AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.518

Vad klarar orig. toppackning på M30

Sida 1 av 2
An
231
Andreas1981
M535i -86
540 M-sport -99

Som rubriken lyder: klarar packningen 1-1,5 bar med kompsänkta kolvar , stor turbo och bra sprut.
Funderar på att oringa men ville höra lite av era erfarenheter.
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Upp till 1 bar tror jag lirar bra för dig. Men då har du ju 500+ vid bra mappning

Ol
261
Ola-gut
86` M535 Turbo
bmw-andreas: 500 ved 1 bar krever vel porting?

----
Motorer uten turbo suger.. ;)
WWW.M535T.COM
An
231
Andreas1981
M535i -86
540 M-sport -99

låter ju trevligt :)
men är det nån idé att åka med originalpackningen då?
1 bar borde den väl klara en säsong iaf?
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Ola:

Nä det tror jag inte, bara rätt kamaxel. Och stor turbo så klart

ärtan, jag kommer köpa ARP av er, hur mkt hårdare kan man dra toppen då? ja vill ladda 1.2 - 1.3 åtminstonde, tror du det funkar?

sen en till fråga tror ni man kan lossa en toppbult å sen skruva i en ARP lagom hårt, sen nästa osv tills alla är utbytta? vill slippa ta upp toppen nämligen!
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Man drar den lika hårt som orig. Eller enligt den specen som medföljer.Fördelen är ju att dom inte ger vika av cylindertrycket dvs toppen "lyfter".

Håller säkert mycket bättre än orig bult.

Går nog bra att göra som du sa, enda problemet är att man igentligen ska rensa gängorna med en gängtapp. man kanske kan bygga nått special. svetsa på en förlängning på en gängtapp eller nått liknande.

/Andreas

ok låter fint det! d brukar gå fint å blåsa me tryckluften i hålen i värsta fall, hur går det me M30 kopplingarna?
An
231
Andreas1981
M535i -86
540 M-sport -99

Men vad tror ni om originalpackningen då? behöver jag o-ringa eller köra som det är?
kör på du! dom som chippar 745:or brukar ladda 1.1 1.2 å det håller för dom.
Tu
69
TurboNicke
BMW 323i e21 -83
Andreas1981: De är ingen jättekostnad i att o-ringa. Iaf vart de inte de för mig. 750kr inkl allt. Men du gör som du vill, men driftsäkerheten är nog bättre med o-ringat!

MVH // Nicke

www.attitudemotorclub.com
det är ju inte kostnaden som e jobbig, d jobbiga e ju å ta ur motorn å rensa blocket å sen släpa me skiten till nån verkstad
An
231
Andreas1981
M535i -86
540 M-sport -99

Motorn är ur eftersom den ska ner i en E30 snart.
Kostnaden är ju inte farlig, kanske skulle satsa på det då.
Var köper jag ringarna?
ja då är det ju inga problem
Tu
69
TurboNicke
BMW 323i e21 -83
Jag o-ringade hos en kille som heter Robert. Han gjorde ringar o allt, så man lämnar bara blocket till honom. Men, ja förmodar att ni bor i södra Sverige, jag bor i Umeå.
Men, kika in på denna sida osså ringer du Robert. Numret finns på sidan under Säljes!

www.impellerheadz.com

MVH // Nicke

www.attitudemotorclub.com
jag o-ringade och toppdeckade hos robert + att han pilla dit ringarna för 650kr på en m30.. bra resultat och billigt.. en grymt duktig kille
Ol
261
Ola-gut
86` M535 Turbo
ca 450hk tenker jeg er max på org pakning.. min gikk idag, på ca 1 bar med 8,5:1 i komp.. ikke oringet.. Ikke tenningsbank..

----
WWW.M535T.COM
02
127
02ole
325i -87
2002 Touring tic -75
min originale m10 toppakning har holdt ut med 1,3bar og 9,5:1 i komp. Mens toppakningen på min e28 528i gikk uten bruk av turbo:) Kanskje tenningsbanken du hadde tidligere har gjort pakningen dårligere?
An
231
Andreas1981
M535i -86
540 M-sport -99

Ok, så med riktigt sprut/tändning , typ haltech så håller grejerna lite bättre.
02
127
02ole
325i -87
2002 Touring tic -75
ja, om justeringene er gjort korrekt. Jeg må kjøre på 98 oktan for å ikke få tenningsbank pga den høye kompressionen
Ol
261
Ola-gut
86` M535 Turbo
02ole: turbotrykk er vel ikke alt..? er vel sylinder trykket som tar pakningen, ikke turbotrykket..? Fyllingsgrad (mere oksygen, blant annet) gir større sylindertrykk/effekt.. Jeg har ganske stor turbo, og bra kam.. Dette gir meg bedre effekt på 1 bar enn en org 745 motor! Jeg har også høyere komp.. Grunneffekten er bedre i min enn en org 745 motor.
Høyeffekt coil gir også bedre antenning, og mere effekt..

En kan lade 1,5 bar med samme effekt som 1,2 bar, om en senker tenning nok og mater nok bensin.. Men det gir ikke nødvendigvis mere effekt..

Datasprut er nok en fordel her ja, men jeg har jo autronic smc i min, så det står ikke på dèt..

Men det kan hende at den er svekket av tenningsbank ifra før, det er så.. Men jeg hørte aldri tenningsbank etter at jeg senket tenning.. (muligheten er fortsatt der, men jeg hørte ikke noe)

Jeg tror derimot at min fikk litt for mye bensin da dette skjedde.. AFR lå under 11.. Dette KAN ha gitt gnist slukking, men det vet jeg ikke.. Rart med så bra coil det og men..

----
WWW.M535T.COM
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.