AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.364

Lacka igen repa

weekend
Märkte för någon dag sedan att en stor del av passagerarsidan är repad precis somom någon kört/backat in i sidan på bilen vid parkering. Som tur är verkar det inte ha gått allt för djupt in i plåten och en hel lackering kanske ej är nödvändigt.

Det som jag dock undrar är om det finns någonting man kan stryka över på snyggt sätt för att jämna ut/ reparera skadan.
Färgen på bilen är royal blue metallic och borde kanske inte vara omöjlig att hitta ? Är det någon som vet vad man kan göra ?

MVH Anders
Hawar
Vill du ha det seriöst gjort, så är det en hel lackering som gäller tyvärr. Det finns inget som man bara kan stryka ut , det som finns blir varken snyggt eller hållbart.

Mvh
Hawar
problemet är ju som Hawar säger....metallic går inte att göra snyggt själv på en redan lackad yta, måste lacka hela dörren isf om du vill ha ett bra resultat! däremot kan du slipa rent från rost (om det bildats rost i repan) och lägga på grundfärg samt bilens färg ovanpå det, blir inte särskilt snyggt men det förhindrar att rosten sprider sig alltför snabbt iaf!

MVH
Johan K
Är det inte supper djupt så är metallick lättare och ficksa till. Du får först börja med att tvätta ordentligt. Tinner tex.
Sen är det bara å fylla i med metallic. Dock mycket tunt och nogrant, blanda gjärna ut den och lägg på med en dyr tunn pensel. Det fina i det hela sen är att du ska lägga på klarlack sen. Klarlack är mycket lätt att lägga i och lätt att polera. För att det är inte så nogrant att det blir perfekt, då det inte syns att det inte är perfekt. Så vore jag du skulle jag testa först. Om repan inte är så djup kanske det bara räcker med att fylla i med klarlack.

Lycka till.
weekend
Okej, tack för svaret grabbar.
Grejen är den att repan kanske är 1 mm djup om ens det.
Problemet är att den går en lång bit över hela passagerarsidan.
Man måste gå nära för att se den men oerhört fult på en annars så välvårdad och repfri bil.
/anders
hmm låter troligen som de går att polera igen den med en vanlig roterande maskin o vit trissa

___
Mvh
Patrik N.
bustorp
weekend:
Är repan så stor som du beskriver så skulle jag inte lyda AEG:s råd. En Royalblå ska man inte leka med. Det kan sluta med ett långt MÖRKT streck längs sidan. Ta ett snack med en proffsrekondare eller lackerare INNAN du ger dig på någonting över huvud taget. Ett riktigt proffs ger alltid riktiga råd. Det kanske bara, som Patrik säger, räcker med att polera den eller ev. "värma" igen den.

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.