AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
754

Vågar jag byta kammrem själv?

Jag har köpt en 316 E36 med M40. Nu behöver kammremen bytas och jag undrar hur man går tillväga. Hur mycket måste tas bort, vilka verktyg behövs, hur lång tid tar det, var kan man köpa en bra verkstads handbok och vad kostar en sådan???

Tacksam för svar.

//John
Köp Haynes, den är OK. Där står vilka verktyg du behöver.
Jag har precis bytt kamrem på min 316. De största problemen jag hade var att få bort kylfläkten samt att kamaxeln rörde sig efter att jag tagit på remmen.
Kylfläkten fick jag aldrig bort utan det slutade med att jag fick ta bort hela vattenpumpen.
Kammen hade jag ställt så att pilen på remhjulet pekade rakt upp, vinkelrätt mot kåpan och då fanns det en markering nere på motor blocket som var mitt för gluggen i tändgivarens krans. Enl. Haynes så måste man göra märken själv, vilket antagligen gjorts vid tidigare kamremsbyte på min. Och egentligen skall man ta av topplockskåpan och fixera kamaxeln med ett speciellt verktyg. Risken är annars att den rör på sig, vilket den gjorde för mig. Men jag kom ihåg exakt hur den stod innan jag tog bort remmen, så jag kunde hitta tillbaka till rätt läge, men det gäller att vara noggrann.

mvh
/Jörgen
kan hjälpa till lite med fläkten!

ta av fläktremmen och sen sitter det en vänstergängad mutter som håller fläkten på vattenpumpens axel, rätt stor (32 mm?)

väck med den och sen är fläkten lös!

MVH
Johan K
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.