|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Finns inget att tjäna på att vara dryg tillbaka. Man får väldigt snabbt en uppfattning om det är någom som vill byta din pärla mot en guldring och 50 skinnjackor eller pruta bort 70% av bilens värde. Men jag tycker det är helt okej att ge ett bud. Ibland kan man diskutera fram ett pris, ibland inte. En försäljning ÄR en förhandling. |
|
| Ha Ha man kanske inte ska klaga.En tio år gammal bil kanske inte har så mycket kvar att ge.50 skinnjackor däremot....då klarar man sig livet ut.Släng med 100st "snoppbyxor" också så är det en deal. | |
|
DEt jobbigaste är folk som vill pruta utan att ens ha sett bilen tycker jag. Eftersom mina bilar alltid är väldigt fina och påkostade så blir man sur när nån automatiskt vill ha ner bilen i pris över telefon. Men som sagt, det är ju en fri värld....nästan. Länk Mvh Tjäder |
|
|
Jag blir förvånad över att så många säljare tar skambuden personligt, och blir arga. En säljsituation är en förhandling och i förhandlingar lägger man bud. Många skambud är inte seriösa, men det är ju köparens problem, eller hur? Oftast är det idiotiskt att börja diskutera pris, som köpare måste man locka säljaren att vilja ha affären. Är man seriöst intresserad tittar man provkör och så säger man till säljaren "Jag gillar den här bilen och skulle gärna köpa den av dig, men..." Och så har man fått diskussionen att handla om pris utan att någon behöver ta illa upp. Men det KAN ju lyckas om säljaren behöver cash snabbt. Själv skambudade jag mig till en tvåa på Kungsholmen 1993 för 480 000 kr (den hade stått tom i åtta månader) och sålde den sex år senare för 1,4 miljoner. |
|
|
Det kan vara intressant när man själv prutar också... När jag köpte min golf tdi i Malmö i våras så begärde säljaren 36000. Efter lite koll+provkörning märkte jag att det bluddrade från avgassystemet. Katten var genomrostad. Jag bjöd honom 30 jämt med motivet för kostnaden av nytt avgassystem och kat. OK kom det efter 2 sekunder!! Då önskar man att man bjudit 25... Man kan bli lite nervös när säljaren accepterar en sänkning på 6000:- utan en blinkning.... Achtung, ein zerstörer! Tauch! |
|
|
Mathias: Jag håller med om att det är jobbigt med prut över telefon, samtidigt har du kanske själv varit köpare. Massor har lovats över telefon, men väl framme, 1,5,20, 40(!) mil senare så visar det sig att bilen inte håller måttet. Har köparen åkt en längre sträcka så har man inte speciellt bra utgångsposition för att förhandla priset. Jag förstår varför folk vill diskutera priset över telefon. Har man efter ett 30-tal bilder, flera mail och samtal med säljaren bildat sig en uppfattning om bilens skick vill man redan innan man tar flyget till skellefteå vara säker på att bilen har ett pris som man är nöjd med. Dvs ingen prutning är nödvändig på plats. Är säljaren, och köparen, seriösa så är prisförhandling över telefon egentligen inget problem. |
|
|
Är det 520:n du vill sälja? pris? ///RÖKNING DÖDAR -skrev nån på ciggpaketen, då har de ej provat detta forum! |
|
|
När jag skulle sälja min Audi A4 fick jag mängder med samtal som började. -Do killen, er det do som skall selja Audi'n va. -Jo det är jag. -Vilket er ditt legsta priss. Kan man inte börja en affär med att presentera sig ordentligt med namn, så är jag inte intresserad av att sälja heller, fick de flesta till svar. Kan säga att de ringde inte fler gånger heller. För de som var lite hövligare men ändå skulle pruta innan de ens sett bilen, sade jag. Kom och titta på bilen innan du prutar. De flesta av dem var inte så intresserade längre då, konstigt. Till slut kom det iallafall en trevlig kille från Malmö, han prutade bra han med. Men till slut kom vi överens om ett pris och affär gjordes. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
Som sista fråga brukar jag fråga om priset är diskutabelt? (ofta är bilarna jag blir intresserad långt borta) Då brukar man få ett känsla om hur mycket man kan pruta på plats. När jag skulle sälja cabben var det en kille just från Kalix som mailade och bjöd halva begärda priset rakt av! ingen fråga om skick eller så! Benny hette den killen. Mvh Abbe Länk |
|
|
"Då brukar man få ett känsla om hur mycket man kan pruta på plats". Då man är och tittar på bilen menar jag. Mvh Abbe Länk |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
det värsta skambudet hittills var på min båt jag håller på att sälja. 209' begärt, vilket är billigt jämfört med försäkringsvärderingen på 265'. men ändå fick jag ett skambud på 65000 kr (SEXTIOFEMTUSEN KRONOR!!!) mailat till mig! det är bara att trycka delete direkt och sedan glömma det hela.... hur som helst så har jag funderat på att lägga en liten "disclaimer" längst ned i varje annons, som ska låta ungefär så här: Varan i denna annons erbjudes till utannonserat pris. Anses detta pris vara för mer än 10 % för högt, ber jag eventuell spekulant vänligt men bestämt att kolla vidare på andra annonser. Skulle spekulanten trots detta via mail eller telefon lämna bud understigande utannonserat pris minus 10 % äger annonsören rätt att fakturera 1200 kr + moms per timme för nedlagt arbete vid hantering av bud. Arbetet faktureras per påbörjad halvtimme. Spekulanten har genom att läsa denna annons informerats om villkoren, och vid avgivande av bud i strid mot dessa anses spekulanten ha godkänt villkoren. Vad tror ni om det? :-) Mvh Johan |
| Hehe den ska jag köra med! | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Sedan har du den kategorin som inte lämnar bud utan anonymt påtalar att man är helt slut i huvudet för att man vill ha xxxxx och yyyyy för sin vara. Vilket visade sig när jag skulle sälja min 523:a. Fick typ "1 ziljon" med mail som sade att jag kan inte vara klok som begärde 110 000:- för min 523-96 med skinn men INGEN AC eller CD. Skambuden från "kompisarna" låg på 45000:-. Det verkar dessutom som om att vissa modeller drar till sig fler skambudare än andra modeller. Jag körde alltid med omvänd psykologi med skambudarna; - Tjena kompis! Du får 55000:- nu direkten på. Inte värd mer (ville ha 155 000:-) - Nej för faan! Vi gör så här att jag ger DIG 55 000:- plus att du får bilen gratis. - Klick. (eller vad säger du? är det sant?) Nej! Vad tror du. Annars brukade jag även säga att vi har en deal. - Det är inte varje dag som jag blir erbjuden 55000:- för min 745:a. - Vad! 745 är det inte en 540? - Nej en volvo 745 är det. När skall vi träffas? - Jag vill inte köpa någon volvo. - Jo! Ge mig ditt nummer så ringer jag upp när jag närmar dig. - Jag vill inte. - Joho! Du har ju erbjudit 55'. Klart at jag säljer. - Klick. The bottom line dock är att alla som hör av sig är potentiella köpare så man skall inte vara otrevlig för även bland skambudarna finns det guldkorn ;) |
|
Johan Autopower: haha den var mycket bra! Jag ska prova den nån gång. Det skönaste är när man vet att man säljer ett guldägg och inte behöver fundera på att gå ner i pris. Då behöver man inte ens överväga de här "doo sista priset va"-killarna. Tyvärr händer ju inte det så ofta när det gäller bilar. Själv brukar jag, skall erkännas, oftast lägga på 2-3000 spänn för lite prutmån. Så blir alla nöjda och glada. Många ser sig som förlorare om de inte har lyckats pruta. Även om pris & skick var rätt från början. Men det är klart, har man köpt en bil, vad är det första hälften av polarna frågar: "fick du pruta?". Svarar man då nej framstår man för vissa som looser. Tyvärr. |
|
|
Tycker de där "sista priset kompis" är jättekonstiga. Vad väntar de sig? Att man blir så skitglad för att nån ringer att man prutar halva priset i ren glädjeyra? Fick ett skambud (8000) på min fina 318 som jag begärde 14900 för (och sålde för 13500). En kille mailade från en adress som inte gick att svara till och ville att jag skulle ringa honom på ett mobilnr som började på 0739. Han ville nog bara ha bonus på kontantkortet. |
|
|
Har sålt ett antal bilar sista åren och fått mer eller mindre fantasifulla byten och låga bud. Ser inte alls problemet. Vad tar ett oseriöst samtal? 30sek-1min? Man säger vänligt men bestämmt nej. Vad jag retar mig mer på är då man suttit i telefon ett antal gånger, möter upp och visar bilen, åker till en GDS hall för att kolla bilen noga. Köparen tycker bilen är bra men ska bara kolla med banken. Givetvis får han inte något lån och ingen affär. Suck! |
|
|
Mitt svar brukar vara att man får det man betalar för, och i mina fall har jag hänvisat till solvalla biltorg.... Jag brukar sälja mina bilar med ett litet påslag över vad en bilhandlare vill ge för den i inbyte då mina är pedantskötta det brukar vara ett "fair price", säljer man då en bil för säg 100000kr och blir erbjuden 70000kr då ska man som köpare leta någon annanstans eftersom man vill ha en bmw men bara är beredd att betala för en skoda (inget ont om skoda)... Vart krångligt det där men ni kanske förstår =) /Johan Hellre rik och frisk än sjuk och fattig. |
|
|
H&M prutar du aldrig då du köper bil? |
|
|
BjörnB: Jo men att någon kommer och sänker priset med 30% känns väl lite mycket om nu skicket motsvarar pengen den är utsatt för. Skillnaden är om man har satt ut sin bil för överpris då förtjänar man skambud på den utsatta pengen. /Johan Hellre rik och frisk än sjuk och fattig. |
|
|
HM du har en poäng där! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.