|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Jag har en 525i från -91 som jag har problem med. För ett tag sedan såg jag att en lampa på instrumentpanelen (tripp/mil mätaren) stod på och lyste och gjorde så jag blev utan ström några ggr. Jag kopplade ur den lampan och sedan var det inga problem. Nu har det hänt igen...två ggr har den dragit ur batteriet på bara ett par dagar, är inte ens så mkt ström så oljelampan tänds. Ser ingen lampa som lyser, har inte glömt lyset på...Vad kan det vara, har heller inte kopplat in ngn ny el-pryl. Jag har slutsteg och sånt men det har jag haft länge och det har inte strulat ngt. Ngn som haft samma problem eller har ngn idé vad det kan vara. --- He ä ba å gas | |
|
Utöver att batterier förbrukas och ger upp till slut så är det bara till att mäta bilen vilström. Med allt avslaget och inga glömda lampor i handskfack osv så skall vilströmmen ligga runt 20-30mA. Om allt verkar OK så återstår att kolla batteriet, kanske prova med en bra laddare och minst ett dygns uppladdning. Det märks att kylan börjar komma, frågor av denna typ dyker upp överallt...)) FP |
|
|
Svårt att säga vad felet kan vara. Det finns t.ex. möjlighet att bagagerums belysning kan stå på eller något annat simpelt. Jag skulle nog koppla in en amperé mätare på batteriet när allt var stängt på bilen och sen testa att ta bort en säkring och se om mätaren reagerade. Gör den inte det så stoppa tillbaka den och prova nästa säkring osv. Tillsist måste man få någon reaktion på mätaren. I så fall får man kolla vilka elförbrukare som är kopplad till den säkringen och fortsätta att kolla upp dessa. Törs inte säga exakt men amperémätaren bör nog inte visa mer än högst 30 mA om allt är som det ska och inget är på (tänk på lampa i motorutrymme). Sen tar jag för givet att ditt batteri är okej för övrigt. |
|
|
Okej, tackar för svar, ska testa att mäta å proppa ur säkringar så får man se hur det blir, kan ju vara batteriet också som är på väg att ge upp för nu är det ner mot -10 grader på morgonen då man stiger upp. --- He ä ba å gas |
|
|
Ljuset i baklyckan är en riktig lurig felkälla! Drog ur mitt batteri flera gånger innan jag löste problemet. Felorsaken är/var att strömbrytaren var felaktig och inte bröt strömmen när luckan var stängd - klurigt att kolla ;) Diffen var bara ca en halv milimeter så nar man provade funktionen genom att trycka på den med tummen så verkade den fungera problemfritt - men så var ju ej fallet! Vissa modeller har lampor i motorhuven som kanske kan spöka på samma sätt som ovan. Lycka till! If it aint broken - dont fix it |
|
|
Bra att känna till vid felsökning mm: All belysning i skuff, kupe, handskfack osv på nyare BMW (E39 t.ex) slocknar automatiskt efter 15 min om det glöms bort påslaget. Har ingen direkt koppling till bilens sleepmode som går in efter 16 min, utan är en separat funktion. Om man slår av och på igen t.ex genom att stänga och öppna handsfacket så lyser lampan igen under en ny 15-min period. FP |
|
|
Nu har jag gjort som så att jag kopplat en ampere mätare på bilen och kikat. Den drar i viloläge 0.75A. Är det mkt? Vad ska en bil dra? --- He ä ba å gas |
|
|
Det är alldeles för mycket, normal vilström är runt 20-30mA. Du förbrukar runt 8-10W, kan vara t.ex nån innebelysning, eller lampa i skuff eller motorrum. Extra slutsteg till stereon som står i tomgång kan dra ström i denna storleksordning. FP |
|
|
Jag har kollat sånt där genom att dra ut säkringar under tiden jag hade ampere mätaren där. Då det sjönk var då jag plockade säkringar som hade med tex, färddatorn, innstrumenteringen etc. Säkring nummer 20 var det. Kan det kanske vara handsfacksbelysningen eller ngt då...? För instrumenteringen lyser då inte. Färddatorn ska väl ha lite ström för klockan? --- He ä ba å gas |
|
|
Här har du förmodligen svaret: Länk Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.