AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
406

BMW M3 96-, motorras

rickyrikardo
Har läst i många annonser att det är många m3:or som har råkat ut för motorras. Har faktiskt under en provkörning av en m3 96:a lyckats ha sönder bilen. Har m3 så bra kvalitetsrykte som alla säger eller är det bara en bluff???
Motorrasen beror nog inte på låg kvalite utan vårdslösa förare.
Om många säger att något har bra kvalitet så ligger det nog något bakom.
mvh
Visst kan man få ett måndagsex, men oftast beror det på vårdslöshet med service och körning. Visst dom här bilarna är byggda för att kunna pressas. Jag vet många som har M3or som inte tex väntar på rätt oljetemp. Och det är INTE bra för motorn. Tempmätaren i dom här bilarna sitter ju inte där för utseendets skull. En annan sak är att det är ju mest ungdommar som köper såna här bilar. ( jag är 22, så jag vet hur kul det är att kunna dra på och köra förbi folk!! ) Men man måste ändå ha lite vett i skallen. En motor klarar ju inte vad som helst, vilken motor det än gäller. Men det är ju jävligt bra kvallité på BMWs motorer. Så jag tror inte problemet är orsakat av BMW.
Grusse
Håller med dom båda inläggen ovan. Du säger att du läst "i många annonser att många M3:or råkat ut för motorras", nu skulle det ju vara roligt att veta hur många det egentligen är?
På dig låter det som att det skulle gälla var och varannan "annons". Jag vet då inte att det skulle vara ett vanligt problem att motorerna rasar, BMW är mer känd för att bygga bra motorer.
pa
36
pacmax
BMW M3 -96
på vilket sätt rasade den motorn du körde?
rickyrikardo
Jag menar inte att var och varannan motor skall ha rasat. Men jag har inte sett eller hört att andra sportbilar byter motor. Men troligtvis så beror det nog på föraren och det är nog säkert inte vanligt på en bil med en ägare på.
Instämmer i pacmax fråga!

På viket sätt rasar m3-motorer?? Syftar du på att Vanosen är defekt på en del bilar, framförallt -96:orna?
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Jo det fick jag höra när jag köpte min M3:a att jag absolut inte fick dra på häftigt om inte olje tempen gått upp till mitten ungefär!!!Annars rasar motorn ganska snabbt.Killen som haft den innan hade en 325 E30 innan och den som köpte den efter honom hade inte brytt sig och så en dag stod han längs vägen med en rasad motor,rätt åt honom!!!
Ricke:
Drar du på som satan med vilken bil som helst innan tempen gått upp så rasar den ju förr eller senare.
BMW-Yoda
M-motorerna inbjuder ju till hård körning. Nästan omöjligt att låta bli o gasa med nån av dom. Nånting man kanske bör tänka på vid köp av M-modeller. Varför köper folk dom? Jo för att dom är vansinnigt roliga att köra som svin med. Utgå ifrån att den har gått hårt mycket av sin tid vid köp. Det är ju klart att inget håller för evigt, dom höga begpriserna inbjuder ju också till att fuska med mätarställning e.t.c.

BMW-Yoda
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.