AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.631

Bytte framdäck - nu spårkänsligt

Visa användare
453
Propeller
325iM Touring -07
Jag fick nya framdäck monterade i dag. Nu efteråt konstaterar jag att bilen blivit rejält spårkänslig, den flyttar sig i sidled om jag kör på en heldragen linje t.ex. Däcken är ganska breda, 235, de gamla var lika breda & rejält snedslitna men inte spårkänsliga. Kan en framvagnsinställning hjälpa? Tycker åxå att ratten pekar något vänster vid körning rakt fram.....

Daniel
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Om de gamla var snedslitna, så rekommenderar jag en framvagnsinställning bums. Troligen blir du av med problemet också...

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
453
Propeller
325iM Touring -07
Frågade meken som skiftade däcken. Han gissade på att jag köpt för billiga/hårda däck. Och visst - de var ju inte särskilt sportiga kanske, Kumho 235/45/17för 1050/st över nätet eller ca. 1300/st hos "riktig" däckhandlare.......Jag gör en framvagnsinställning iaf.

Daniel
Du ska helst köra på ett likvärdigt mönster fram och bak för att minska spårningstendenser. det bästa är givetvis samma fabrikat/modell.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Det är väldig skillnad på olika däckfabrikat när det gäller spårkänslighet. Vissa är kass redan som nya.
Ke
122
Kentx

335d Coupé -08
Vilka är det som INTE är spårkänsliga ?
Jag kör på Yokohama och är glad att jag håller mig på vägen.

Kentx
pe
17
petere
530Da Touring -01
Hej.
Kan du återkomma efter fram vagns inställningen. Jag har exakt samma problem/däck.
Ja
760
JanF
530i-93
På BMWn kör jag Bridgestone Potenza och på dubbelturbon kör jag Toyo Proxies.

Båda i 235/45 -17 fram och 255/40 -17 bak

Båda dessa däck har varit extremt bra på att INTE spåra för mig.

Innan hade jag hankook och och de spårade grymt mycket.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
I vår familj kör vi en 540iA -01 på Kumho Ecsta 712 med dim. 235x45x17 fram o bak, den spårar så man får kast på vägen. Likaså min bil, en 525i -90 med renoverad framvagn och framvagnsinställning gjord, samt skodd med Kumho Ecsta 712 dim. 235x45x17 fram o bak. Båda är väldigt spårkänsliga, speciellt i högre hastigheter får man hålla hårt i ratten. Vi misstänker starkt däcken! Vore spännande att prova däck av annat fabrikat med samma dimension.
Ke
122
Kentx

335d Coupé -08
Hej !

Ska slänga Yokohamadäcken till våren och sätta på Michelin Pilot Primacy i stället. Satt på som original. Vi får se om det blir bättre. Det är i alla fall inget fel på inställningar, bussningar, leder etc.
Vinterdäcken, (Dubbfria Good Year) går som en dröm på vägen.
Z3:an rullar på Dunlop 9000. Inte ens en tendens till spårkänslighet.

M.v.h. Kentx
stefannorr
Jag kör med vredstein 235x45x17 runt om på sommardäcken och har inte märkt minsta tendens till spårning...sen rekomenderas du ha ett lufttryck på mellan 2,8-3,0 runt om.
Visa användare
153
koola
520i-03,523i Touring-06, X1 sDrive 18d-10
Hej hopp!! Jag bytte däck runt om till Kumho Ecsta KH11 205/55/16 på min 525 -93:a å snacka om spårkänslig, nästan värre än en gammal VW-bagge i sidovind!! Vet inte va man ska göra åt de..

HBK
Måsen
Har satsat på Michelin Pilot Sport, och är nöjd. Har inte kolla mönsterdjup och dyl ännu efter första sommaren. Men vägegenskaperna finns det inget att klaga på.

/Mattias /// Länk
Visa användare
453
Propeller
325iM Touring -07
Då var framvagnsinställning gjord i stort sett utan resultat, möjligtvis en inbillningseffekt av att det skulle blivit något bättre. Så - det känns väl rättvist att dömma ut Kumho Ecsta. Man får väl skylla sig själv lite när man snålar.....
Daniel
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tyvärr är det ganska vanligt att bilarna blir spårkänsliga om man har olika däck på bakaxel och framaxel.

Vissa däck går att kombinera utan större problem, men de är undantag från regeln att man bör ha samma typ (och helst ungefär lika slitna) däck på fram och bakaxeln på BMW....de är lite stingsliga för "fel" däckval!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Själv har jag bridgestone potenza bak och michelin pilot fram. 17" 225or runt om. Vad jag märkt är att spårkänsligheten mycket beror av vilket ringtryck man har. Körde fram till nyligen med 2,7 bak och 2,4 bar fram, då spårade det väldigt lite. Bilen började dock succesivt dra mer och mer åt höger, så jag såg över saken och visst, höger framhjul hade inte mer än 1,7 bar kvar vilket förklarar en del (lite lustigt att det inte syntes alls på däcket tycker jag?).. Förmodligen är det den löstagbara ventilen som spökar lite och inte håller tätt?..

Kör nu med 2,8 bak och 2,7bar fram och bilen spårar faktiskt rejält mycket mer, men är istället betydligt roligare att köra. Bilen är villigare att byta riktning och känns allmänt mer allert på vägen.

Så mitt tips är att experimentera lite med ringtrycket, det förändrar bilens karaktär mer än man tror.

Mvh micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.