AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
682

Hjälp! Min bil startar inte...

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Tjena

Skulle just ut å åka men bilen vill inte starta.
det är en E36 323ti compact.
den står å trampar på startmotorn men lyckas inte få den å gå runt...
dock så "slår" den gång på gång om man har nyckeln i "startläge". Det plus att jag testade stereon som funakde bra på hög volym tyder ju på att det inet är fel på batteriet? eller?
då bör det ju inte vara generatorn heller.

så vad kan felet vara?
själva startmotorn?

ska sägas att när ja skulle iväg igår så betede den sej liak dant 1 gång, men hoppade igång på andra försöket.
Jag har också lagat en trasig elhiss i förra veckan... men det kan väl inte påverka på detta vis....

hoppas på hjälp... behöver ju bilen dagligen.

mvh
Jonas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Med 99% sannolikhet är det dåligt laddat eller defekt startbatteri!

Nu när det blir kallare ute, står mängder av bilägare undrande över varför bilen inte startar längre....kylan suger effekten ur batteriet samtidigt som oljorna blir tjockare och trögare i motorn.

En modern BMW behöver bra kräm för att orka driva startmotor och all elektronik som finns i bilen.

Att stereon och lyset fungerar, säger inget om hur bra skick batteriet är i!

Börja med att ladda upp batteriet i minst ett dygn, hjälper inte det får du kontrollmäta batteriet i vila och vid belastning.

Om det är originalbatteriet som sitter i bilen, kan det kanske vara dags att byta ut det om det inte vill ta laddning.

Normal livslängd för batterier är mellan tre och fem år, även om det finns många som har batterier som håller både längre eller kortare tid än så...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Johan B:
du har sannolikt rätt igen... är du lika haj på batterier som på olja?

efter mitt första inlägg var jag ut å tog ur batteriet,
döm av min förvåning när jag skruvade ur "pluttarna" ur batteriet
och det var "nästan tomt" på vatten i cellerna.
jag har varit å köpt batterivatten på OK, det gick i nästan 1,5 liter.
och nu har jag satt det på laddning.
Min laddare indikerade att batteriet var io de närmaste tomt när laddningen började...

hur stor chans har jag att batteriet tar laddning?
med tanke på att det var så lite vatten i det...?
det har inte börjat bubbla i cellerna än... har väl suttit i laddaren typ 30 min.
battreit har för övrigt funkat bra sen jag köpte bilen i februari.
skulle tro att det är sen bilen va ny... det är ett BMW orginal iaf.

/jonas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om blyplattorna har exponerats så länge för luft, att de har torkat: är den delen av blyplattan "död".

Laddningen kan nog ta flera dygn om den ens fungerar...

Jag misstänker tyvärr att du kommer få köpa ett nytt batteri!

Nej, det finns de på forumet som kan batterifrågorna bättre...men de mest grundläggande kunskaperna har jag lyckats snappa upp! ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
ja batteriet verkar inte nå vidare friskt...
nu har mätaren på laddaren gått ner till nästan full laddat batteri på 1.5 timmar... å det utan att de bubblar nästan nånting i cellerna...
trökigt å behöva köpa nytt batteri nu då jag hade tänkt ställa av bilen om dryga 2 veckor...
gör nog så att jag lånar batteriet från vinterbilen fram till avställningen å köper nytt batteri fram till våren.

vad ska man köpa för batteri då?
har köpt tudor förut å dom verkade bra... men ja vet inte vart man kan köpa såna här i stan...
ska man akta sej för biltema batteri eller? kostar bara 598-698:-
vad kostar ett orginal 1500?

/Jonas
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
det satans batteriet i min vinterbil *renulla 19* hade ju skitkonstiga kontakter... passade inte.

har iaf. fått reda på att bildemo här i uppsala säljer beg. batterier med 2 månaders garanti för 200:- de får duga månaden ut.

/Jonas
Jag skulle haft mera tålamod och ev. lånat en bättre laddare med boostmöjlighet. Det tar säkert ett par dygn att få igång batteriet men säkert går det sedan nån månad eller mera och du slipper lägga ut 200:- och sedan handla ett batteri till nästa år.
Köp ett märkesbatteri t.ex Exide (som gör Tudor) eller Varta. Du bör kunna hitta ett bra för under tusenlappen.

FP
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
folke:
jag skrev tt nytt inlägg om att batteriet faktiskt har börjat ta laddning... men en cell verkar död...
menar du att den kanske vaknar till liv om de får stå å ladda länge?

jag har en einhell laddare på 10 amp...

/Jonas

Nej oftast inte men ett försök duger, det är en process som tar lite tid. Beror på typ av fel i cellen, vid kortsluten cell är det kört men då skulle batteriet ligga på max laddström hela tiden och bli varmt, vid avbrott skulle det inte bli nån laddström alls.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.