|
|
|
|---|---|
|
Har demonterat mitt värmepaket då det läckte rätt mycket. Nu måste jag skaffa ett nytt, har inte direkt någon lust att slänga ut ca 2700 som bmw ville ha för ett sånt. Är det någon som vet nån firma som har passande värmepaket (har kontaktat en kylarfirma men de lyckades inte hitta paket som skulle passa) hoppas nån av er alla har någon ide | |
|
Det var dyrt! Jag betalade 1295:- för mitt värmepaket här på Novation i Uppsala för 6-7 månader sedan... // Jögge |
|
|
Jag kanske skulle tillägga att då var det även nya aluminiumrör med till värmepaketet. Sedan så har jag även AC på min bil... // Jögge |
|
|
ring en skrot! Köpte mitt värmepaket för 400:- med rör och värmeventil och frakt! Med bussgods, så det tog 3 dagar... Kolla Bildelsbasen.se |
|
|
Frågan är väl hur länge ett gammalt värmepaket håller egentligen? Det kan ju vara korrision/bristningar i det begagnade som gör att det ganska snart går sönder igen. Det är ju trots allt ganska bökigt att byta ett värmepaket så då är det väl lika bra att sätta i ett nytt... // Jögge |
|
|
Vad det gäller priset på värmepaketet så är det olika paket till de som har ac eller inte, sedan finns det olika på de som inte har ac. Bytte på min i fjol höst och det hette Valeo (ej ac), kostade ca 2500 då inkl rören ut genom torpedväggen. Själv resonerade jag som Jögge att det var inte värt jobbet att sätta dit ett gammalt paket som kanske skulle pajja efter en månad eller så. Bättre då att "bara" riva en gång (plus gången för att kolla vilket element jag hade). |
|
|
Hittade ett testat, begangnat på en skrot får bli det nu för stunden, ingen lust att kasta ut 2700.- nu till en liten följdfråga som skapats av att paketet läckt... hur får man bäst/lättas/lämpligast golvmattan i bilen torr igen ? |
|
|
Tyvärr torkar inte glykolen. Du måste ta ut och spola mattor och isolering med vatten för att bli av med glykolen. Jag har haft samma problem med glykol på mattorna i flera bilar. /Johan Riktiga män kör sedan. |
|
|
När jag bytte mitt värmepaket, så stod det på en lapp som medföljde det nya värmepaketet att man även skulle skaffa ett nytt kylarlock för att säkerställa att det blir ett korrekt tryck i systemet. För högt tryck = risk för att nya värmepaketet går sönder. // Jögge |
|
| Det är nog ingen fara att det värmepaketet är sämre än ett nytt, håller förmodligen under din tid med bilen iallafall! | |
|
Fick i förra veckan tag på värmepaket, monterade smärtfritt detta och fylde systemet samt började lufta. Såg när väl värmen började komma (nålen i mitten) och det blev tryck i systemet att det var en liten spricka i en av plastslangarna in i paketet, från vilken det naturligtvis droppade vätska från. Hörde med bmw idag o de skulle ha 795:- för nya slangar ?? hutlöst dyrt typ. Är det någon som vet om det finns något sätt att fixa slangarna ? typ nånform av lim/härdare eller är det meningslöst att försöka med det? Annars tas tipps emot om var man kan hitta denna slanggrupp billigare (skroten visst, men hur vet man att där inte är sprickor i den med) |
|
|
nallebjörn: Du menar alltså slangarna som aluminiumrören från värmepaketet är kopplade till strax efter torpedväggen? Dessa verkar ju inte vara alltför svåra att komma åt så dessa borde du ju kunna chansa på att köpa ifrån en skrot. Dessa blir ju inte alltför svåra att komma åt om de skulle gå sönder igen menar jag... // Jögge Länk |
|
|
mmm har iofs bara plaströr hela vägen från värmepaketet och genom torpedväggen... men visst de är inte så svåra att komma åt ... är mest det att det tar ju ca 30min att fylla upp o lufta systemet var gång samt är inte så kul att stå i garaget med avgaser :) |
|
|
Jovisst, det är ju förstås konsekvensen som man får ta om man vill ha fräscha och hela slangar i bilen... // Jögge Länk |
|
|
Hur bär man sig åt för att enklast byta värmepaket? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.