AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.014

köpa vinterhjul

Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Nya vinterhjul till X3:an kostar drygt 24.000. 235/55 17"(Hakka 4).Sommardäcken har samma fälg, varför då inte bara skifta däck och skita i att köpa nya fälgar? Verkar bra mkt billigare på några års sikt! Hur tänker ni? Finns det någon anledning att köpa nya fälgar, när man bara kan skifta däck?
/Anders
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Du kan skifta däck många gånger för 24k, när du sen ska sälja bilen tror jag inte att handlaren drar av många tusenlappar på priset bara för att fälgar inte finns...

Köp beggade om några år istället. När fälgarna av din modell börjar bli vanligare...
Sigdarve:

Det sliter ganska mycket på fälgen om du ska skifta däck varje gång+att aluminum fälgen slits av allt salt som sprids på våra vägar..Jag skulle rekomendera att du köper ett par billigare till vinterdäcken och låter dina aluminium fälgar vila under vintern.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Kan fixa begagnade däck Nordfrost 3 i din dimension billigt om du e sugen. Maila om du är intresserad.

Schnelle fart, Härliche fart.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Tack för erbjudandet Herr Gaspedal, men jag har redan beställt från BMW. Det känns helt rubbat att köpa vinterhjul för 24.000!För 24.000 kan man ju få en rätt hyfsad bil.
/Anders
Sigdarve: Att köpa orginal alufälg och vinterdäck från Bmw är ren kapitalförstöring. Efter 2 säsonger i salt o slask kommer fälgarna se hemska ut. För 12 kkr hade du kunnat köpa en uppsättning bra eftermarknadsfälgar och väldigt bra vinterdäck.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Idag känns affären ännu mer korkad. Ser i tidningen idag att om man köper en X3:a nu så ingår vinterhjul, takbox och motorvärmare, suck! Men jag får väl stå mitt kast:-(
/A
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Är det verkligen så illa som wendtan skriver? Håller man bara efter dem så måste man väl kunna ha dem i många år?
/Anders
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Njae, det sliter faktiskt rätt hårt med salt, slask, avfettning, vecka efter vecka...
Jag hade mina originalfälgar till vinterdäcken på min e46:a och dom var inte så jädra snygga efter två vintrar med flitigt tvättande.
Visserligen kan man ju lacka om fälgarna men det kostar ju också flis.
Hitta lagom fina plåtisar på Blocket så kommer du undan billigt..

/MVH Mert
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Billigast helt klart, men det ser ju så jäääädra tråkigt ut. :)
Jo men under de 3 månaderna dom ska sitta på så behöver man ju inte heller åka runt och flasha heller..

/MVH Mert
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

3 månader? Snarare 5...

Flasha behöver man väl aldrig göra?!
Det är som att säga att man kan skita i och raka sig under vinterhalvåret för att det ändå är så mörkt ute. Det är ju inte så lång tid. :)
Aftonbladet hade en artikel om billiga däck via nätet för ett tag sedan. Sök lite så kommer du nog hitta den. Priserna låg nästan 50% under vanliga däckhandlare.
ma
37
marcogwa
X5 3.0iA -04
Sigdarve: jag kör alltid på samma fälg, vinter och sommar. Om du inte skall ha bilen i 10 år och om du tvättar dina fälgar ordentligt då och då så kommer du inte att märka någon försämring under din tid som ägare. Plus att du slipper åka runt med en fin bil med fula fälgar... bland det värsta som finns tycker jag personligen. Man ser rätt många hyfsade bilar med hemska plåtfälgar exempelvis: borde vara förbjudet!
Kan tipsa om Dahlin däck i göteborg. Köpte Hakka 4 på en M3 fälg (kopia självklart). 17 tum med 205 profil. Betalade 11.600 för kalaset och är helnöjd. Till och med handlarna på BMW avråder från att köpa original. För en plåtfälg med samma däck skall BMW ha 13.500 spänn, larvigt!

/CF
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.