AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
541

Aut-lådan 735:an

In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Gjorde ett byte av olja i tråget på lådan här om dagen, Tappade ur ca 2,8 Liter och tappade i 3 enligt vad det ska vara. Men nu så tycker jag att kickdownen inte fungerar riktigt som den ska, Kollade oljan och misstänker att jag kan ha haft i lite för mycket olja, Eller ska lådan köras in lungt ett tag innan det fungerar som det ska. Det som händer är att när man kör med kickdownen så verkar det som att den slår i friläge innan den växlar ner. Detta hände dock inte innan oljebytet så. Köpte riktig växellåds olja som var jobbigt dyr. Någon som har några ideér. Annars så växlar den hur fint som helst.
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Du behöver byta olja 2ggr till och byt filtret vid sista bytet. Bilen skall vara varmkörd, motorn igång och stå plant när du kollar nivån på oljan, nivån skall ligga mellan strecken.

Min: Länk

Erik**

///Tänk först, meka sen...
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
sett liknande fenomen , har lösts genom att ha olja precisunder det övre strecket.

skiljer en del mellan lägsta och översta även om allt imellan skall vara "godkänt".

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Tack för alla svaren.

Dyr olja som sagt, försöker med att justera nivån först och se om det blir bättre.

Vart sitter filtret för Växellådsoljan? Inget jag lagt märke till iaf.

Finns det något lättare sätt än bottenpluggen på tråget för att tappa ur lite olja? Med sänkt bil utan smörjgrop är det himmla knepigt att komma in mitt under bilen. Men måste jag så får jag väl hissa upp han igen.
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Filtret sitter under sumpen till växellådan, en plat sak med tre torxskruvar.

Min: Länk

Erik**

///Tänk först, meka sen...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Antagligen funkar inte den nya oljan så bra tillsammans med den mängd gammal olja som man aldrig får ur automaten vid byte...

Frågade du om den nya oljan du köpte skulle funka bra i just din typ av låda?

Automatfiltret köper du hos BMW + gärna ny trågpackning.

Mvh
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Ska nog ge mig på det så fort min smörjgrop går att använda. Åter igen tack för svaren. =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.