|
|
|
|---|---|
Jeppe W |
När jag letade (letar) elfel på min 535:a var jag inne i plastlådan till höger under huven där styrboxen sitter, kollade lite samt gjorde rent lite. Lyfte även ur styrboxen för avtorkning och hittade då på undersidan en klisterlapp med AC Schnitzerloggan på plus ett serienummer och ett modellnummer "S5". Detta borde betyda att bilen är en äkta Schnitzer, eller hur?? |
|
Hur menar du med äkta? Uppenbarligen sitter det riktiga AC Schnitzer grejer i den, men någon AC Schnitzer S5 kan man bara kalla den om du har motorn på 245 alt. 262 hk, annars blir det bara ACS "Optik" eller enstaka uppgradering, tex chip, avgas e.d. En S5:a 245hk har bearbetad topp ACS topp, samt grenrör, kat och avgassystem, optimering av Motronic (vilket du hittat i din bil) samt ändrad bakaxelutväxling, sedan sitter det ju vanligen lite extra saker på dem, tex aerodynamikpaket, fälgar, chassi och diverse småsaker. Sedan finns det ju komplettfordon från den firman, som tex S5 Silhouette, men då syns det tydligt pga breddning osv. Allt enligt AC Schnitzer katalogen. Vill minnas att swe-boy på forumet hade en E32:a som var en S7 3,7, den hade motorn på 262hk samt chassi mm och hade säkert haft fälgar en gång i tiden också. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
Jeppe W |
Jo de ska va 245 hk i den, plus att det sitter Schnitzerplast runtom på den mycket snyggt gjort, plus vinge. Grenrör, kat och avgassystem (Remus) är inte heller original. Dämpare och fjädrar är nog inte heller original med tanke på att den är minst sagt stenhård. Om toppen är preppad vet jag inte, ventilkåpan är iaf original. Utväxlingen har jag inte heller nå'n aning om, går det att kolla? Bilen importerades -00 med alla dessa grejer gjorda, om någon lämnat in bilen på Schnitzer innan den skeppades till sverige borde väl det gå att kolla på någe vis, eller? |
Jeppe W |
Har du redan vinterparkerat förresten?? |
|
Ok, låter som det är äkta vara då, dvs en S5, den går bättre än en standard 535i? Utväxlingen hmm, ja man kanske kan se hur mycket det ska varva vid en viss fart i en tabell, och sedan ut och kolla, en S5 har 3,73:1 om jag inte minns fel, men däckens storlek spelar in också. Jo, jag vinterparkerade i augusti hehe, bilen befinner sig under originalrenovering, får se hur långt man hinner i vinter. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
Jeppe W |
Den enda original 535:a jag fått tillfälle att jämföra med hade bättre vrid på låga varv än min (förmodade) S5:a, efter 4000 rpm däremot hade originalen inte mycket att säga till om! Sammanfattningsvis talar motorkaraktären för att det sitter vassare kam mm i min än i en original, ska kolla i vinter om toppen är preppad på någe vis. Lycka till med renoveringen! Ska själv försöka återställa min gumma till nästa sommar. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.