AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.569

Luktar bränt?

M-
15
M-P.O.W.E.R.
525i M-paket -95
Har en 525i -95. det har hänt en 3 gånger att helt plötsligt luktar det bränt i kupen. Har stannat till och tittat under huven men där ser jag inget och det luktar inget! bara inne i bilen.
Stereon funkar som vanligt och allt annat! Lukten försvinner lika fort som den kom! Konstigt?
3 gånger med nån månads uppehåll mellan den brända lukten.
Kan det va nån kabelbrott nånstans bland tusen mil kabel???
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Kanske lite olja som kommer på något varmt ställe i motorrummet?

*BAWORAK*
M-
15
M-P.O.W.E.R.
525i M-paket -95
Nej nån olja läcker den inte!
Motorn e så torr att du kan rulla runt den i mjöl utan att hitta ett enda spår läckage! ;) "Skratt"

Luktar starkt stickande kabel brand, svårt att beskriva lukten!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kupéfläkten som håller på att ge upp?
Vad händer om du stänger av den, alternativt ökar blåset till max?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Om du börnar i medvind så kan den brända lukten från dina bakdäck komma in i kupen.
Jag har precis samma "symtom" i min 525 -95. Har letat som en tok, men ej hittat nått fel, konstigt!
Har samma problem i min 535:a. Ibland börjar det lukta bränt. Precis som bränd elektronik. Har försökt hitta felet, men det verkar inte vara nåt som är galet. Kanske nåt jag har missat. Givetvis har jag ju inte gått igenom hela elsystemet, det hade väl tagit några år, men grejer inne i kupén å fläktmotorer å sånt har jag kollat. Nada. Allt verkar ju funka bra, så det är väl bara å köra på så märker man ju vad det är när storhaveriet kommer.
Har samma problem i min 535:a. Ibland börjar det lukta bränt. Precis som bränd elektronik. Har försökt hitta felet, men det verkar inte vara nåt som är galet. Kanske nåt jag har missat. Givetvis har jag ju inte gått igenom hela elsystemet, det hade väl tagit några år, men grejer inne i kupén å fläktmotorer å sånt har jag kollat. Nada. Allt verkar ju funka bra, så det är väl bara å köra på så märker man ju vad det är när storhaveriet kommer.

// DZL_PWR
Keep on keepin' on!
Felbeskrivningen ni ger låter väldigt likt det felet jag hade på min 323i. På den kom det också en lukt av bränd elektronik ibland. Hittade inte heller felet först. Sedan efter ett tag lade bromsljuset av. När jag bytte bromsljuskontakten vid pedalen och luktade lite på den så kände jag att det var den som luktade bränt.
Sedan byte av den har jag inte känt lukten.

Så det var iaf felet på min bil.

Mvh Carl.
Jag tror Erik var inne på rätt väg. Fläktens effektsteg resp. fläktmotstånd kan glappa och ge dessa symptom, sen kan det funka en bra tid igen osv.

FP
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Tja!

Håller med Carl L till fullo.....luktade lite bränt i min bil då och då och till slut så la bromsljuskontakten av.

///Robban
M-
15
M-P.O.W.E.R.
525i M-paket -95
Jo kupe fläkten funkar som vanligt, även om jag drar på full effekt eller stänger av den helt!
Ska kika på bromsljuskontakten också.

I fall det e fläkten som e på sin sista blåsväder. Lär man byta hela fläktmotorn, eller kan man byta ut fläktmotståndet resp, effektsteg som glappar???

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Är du säker på att det är bränd elektronik som luktar? Luktar det inte bränd olja? På M50 motorn syns det nämligen inte "utanpå" om den läcker olja. Det är väääldigt vanligt med oljeläckage i ventilkåpspackningen, som resulterar i att det rinner ner olja runt tändstiften. Jag har sett på många M50 jag skruvat på. För att se detta, måste du plocka bort den svarta plastkåpan ovanpå motorn (isoleringskåpa.)
Fläktmotstånd resp. effektsteg går utmärkt att byta. Finns en hel del skrivit om dessa här påforumet.

FP
Da
2
Dany
535i-90
316-87
1800-71
har liknande problem på min 535:a,fast bara när den är kall så luktar det bränt ungefär i en minut sen försvinner det.Det har börjat nyligen för mig kanske en vecka sedan och ida när jag var ute och körde med bilen så började den å rycka å gå lite knyckigt.Har nyligen bytt topplockspackning på den också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.