AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.997

M5, eller är det en Diesel

Tjaba!

Varför ska M5'an nästan låsta som en diesel på tomgång...? Detta är ett nästan pinsamt skönhetsfel.

Bilen e en -99.

Påminner mycket i ljudet om min Volvo V40 T4, den lät också som en diesel lite grann.

Är detta alltså det kända M5 vanos problemet? Jag menar bilen går klockrent, har lite disel "rassel" bara.

Min fd granne hade detta fenomen du beskriver på en svensksåld e39 m5 som rullat 5200 mil.
Vanosenheterna bytades på båda sidorna(på föräkringens motorgaranti) och ljudet försvann i princip helt.

Om detta sen är ett rent "skönhetsfel" eller något mekaniskt fel lämnar jag därhän. Min grannes bil gick också klockrent samtidigt som missljudet på tomgång fanns där.
Det kändes dock inte särskilt värdig för en "lyx" limo.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Precis, tycker inte heller det är värdigt en såpass fin bil, men, men. Så länge motorn inte rasar, så bryr jag mig inte så mycket.
Visa användare
33
FFG
M5-00
Ducati 996 Biposto 01
Jag har tagit upp precis samma fenomen tidigare. Min M5 som har gåt 11300 mil låter precis som diesel på tomgången. Många kompisar har påpekat detta också. Det är väl inget att brydd sig om fast jag tycker också att det är illa för en sådant fint bil.
Det skall vara spännande att köra med en M5 och vänta när VANOSET rasar.
Buspelle
Dieselknacket på tomgång är vanligt på de tidiga årgångarna, men är egentligen mest ett "skönhetsfel". Normalt sett således inget att oroa sig för.
Min låter som en bensinare :-D
Jo
68
JockeJK
BMW M5-99
Varför låter bilen som en disel på tomgång?.
Och hur åtgärdas problemet?.
Hur mycket kostar det att få det fixat?.
MVH Jocke
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Och min låter helt normalt på tomgång!
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Samma fenomen finn väl på M5 E60 direkt efterstart? Har för mig att Jeremy Clarkson drog nån kommentar om det i ett test!

Man ska sikta på att vara bra!
Jo
68
JockeJK
BMW M5-99
så det är inget m an behöver bry sig om?.
Vilka symtom blir det om det blir något fel på vanosen?.
Vad görs för att få bort ljudet.
Finns det någon bra tråd som förklarar?.
MVH Jocke
ea
473
easy rider
M5 e39 2002/6
Min Golf låter som en diesel direkt efter start Min M5a låter som den ska = ljuvligt!
då kanske man ska fundera på en m5:a i allafall,hehe

min hemsida Länk
Jo
68
JockeJK
BMW M5-99
Igentligen så bryr jag mej inte om hur den låter på tommgång, M5:an ska köras inte stå på tommgång utanför den lokala korvmojen.
Men är det vanligt att vanosen ger upp efter ett tag ,och vad är det då som brukar gå sönder.
Och som sagt tidigare i tråden så låter den nya M5:an som om den skulle gå sönder vilken sekund som helst på tommgång.men efter lite jobb med höger foten så låter det som perfektion,ljuv musik.

Mo
133
Mortaz
M5 -00
M Roadster -98
M5 E39 är en ljuvlig skapelse som fått alldeles för dåligt rykte i onödan.
Min mullrar mest på tomgång sen jag satte på Milltek helsystem så jag hör inte motorn men nog tror jag den låter som den ska :-)
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Min mullrar oxå på bra med Supersprint race exhaust..Ska bara beställa Supersprint grenrör efter midsommar samt kanske oxå supersprint racekattar......Trevlig midsommar allihop:)
We
82
Wetterstrand
BMW 335i M-Sport sedan
Det är ju så med tidiga M5 e39.
alla -99 och tidiga -00 hade dessa vanosproblem. (tror det var ngt med oljeförsörjning)
Många av dessa är dock utbytta med den nyare typen som sitter orginal i sena -00 och uppåt och där slutar dieselknacket.
Lycka till med bilarna!
MVH Henrik
Hej. Tänkte bara tilläga att " dieselknackandet " på tomgång är helt normalt för e39 M5:or upp till 2001..Det berodde delvis på att när man stänger av motorn så fanns det ingen backventil i dom gamla vanosen, så när man startar motorn så knackar dom i några sekunder innan cylindern är full i olja igen. Absolut inget funktionsfel alls...Och mycket riktigt så åtgärdasdes detta från och med 2001 årsmodell, precis som wetterstrand säger. Och då blev ljudet på tomgång också mindre " dieselknackande "

Ja visst! Men fortfarande knackar M5 E60 också:)

BMW M5 signaturljud? :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.