AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.443

Nybliven BMW ägare med massor av frågor

Sida 1 av 2
Visa användare
48
Dirren
530 Da T - 00
Hej
Har nyss hämtat en direktimporterad 530DA touring -00, tyvärr finns ingen svensk instruktionsbok, så jag har lite besvär med att förstå alla funktioner , och framför allt vet jag faktiskt inte riktigt vad bilen exakt har för utrustning..... Hur kan man få reda på det?? det jag vet är att bilen har TV/Nav, steptronic, parksensor fram + bak, elhissar , färddator, sportstolar, multiratt, läder, taklucka, men sen börjar det bli svårt...det finns ju tydligen en massa tillval. Kan man på nått sätt få fram vad bilen ursprungligen har levererats med???
Kan man beställa en svensk instruktionsbok ??
Om det finns CD växlare , vart finns den i såfall ??
(jag hittade i hastigheten bara en kassett lucka i panelen på bilen och det verkar ju lite ålderdomligt på en 00:a)
I morgon i ljuset så ska jag undersöka allt lite noggrannare, bilen går i allafall bra med 7500 dokumenterade mil (och kollade på BMW)
Något annat Ni tycker att man ska se upp med eller så ??

Tacksam för all hjälp jag kan få

Dirren
M3
22
M3Carl
325 -86 (SilverPilen)
Hej,

Kul med ny BMW :) Angående instruktionsboken så ska det bara vara att prata med din lokala BMW handlare om en sån. Jag tror jag betalde 150:- för en instruktionsbok till min 520 från 1988. Den instruktionsboken fanns dock bara i Engelsk text för den svenska versionen hade slutat tillverkas men din bil är så pass ny att det bör finnas med svensk text. Dom instruktionsböcker man beställer brukar dock vara i svart/vit format och inte i färg som de man får med nya bilar.
Mvh,
/Carl
ma
101
mafqa
F10 550i -10
Grattis till en underbar bil!

På första sidan i mitt servicehäfte som följde med bilen satt där en klisterlapp med samtliga utrustningskoder. Har läst på forumet att samma lapp skall finnas under ngt säte, har dock inte letat själv :)
CD-växlaren är placerad till vänster i bagageutrymmet i min bil, är en lucka som man kan vika ned. På höger sida sitter en liknande lucka men med batteriet i.

Och ja det är ålderdomligt med kassetbandspelare, finns även på min faceliftade 01:a :( (bakom 16:9 skärmen)
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Köp en instuktionsbok!! 200kr kostade min till e39, på svenska. Det finns MASSOR med små finurliga detaljer att begrunda om du inte haft BMW förut. Mycket gömmer sig i färdatorn/stereon/navin som har en egen bok, så köp en sådan med är mitt råd.
Om inte annat så får du ju översättningarna till allt som kommer upp i displayen när något pajar, lampor, spolarvätska, bromsbelägg, nödprogram, oljenivåvarning, vilka dörrar som är öppna handbroms åtdragen etc etc.... kan ta en evighet att klura ut vad allt betyder i den där lilla displayen.

Ett par charmiga "BMW-tillval" du kan kolla om du har förutom det du rablat är t.ex "intensivspolning", en extra spolarvätsketank där du kan hälla intesivrengöring, bra mot insekter. Avfyras med en knapp på torkarspaken.
"Ficklampa" som sitter i en laddare i handskfacket.
"Belysningspaket" inkluderar två röd-orange dioder i taket, läslampor bak och belysning under dörrarna.
"Shadowline" = svarta lister istället för chrome runt rutorna samt andra interiörlister.

Andra roliga prylar som är standard på tyska bilar är att om du håller nyckeln vriden till vänster i dörrlåset nån sekund går alla rutor och taklucka upp (kan på vissa även göras med nyckelknapparna), sätter du blinkerspaken i ett läge när du kliver ur bilen fortsätter den lysa på ena sidan bilen (om du parkerar taskigt. Du kan i färdatorn/stereon ställa in en tid då du vill att bilen ska starta kupéfläkten, så den är sval när du ska åka. Kan även värma om du har bensinvärmare. ... ursäkta dieselvärmare..
Så här kan man fortsätta hela natten så köp en bok så får du mer glädje av bilen..

Mvh Micke
Visa användare
48
Dirren
530 Da T - 00
Hej

Nu har jag spanat lite, någon växlare kan jag inte hitta :( bakom luckan sitter bara cd:n till navigationen, på höger sida sitter något som jag inte vet vad det är, en stoooor svart klump som det står nokia på .
Intensivspolning är det , hittade tanken, några modell koder har jag inte hittat, ska kolla under sätet dock, har inte kunnat göra det då jag tyvärr ha ett ryggskott just nu.
Stora fläskiga 17" fälgar med 235 däck sitter det på
Du sa att du hade något bakom 16:9 skärmen....går den att vika fram alltså ?? hur då i såfall ??
Sen sitter det något slags sensor i backspegeln = aut avbändning ??
På ratten så har jag httat 2 knappar som jag inte vet vad det är , den ena har 3 st pilar i en cirkel, den andra har en gubbe med någotslags vågor framför munnen ?? Vad kan det vara ??
Om man har regnsensor, hur märker man det ??

Vad gör man med en ganska bra blästrad framryta , byta?? , eller går det att polera ??

MVH

Dirren
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
16:9 skärmen har en eject-symbol i övre högra hörnet. Det styrs med elmotor så slit och dra inte i den. Gäller även när den ska vinkla tillbaka.
Sensorn i backspegeln har du gissat rätt på.
3st pilar i ratten. Återcirkulation för kupéluften.
Gubben med vågorna. Röststyrning, inte säkert att du har det bara för att knappen sitter där. Fanns röststyrning -00 förresten?
Prova tryck på knappen och se om nån text kommer upp i intrumentpanelen. Eftersom du har aut. avbländbar spegel så har du regnsensor.
Rutan är bara att byta.

M V H
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
Jag tror inte det går att polera en ruta,byt till en ny.Regnsensorn sitter under backspegeln,du ser en rund ring från framsidan.dom 3 pilarna i cirkeln är återcirkulations knapp tror jag det heter bilen tar inte in luft utifrån bra om du ligger bakom en dieselbil.den andra gissar jag att den har med telefonen att göra,ser inte ut så på min,Jepp sensorn i backspegeln är automatisk avbländning,du har nog liknande i ytterbackspeglarna.
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Knappen med tre pilar, aktiverar recirkulation av luften i kupén. praktiskt när man som jag kör förbi ett reningsverk på min väg till jobbet:-)Samma symbol finns på en knapp i panelen för acc.
Den andra knappen tror jag är för att aktivera röststyrning av tele/eller vad man nu kan röststyra. jag gissar att den bara förstår tyska, men det finns det andra här som vet mer om, kika bland gamla inlägg:)
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
ok, så illa långsamt skriver jag ändå inte:-), verkar som om sidan uppdaterar lite trögt idag, eller?
Chrille_M7
Den svarta klumpen till höger som det står nokia på är en bas och då har man hifi-paketet (stora ljud-paketet) med 10 högtalare o basen där bak...

B.B.B.
Visa användare
48
Dirren
530 Da T - 00
okej, så det är ett hifi paket....borde man inte ha en Cd då eller ???, misstänkte det där med rutan, dyrt som attan misstänker jag eller kan man ta det på försäkringen.
Lite lustigt att det bara är rutan och inte på lysen eller huv, (och bilen är ej omlackad, har kollat) kan det vara för att de kör så f-b fort på autobahn ??

Tack alla för svar, kommer ni på nått mer att tänka på eller bra att veta så in med det bara i denna tråd.

Dirren bugar och bockar
Visa användare
48
Dirren
530 Da T - 00
Hej, nu har jag hittat pappret
Följande koder finns
403,413,423,428,430,438,459,481,494,500,508,522,534,609,629,676,710,775,801,863,879,970,980
Säger det nått ???

Dirren
D-diddy
Länk

här får du leta själv. :D
Rutan kan du byta på försäkringen om du har ett stenskott i synfältet, har du inte ett så ta inte hammaren, det ser glasmästaren att det är "fake" även om en de flesta glasmästare vill sälja en ruta och struntar i det.

David.

"The unattainable is invariably attractive"
Su
58
Sukke
BMW 320D -16
Kolla på denna sidan så får du svar på din fråga om utrustningskoder. Länk
Hälsn. Per

BMW när man älskar att köra bil.
Visa användare
48
Dirren
530 Da T - 00
Hmmm, hittade alla utom kod 970 ...undrar vad det kan vara ??
, urk, finns knappt ett stenskott, på bilen , men rutan är väldigt prickig.....man ser skitdåligt när solen ligger på
Undrar vad det kan kosta att byta rutan utan försäkring.......inte så biligt kan man anta.....

MVH

Dirren
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Verkar vara en välutrustad bil du hittat!
Vad har den gått?
pe
17
petere
530Da Touring -01
växlaren sitter under GPS:en.
pe
17
petere
530Da Touring -01
och gubben på ratten är för att aktivera telefonen i min bil. Verkar vara ganska likvärdiga bilar våra. Fick dock med svenska böcker ;o) Hör av dig om du har frågor.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Annars är det väl bara att fråga om listan för vilken utrustning din bil såldes med på BMW?

Mvh
Ri
240
Richard V8
540iAM -00
Röststyrningen funkar oxå på navin, men du måste snacka tyska :)

Visa användare
48
Dirren
530 Da T - 00
hmmm, ein bissen frieden , ein bissen ....näää eins zwei polizei .. där försvann det , det är nog bara glömma tyskan är jag rädd, synd att dom inte har en inlärningsfunktion typ ericsson mobiltelefon, där spelar man in ett ord och sen ringer den upp den man menar med det ordet, hade ju varit en idé

Ingen som kommit på kod 970 än ??

Förresten , hur funkar regnsensorn ?? ska man ha spaken i något särskillt läge ??

Och varför hoppar telefonen igång varje gång man startar bilen och börjar fråga efter "Simkarte" samt att en röd lampa börjar blinka i panelen ?? kan man inte koppla bort det ??

Yours Dirren
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.