AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.682

Ovanligt och mystiskt centrallås problem?

Fr
23
Fredrikg
520i -97
328i -98
E36: Konstigt problem med centrallåset, som jag inte har hittat svar på via sök på forumet. Ska försöka beskriva här:

1) Centrallåset aktiveras inte när jag låser/låser upp på vänster och höger dörrlås - varken med nyckel eller innifrån. Det är stendött.

2) Men när jag låser bakluckan så aktiveras c-låset och alla dörrar låses. Men det aktiveras inte när jag låser upp bakluckan igen.

3) När bilen är låst via bakluckan, så händer inget när jag låser upp förar-/passagerardörren (bara resp. dörr som öppnas).

4) MEN: När jag sätter mig i bilen, stänger dörren och slår på tändningen, DÅ LÅSER ALLA ÖVRIGA DÖRRAR UPP SIG!

Detta slår aldrig fel, och är det enda sättet c-låset visar liv på. Har beskrivit detta för BMW, men de verkar inte ha så stor koll. "Tror" det kan vara styrenheten, men den kostar 3000 kr att byta...

Några ideer?

Fr
23
Fredrikg
520i -97
328i -98
FÖRTYDLIGANDE: Bilen är en 320iA sedan -95!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kan vara kortis till kablaget till bakluckan, vanligt på E34or.

Kolla om 4) inträffar när du tänder bakljuset/nummerskyltsbelysningen (utan tändningen på). Kolla också att slå på tändningen med ljuset avslaget.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Fr
23
Fredrikg
520i -97
328i -98
Tack för svar. Jag har inte haft möjlighet att kolla än, men bilen är en import utan halvljusautomatik så när jag slår på tändningen är ljuset alltså av... Så det borde inte göra någon skillnad..?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Ok, det är det förmodligen ingen skillnad, men du kan ju prova ändå.

Jag tänkte att en "låskabeln" har kommit i kontakt med bakljuskabeln, men så är nog inte fallet. Jag tycker du ska kolla upp att du har rätt spänning till c-låsen, börja med bagagen som är lättast att nå.

Annars låter det ju rimligt med styrenheten, känner du någon du kan byta med?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
ta
1
taiki
320i -07
Har problem med c-låset på320i-07
förardörr går att låsa men ingen dörr går att öppna med c-lås, bagage fungerar????
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.