AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.273

Fler än jag som kör V12 på vintern ?

ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Har redan nu börjat tycka att den är lite seg startad på morgonen . Några tips om hur jag kör/förbereder mig inför vintern .

Har självklart precis servat , bytt batteri och kollat glykolen .

Kommer tyvärr inte ha tillgång till varken garage eller motorvärmare .

///MVH TONY
li
1.959
liste
535i -89
Batteriet är ju en RIKTIGT vital del när man pratar 7-serie i allmänhet och på vintern i synnerhet, så har du bytt olja, stift, luft- och oljefilter, kollat glykolhalten och bytt batteri så har du nog gjort det du kan inför vintern. Förutsatt att du bytt till ett NYTT batteri förstås. :)

Låsspray och listskydd förutsätter jag att du har bunkrat upp med redan, så det enda du har kvar då är väl däck... Dubbdäck är ett måste på 750 i mitt tycke. Visserligen var det inte så långt jag körde (ett par dagar) men min värsta vinterupplevelse i en bil var just i en 750, med slitna dubbfria vinterdäck.

Ja - nya torkarblad är aldrig fel inför vintern.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Har haft 4st 750 kört alla på vintern inga problem,dubbfria friktions däck michelin,fast man får ha i åtanke att vara lätt på gas foten.Länk

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag rekomenderar inte dubbdäck på 750n pga de obefintliga greppet på asfalt. Dubbfria Pirelli i org. dimension 225/60-15 har funkat fint för mig det lilla jag har kört på vintern.

BMW CS #5139
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Michelin 225/50-17Länk

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag siktar också på vinterkörning, har dubbfria 15 tummare, får se hur det går... Körde Opel Manta i många år, så jag har viss vana av bilar med minimalt fäste på drivhjulen... Får väl slänga i ett par säckar sand i skuffen så det blir lite fäste bak.
/Mats J
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag har kört många vintrar med 750:n, och det är en utmärkt vinterbil. Håller man bara batteriet och låsen fräscha så brukar allt löpa smärtfritt, som sagt...

Jag rekommenderar definitivt odubbade vinterdäck, tveklöst...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Vad tror ni händer när man kommer med en 2-tons koloss med odubbade däck på blankis i en kurva - bilen kommer att fortsätta mer eller mindre rakt fram pga den stora tyngden och trögheten. Det krävs mycket grepp för att ändra ritktning på 2 ton i 100 knyck exempelvis!
Då är dubbarna så otroligt mycket bättre, än vad dom är sämre på asfalt....

Visst ska man anpassa farten efter underlaget/förållandena osv, men man kan bli överraskad... eller behöva väja eller panikbromsa.

Odubbat fungerar säkerligen ypperligt på snö eller lätt isad asfalt, men med tanke på att det kan finnas situationer då dubbfria knappt har något fäste alls är det otänkbart för mig.
Johan_S : nu har ju du och Jeppe lite olika geografiskt utgångsläge....

Sen är det en av dom eviga frågorna:

dubb eller inte
automat eller manuell
expressen eller aftonbladet
osv osv osv

dvs. finns inget givet svar bara oliak åsikter ( sammafattas bra av Clint Eastwood i nån cool gammal rulle: "Opinions are like assholes: everybody´s got one..." )

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Gasar-Magnus: Visst har vi det, men nog kan det väl uppstå situationer då dubbar behövs även söderut... om än färre antal gånger. Det räcker för mig!
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Lumpen:
Håller på och åker och tankar en massa bilar på morgonen som vanligt, bland annat några toyota corolla hyrbilar. Det är halt på "macken" så jag passar på att busa lite med handbromsen och så vilket går utmärkt med de första bilarna. Men så tar jag utan att tänka på det en corolla som inte har dubbdäck utan dubbfria vinterdäck. Vooosch! Den tänkta lilla handbromssladden blir till ett jättehäng som nästan slutar med närkontakt med pumpen. Klart förvånad stiger jag ur och ser, när jag fyller på soppa, att det är dubbfria däck på bilen.

Så får jag välja är det dubbdäck som gäller. Tyvärr blir det dubbfritt i vinter då min 735:a köptes med en uppsättning dubbfria nokiandäck som knappt rullat alls. (bilen paja för förra ägaren då hon precis köpt nya vinterdäck, sedan, framåt våren köpte jag 'vraket')

//Magnus

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Kan ju tillägga att min lilla erfarenhet gällde just asfalt med lite is på, troligen det som är sämst för dubbfritt.

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det beror ju på lite hur man ser det. Dubbdäck ger ju naturligtvis bättre grepp på hårdpackad snö och is, men sämre grepp på samtliga andra underlag man kan råka ut för. Dubbdäck i Skåne skulle alltså innebära kanongrepp fyra dagar om året och halvtaskigt resten. Räknar man sedan in komfortbiten också är valet för mig självklart.

Sedan handlar det också mycket att lära sig hur bilen beter sig för att färden ska bli säker. En bakhjulsdriven framtung tvåtonsbil reagerar helt annorlunda jämfört med en liten lätt välbalanserad framhjulsdriven bil i en viss situation. Därmed inte sagt att det måste vara sämre, men man måste veta hur det ska hanteras.
En stor fördel med just vikten är när man t.ex ska över snösträngen som alltid blir mellan körfälten på motorvägen (kanske typiskt Skåne-fenomen?). Där är 750:n helt opåverkad medan en liten bil kan vara riktigt obehaglig...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
WAN

jag måste säga att din bil är är as snygg!!!!grym....

///325///
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Han har M-chassi med shadowline.. gör jäkligt mycket!
Fälgarna skämmer ju inte heller :)

Jesperado: Jo jag förstår precis hur ni resonerar där söderut, kanske jag skulle resonera på samma sätt om jag bodde där... men med mina erfarenheter kan jag säga att jag hällre har något sämre grepp på vissa underlag med dubb än mycket sämre grepp på vissa andra med odubbat, oavsett hur ofta/sällan dom olika underlagen finns per år. Det är ju förståss en smaksak :)

Men jag kan garantera att jag inte vill sitta lika totalt maktlös som den dagen jag halkade iväg med sommarsulor på blöt blankis rakt in i en stolpe och kvaddade förra 750n en endaste gång per år. I ett sådant läge spelar det ingen som helst roll hur bra kontroll man har på bilen, för det händer absolut inget hur mycket man än vrider på ratten eller gasar/bromsar om det är 0% friktion. Möjligen är det lite bättre med dubbfria vinterdäck än sommardäck, men jag kan inte tänka mig att det räcker för att ha full kontroll på bilen i en hyfsat skarp kurva i hög fart om blöt blankis helt plötsligt dyker upp från ingenstans.

Sen tycker jag att bra dubbdäck ger riktigt bra fäste på framförallt hårdpackad snö....
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.