|
|
|
|---|---|
|
Har en 528 touring, -98. Får skakningar i ratt och det känns även i stolarna. Har balanserat däcken, så det kan inte vara det... Skakningarna uppstår vid 90-110 km/h. Kraftigast är de vid 110 km/h. Vad är det för fel??? | |
| kolla om du har nåt styrglapp... känn på ratten när du stängt av bilen! | |
|
Har haft liknande problem dock skakade inte ratten så mycket men väl stolen. På min touring var det bussningarna i bakvagnen som spruckit och behövde bytas. efter det försvann alla problem. /Fredrik |
|
stefannorr |
Hermander> Fick anmärkning på något glapp trådrulle/ vänster bussning bak..pris på BMW cirka 3500 med byta av båda..va fick du ge o bytte du själv och är de samma bussningar..trådrulle har ja aldrig hört de kallas förr. |
|
Jag gav 800:-/st (4st)=3200.- + moms inkl. byte dessutom tillkommer Bakvagnsjustering för 880:- + moms Visst kan man byta själv med det är nog ett himla jobb. På min 328 coupe -96 (som jag hade innan jag fick barn) bytte jag själv men där var konstruktionen anorlunda och enkel att byta själv. Jobbet gjordes inte på aukt. Bmw verkstad men dock på en privat som har all BMW utrustning inkl. datorer. Bil & motorteknik i Huddinge Rekomederas varmt. Notera att jag har en Touring, vet ej vad som skiljer mot en sedan /Fredrik |
|
|
Jag hade exakt samma problem med min 520 Touring -98 21 000 mil. Skakningar i ratten orsakades av dåliga skivor, bytte dessa så försvann rattskakningarna. Skakningarna i sätet kom av dåliga bakvagnsbussningar, bytte dessa så sätena kunde lugna ner sig. Skakningar i ratt ska tydligen ha med hjul,skivor eller styrleder att göra och skakningar i säten ska ha att göra med andra saker i vagnen så att säga. Åtminstone förklarade BMW det hela för mig så... Rätt hade de ju för bilen går riktigt bra nu. Mvh Johan |
|
|
Om Däcken är ovala så ser dom inte det på däckfirman när dom balanserar... detta kan vara vanligt på regumerade däck och däck av billig kvalite... kan även hända med burnade däck... Kompressor är livet!! |
|
|
Börja med att gå till en DUKTIG däckfirma och be dem balansera hjulen. Stor skillnad på klåpare och proffs! Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
| Jag hade samma problem på min då bytte jag bromarna fram och då försvann problemet...kan ju räcka med att slipa bromsskivorna.... | |
|
En grej som låter lite knasig men faktiskt kan orsaka klart märkbara vibrationer är bakluckan! Om den inte är tight i sin låsning börjar den vibrera/självsvänga i vissa hastigheter (brukar vara ungefär i de hastigheterna) och då kan man tro att det är däcken/hjulen som ger problemet. Det sitter små gummipluttar som på insidan av bakluckan. Dessa kan man justera höjden på genom att snurra på dem. Medsols skruvar in gummibussningen (kortare) och motsols skruvar ut dem (längre). Försök justera luckans "djup" så att den precis går att stänga med lite motstånd. Dvs. så långt ut som möjligt eftersom det gör att låset då stabiliserar luckan maximalt. Annars är det som sagt orundhet/obalans/ocentrering i hjulen som är nästa anhalt. Bussningarna därefter. Även kardanaxeln kan ge vibrationer. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tror också som VeeEight. Ovala (orunda) däck var det för mig i när jag hade vibrationer i de hastigheterna. Har du inga vinterdäck som du kan prova med? Skakar det även med dessa på är det något fel på bilen. //Gustaf |
|
Ro 316 X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
Jag har läst om i forumet att glappa casterstag kan orsaka vibrationer vid 90-100. Leta på casterstag. Mvh Rolf Black shining beauty |
|
Min 525ia Touring -97 lider av precis det som Johan B beskriver, vibrationer i bakluckan. Jag har försökt titta och se var problemet uppstår utan att lyckas. Är det någon som mer utförligt kan beskriva var dessa "gummipluttar" sitter? Sitter de mot glaset (glasluckan) eller själva bagageluckan? Vibrationerna uppstår vid 110 (ljudvallen?:). Vidare går mina funderingar kring om vibrationerna kan vara orsakade av rost i kanten på glasluckan som gör att denna sitter otätt mot bagageluckan. Mvh, bd |
|
|
Börja med att kolla om det är bromsskivorna som har slagit sig genom att hissa upp ett framhjul i taget och rotera det för hand. Man brukar se / höra om bromsklossarna går emot skivan någon gång / varv. Gör dom det så är bromsskivan skev, vilket verkar vara ganska vanligt på BMW. Nästa sak jag skulle kolla är om något däck blivit ovalt. Om det känns så pass kraftigt som du beskriver det så bör man kunna se det med blotta ögat när däcket roteras i en balanseringsmaskin. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.