AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.294

Skambjudare sug!

Sida 1 av 4
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Har ni råkat ut för en skambjudare nån gång? Såna där som ska ha bilen mycket billigare med argument som "det är så långt för mig att åka", "en sån där gammbil, du får XXX osett" och så vidare. Man vill ju bara be dem stoppa upp telefonen i mumindalen, eller hur?

Jag vill berätta om en gång när jag mailade ett riktigt skambud på en (huga) Volvo 945-97. För denna i de flesta avseenden kassa bil ville säljaren ha 110 000 kr (!). Jag skambjöd 70000, med argument som "en riktig gammbil". Inte så snyggt.

Då fick jag till svar: "Sug min kuk idiot!" Där fick man så man teg!! När jag svarade och ville ha en ursäkt och hotade med att kontakta hans internetleverantör fick jag till svar: "Gör det då pucko!" Så här i efterhand är jag förstås glad att det blev en E34 i stället. Det är även lite kul att säljaren ovan hade "the guts" att be mig dra rakt ner i h-vete.

För visst är de jobbiga, de här som tror att det skall skambjudas och att alla bilar är prutbara! För alla bilar är inte prutbara. Jag sålde min Corolla -93:a i våras. Normalt kostar de ca 30000, jag fick 39000 utan problem. Det hörde av sig ca 25 pers, bland annat mailade en pajas från Kalix. Han skambjöd med motiveringar som "en sån gammbil" och "det är långt för mig att åka".

Mitt svar blev: "Prutförsök=du är diskad! Nu får du inte köpa bilen ens för 39000. Hej då!" Blev han grinig tror ni? Svar: mycket.

Ett annat svar som brukar göra skambjudarna griniga är "du får väl köpa en bil du har råd med!" Det brukar svida för dem.

Hur brukar ni avspisa dessa jobbiga skambjudare?
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Det finns ingen anledning att vara otrevlig, tycker jag. Det är fritt fram att bjuda och begära vad man vill. Jag brukar helt kort bara säga: "Budet är inte intressant", om så är fallet.

Det som kan irritera mig mer däremot är när det första de säger i telefon är "-Vad är sista priset?". Dvs försöka få ett lägre begärt pris utan att vara beredd att betala det utan sen fortsätta att pruta därifrån. Då brukar jag säga att "Jag begär X kr. Har du en annan uppfattning om vad du vill betala så får du ge ett bud. Jag prutar inte på min egna priser, det är ditt jobb! Your call!"
Men visst finns det dryga typer.
Mvh
-BeeMWe-
Många "skambud" är nog inte det med tanke på vilka hutlösa höga priser en del har på sina bilar.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag blir aldirg otrevlig eller personlig, jag lämnar också fram mina bud på ett juste sätt och vad jag anser rimligt. Tackar säljaren nej eller tar det som ett skambud så tackar jag för mig. Har faktiskt aldrig varit med om att någon "lackat ur", jag har visserligen inte prutat bort 50% av det begärda priset heller :)
När jag sålde vår E30 i våras hörde en kille av sig via mail och ville byta mot en snöskoter.

Jag svarade: "Hej. Som du kanske noterat så bor jag i Malmö, i Skåne, varpå jag finner ett ytterst begränsat användningsområde för en snöskoter. Tack ändå!"

Jag tycker inte det finns någon anledning att vara otrevlig. Men visst kan det vara kul att retas lite ibland :)

När vi köpte den nuvarande bilen tyckte jag själv att vi skambjöd, jämfört med utsatt pris. Jag backade dock upp budet med en rad motiveringar om saker som borde åtgärdas. Till min stora förvåning så godtog dock säljaren budet, och det blev affär :)

Mvh,
Kalle
_____
Bilen: Länk
Ojojoj va du kommer att ångra dig när snön faller som aldrig förr nu i vinter Kalle ;-))

Jag tycker nog att man kan va trevlig, så gott det går, men jag måste erkänna att jag tyckte svaret som volvoägaren gav var rätt kul, och visst kan man förstå honom när nån försöker pruta 35% via mail :-)
"Nej, priset i annonsen är det som gäller. Tack och hej."
Det räcker, man behöver ju inte förolämpa någon. Lite arrogans kanske man kan smita in ;)

Om väldigt många av de som visar intresse för ens utannonserade bil ger bud som är avsevärt lägre än utsatt pris, så bör man nog ta en stund till att själv tänka igenom om man har en realistisk prissättning.

Marknaden bestämmer.

/// Olof

Länk
Jag brukar försöka förklara att jag vägrar och ge dom de "lägsta budet" innan de ens tittat på bilen. Om de har några saker o anmärka på så kan man ta den disskutionen då.

Står de på sig så brukar jag förklara för dom att de tydligen inte letar en bil i min prisklass och får se sig om efter en annan bil.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Om säljaren har ett drömpris som heter duga som kan ett vettigt bud lätt likna ett skambud. Drömpriser ser man mest hela tiden, ofta på bilar som man närmast liknar rymdskepp...

Men vill man pruta 40% bara så där, trots att priset är rimligt, så skulle jag inte vara sen att avsluta samtalet, dock inte på ett otrevligt sätt om nu inte köparen är otrevlig, då kanske man lackar till.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
läs om hur det gick till när jag sålde min bil

Länk

4 Cylindrar är 2 för lite!
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Bilens utropspris: 80.000.-

Okänd prutare: "Heeej, kompisss... Do far 50.000.- Snapp affär"

*KLICK*

Mvh Kjell

Tidigare forumräv och dekaltrimmare - Nu svikit till förmån för TCS

jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Haha! Klockrent svar av volvosäljaren! :D
Ska också börja köra med det=)
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Jag skulle sälja min e38, fick ett tiotal samtal från olika skojare som ville att jag skulle köra bilen till sthlm (från göteborg) för 35.000:- "SNAPP AFFÄR VA, KONTANT..."osv osv
Bo
565
Bosse J.
327-41, Drömbil, såld -17
1600 GT-68, såld -14
2000 Touring -73 såld -13
2002 Baur Cabrio såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
Sen finns det ju erbjudanden om pantkvitton på guldbälten och liknande som man får till "halva priset"
Nobbar man så.......
Bosse J.

Bosse J.
BMW CS 185 H
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Jag håller med om att man bör vara hövlig, både som säljare när man nobbar och som köpaer i de fall man vill pruta.

Min erfarenhet är att man prutar bäst när man har något konkret att komma med främst när det gäller skicket. Skamprutning över telefon/mail "du får xxx vid snabb affär" brukar inte gå hem.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
En polare blev erbjuden en diamant :)
Jag sålde en gammal cross för ett tag sen och jag skojar inte så jag säger att jag fick 10-tals brev med prutare som tyckte den var för dyr och gammal. Sen att den var helrenoverad med kvitton det kvittade.

Jag är rätt otrevlig med prutare som mailar på saker de inte har en aning om vad den är i för skick.
Däremot om någon kollar på den, då gör dom ju en uppskattning vad de tycker den är värd och det är ju ok.

Nä, mailprutare, skambudare det har jag inget övers för.

mvh / Lars

Det är aldrig för sent att ge upp.
Ja just ja, bildsamlande tonåringar som drömmer om att pappa ska köpa crossen och skriver brev på brev tills man får ett skitbud pga dom inte har mer pengar, bra när man får snääälla också.

mvh / Lars

Det är aldrig för sent att ge upp.
Visa användare
248
petrini1
318 Touring 98
Riktiga skambudare är ju oftast en sort för sig.Dom skambudar på allt dom köper begagnat antagligen.Tror man ska ta det lugnt när man ska snäsa av dom.Man vet alldrig vem man har att göra med.

Nått som inte diskuteras så mycket är alla bilar som har helt patetiska priser när dom annonseras ut.Typ 325or från 91 för 90000 m.m.Dessa säljare måste ju till slut sälja bilen till en skambudare eller hitta nån dåre som vill kasta en massa pengar i sjön?

kan ju förstå att man vill betala en extra slant för en fin Alpina eller M bil.Men inte för bonna Pelles "tunade" 530 från 92 värderad till 150000 av rojnes bil AB.
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Kalixbor är skitjobbiga! ;-)
Skambud eller inte det är ju upp till säljaren att acceptera eller neka. Då jag sålt något och inte velat ha skambud har jag skrivit "inga lägre bud accepteras" och det har gått bra att sälja ändå.
Men då skall man ha rimligt pris på sina prylar... inte begära 70' för en gammal Calibra.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Många av skam buden är inget annat än ett bra försök.

Sålde en 318 is, begärde 120', killen bjuder 80'.
Jag svarar, nej det går inte, kan gå ner ett par tusen. Han köpte bilen för 117'.

Man kanske inte ska be alla fara och flyga...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.