AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.118

Antal nycklar till 330 från 2001

tm
59
tmanell
325iA Touring -03
Kikar lite på nya bilar:

Ska inte det finnas 4 st nycklar till 330 från 2001?

Två st "Vanliga med fjärr", en nyckel utan fjärr och en plånboksnyckel.

Har jag rätt?

Skulle en av nycklarna saknas åker man på att byta alla eller?

/Tobias
Korrekt, 4 nycklar. 2 fjärr, en standard en plast.
Beroende på vilken som saknas, så kan ju tex fjärrnycklarna kodas om.

Att byta alla 4a är nog ganska ovanligt då man får byta alla låskolvarna i bilen med.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
tm
59
tmanell
325iA Touring -03
Så om plånboksnyckeln saknas om man köper en bil så är det inte hela världen?
Eller ska man bråka om det?

Annat än att man kan öppna bilen och larmet går...

/Tobias
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har faktiskt för mig att man bara levererar bilarna med tre nycklar nuförtiden. Har även för mig att gränsen mellan fyra och tre nycklar var någon gång 2001/2002, bilar innan brytgränsen = fyra nycklar och efter brytgränsen = tre nycklar.

Har för mig att det är den nyckeln utan fjärr, som inte levereras längre.

Men i vilket fall ser man omedelbart hur många nycklar som är aktiverade när man kopplar upp bilen mot DIS eller liknande datasystem.

Då kan man även deaktivera eventuella nycklar som är på driven.
Däremot kan den nyckeln fortfarande användas för att låsa upp bilen med, dock inte starta den.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Johan: Det efterfrågades 2001 års modell.
Min är en 01.08 och den har 4 nycklar. Vi kan helt enkelt utgå ifrån att bilar som räknas som 2002 års modell kan tidigast ha fått 3 nycklar.

Länk
tm
59
tmanell
325iA Touring -03
Jag har en 320 Coupé 2003 (iaf en dag till) och den har 4st nycklar som jag beskrev tidigare.

/Tobias
Tmanell: Det händer typ en gång på miljonen men Johan kan faktiskt ha fel för sig :)

Är de någon med en 04:a som kan bekräfta att han/hon har 4 nycklar?

Länk
mo
31
mol58
530iM -01
Samtliga nycklar skall finnas, oavsett om det är 3 eller 4, även den gråa och plånboksnyckeln har elektronik för imobilizern.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Wendtan, även solen har sina fläckar! ;o))

Ärligt talat är jag osäker på detta, men i en tidigare tråd påstods att BMW "rationaliserat bort" en av nycklarna vid nybilsleverans då den i princip aldrig användes och bara slarvades bort...

Men oavsett hur många nycklar bilen en gång levererades med, kan man snabbt se hur många nycklar som är aktiverade och därmed fungerar att starta bilen med. (en tidigare ägare kan ju ha beställt extranycklar utöver de som bilen en gång levererades med!) Alla nycklar som man inte har koll på Detta görs genom en datauppkoppling mot bilen via DIS (eller liknande system) som jag skrev innan.
Ta med alla nycklarna vid denna process så man ser exakt vilka nycklar man har rent fysiskt, alla nycklar har ett nummer som kommer upp på DIS-skärmen! De nycklar man inte besitter fysiskt skall man givetvis deaktivera genast!

Köper man en begagnad bil kan det vara en mycket god säkerhetsåtgärd!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Min svärmors -04 levererades med tre nycklar (december 2003).

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det är "servicenyckeln" som är borttagen.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Hmmm...tittar på en 3-serie -03. Den hade 3 nycklar, men bara en fjärr, en "vanlig" och en tunn plånboksnyckel i plast (som den mindre kunnige ? säljaren sa var servicenyckeln).

Skall jag investera några hundra och kolla upp bilens nyckelhistorik - eller kan detta vara de tre nycklar som "skall" vara med?

Jag antar att det är enbart med fjärren som larmet kan styras?
Gäller detsamma för startspärren eller kan man köra iväg med de andra nycklarna om man bortser från larmets tutande?
PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
En 03:a har tydligen också 4 nycklar (varav 2 fjärr) - den fjärde nyckeln var i detta fall på villovägar, men har hittats...
ev
208
evers
M3 Smg -02
540iM Touring -99
min levererades för 6 dagar sen med 3 nycklar, två med fjärr samt den gråa plastnyckeln. Det finns dock totalt 10 nycklar tillverkade till varje bil och dessa går att beställa via chassinr hos BMW.

Mvh Evers
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.