklast hos BMW, kostar mellan ca 3kr och 15kr beroende på om du köper aluminium eller kopparbricka. Själv litar jag mer på kopparbricka som inte korroderar sönder och börjar läcka i saltslask! (dessutom billigare än alu!) Artikelnummer hos BMW för kopparbrickor till bakaxelpluggarna: 07 1 199 63 354 (behövs två!) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
okej men jag jobbar på en bil mek, så koppar brickor finns det massor av och oljan blir nog gratis :) Tack för dina utförliga svar :) Har man intresse, tar man sig råd :) |
|
stefannorr |
Böt bakaxeloljan i tisdags på insp 2 Castrol SAF-XJ 135kr med 20%rabatt art nr 1030 packning x 2 07119963355 4,80 kr med 20% rabatt |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.