AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.273

Sprutlacka vilken sprutpistol

be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Alfa Romeo 75 3.0 America -90
Alfa Romeo 156 2.0 TS -98
Jag sökte på forumet om å sprutlacka själv och hittade ett inlägg om att man skull lägga ner det men jag vill ändå prova!

Frågan är helt enkelt, var köper man en lämplig pistol i Göteborgsområdet och hur mycket bör den kosta för att ge ett bra resultat?
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Om du aldrig har lackerat en bil förr så duger nog en spruta för 4-600 kr. Sök efter "sprutpistol" i www.luna.se så får du se flera olika varianter. Själv har jag med framgång använt en Air Gunsa som är en relativt billig hobbypistol.

Nu tror jag i och för sig inte att sprutpistolen är det allra viktigaste utan:
1. Din kunskap och erfarenhet av hur man blandar och applicerar färgen. Det är lätt att få apelsinskalsyta och/eller rinningar.
2. Lokalen. Den måste vara helt dammfri och ha någon form av ventilation. Dessutom sprutar du säkert med en tvåkomponentsfärg och då behövs absolut andningsmask. Jag har sprutat bilar i oventilerade garage (med enkomponentsfärg) och man har varit rätt snurrig i huvudet när man är klar
3. Belysningen. Det är jättesvårt att se hur mycket färg man lägger på nertill på bilen om du inte har stark och rätt placerad belysning. Är man van kan man nog spruta på känsla och få dt bra men det går man inte iland med som nybörjare
4. Kompressorn. Måste vara ett par snäpp bättre än hobbyvariant. Främst vad gäller kapaciteten men också för att inte spruta olje- och vattendroppar i den fina lacken.

Per L
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har en Airg Gunsa som jag lackat både bilar och köksluckor, garderobsdörrar med funkar helt OK, till både vattenbaserad och lackfärg.

///MVH Hasso
Länk
Paap Reeder
Hej beemwepauer!

Har lackat alla mina bilar ute i det fria utanför sommarstugan.
Har en 220v kompressor och en spruta från mekonomen för kanske en 500:ing.

Har också fått fösäkringsskador lackade av profs.

Okej under den första månaden är profsjobbet litet finare men efter litet stenskott, sunkiga Houyndai-dörrar och övriga märken och slask och grussprut går det inte att se ngn skillnad.

Tittade just idag då min vb-dörr är profslackad och min vf-dörr är lackad under en gran på landet.
Det går inte att se ngn skillnad! inte ens i solen när jag tvättade idag.

Nu är min polaris-silver vilket är den absolut enklaste kulören att GDS:a.

Viktigt är dock att ha en jäkligt ren yta innan du lägger på grundfärgen.
Kembensin samt silikonlösare är ett måste då slippapren innehåller silikon.

Sedan på med grunden - 2.komponent och därefter lacken varvid jag i mitt fall avslutar med en 2-komp klarlack.

Att lacka framskärmar + front (M-spoiler) går på ca 10´.
Gör du det själv kostar lack och litet ateralijer ca tusingen.

Visst blir det en viss skillnad men inte i 9000:- kronors klassen ....och så behövs bara ett stenskott så är du blåst på 9 pix.

Mitt råd: hur enkelt som helst - bara köra igång.

MVH /// Paap R
Håller med Paap Reeder i viss mån. Har lackerat min egen bil utomhus och endel andra saker också och det blir mycket bra, jag lånar då dock min lackspruta utav en bilfirma. Men har kompisar som lackerar med en vanlig "standard" lackspruta från mekonomen eller dylikt.
Tycker du ska helt klart prova själv först, men jag skulle personligen avstå ifrån att lägga lager utav klarlack om du ej är van vid att lackera.

Är ju inte direkt jättelätt, men med bra omständigheter mm så blir det bra.
Paap Reeder
...attiraljer heter det ju.
MVH /// Paap R
Paap Reeder
... jo angående klarlack så är det knepigare.

Min h-sidokjol är profslackad .... och har en s.k "rullgardin" längs hela breddaren. Har haft det i snart 10 år men nästa sommar skall den veck..... under min gran.

Jag gör så att jag ställer upp en 1000 w halogen-lampa i en bra lysvinkel mot exempelvis dörren när jag lägger på klarlacken så ser man precis var "rinningsgränsen" är.
Sedan är det bäst att lägga klarlacken vid ca 17 grader (max 25 grader ... men nu förtiden når sommaren nästan inga sådana temperasturer) ute ty då rinner det inte lika lätt.

Lägger man för lite klarlack blir ju ytan mattare.

Klarlacksmoln är dessutom alldeles perfekt att döda bladlöss med.
Några sprut på 3-4 meters avstånd och efter 1 min har alla lössen trillat ned stendöa.
D v s - använd andningsskydd.

MVH /// Paap R
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Paap:

Skall prova granvarianten jag också någon gång! Vilken tid på dygnet lägger du lacken. Har fått för mig att tidigt på morgonen är bäst då det är vindstilla och litet fuktigt ute. Dessutom har inte flugor och mygg hunnit vakna än!

Har du provat och lacka motorhuv och tak utomhus också. Klarar du dig från damm och flugor där också?

Per L
Nu pratar ni om tryckluftssprutor. Det finns ju elektriska också. Någon som har erfarenhet av en sådan? Funkar de bra?

/Jörgen
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Alfa Romeo 75 3.0 America -90
Alfa Romeo 156 2.0 TS -98
TACK ALLA FÖR ERA POSITIVA SVAR!!!

Nog blir det spruta alltid nu när så många verkar göra schyssta jobb med enkla medel OCH en andningsmask :-)

Tackar!!!
Paap Reeder
Per L!
Jag har kommit fram till att fm är bäst under granen ty då finns inga mygg och slikt ute.
Man får passa sig för fukten. Har med mig hygrometern från bastun.
Glömde att skriva att huv är svårast. Tak är mera OK eftersom ingen just glor på den rakt uppifrån.
Man måste nog demontera den ty då kan man köra "fulla repor" med pistolen så det flyter in bra.

Skulle det komma ngn flugdjävel sättandes så kan man vänta upp till 1 min med att ta bort den ..... så den får en kvalfull död.
Sedan kan man med en pincett plocka den och speciellt i klarlack så duschar man på ngn gång extra just "över gravplatsen".

Kommer helt att försvinna sedan man mött 5 tradare på E4 med salt- och snömodden sprutandes kring 26 hjul.

MVH /// Paap R
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Paap Reader.: har du ljus i granen på vintern ??.
Var rädd om den :DD den är förmodligen värd mera som "lackbox" än virket.
Skönt när allt kan vara enkelt.

///MVH Hasso
Länk
Jeppe W
Jag håller oxå på å försöker lära mig lackandets svåra konst, en sak har jag faktiskt lärt mig; det mesta går att polera till i efterhand....I helgen ska jag klarlacka mina nysvarvade fälgar, kan lägga ut lite bilder på resultatet om så önskas (om det inte blir helt åt h___vete..)
Paap Reeder
... jeppe W: du måste absolut lägga ett äkta 2-komponent klarlack..... annars är det kass om 6 månader.... om du inte skall ha fälgarna hemma under sängen.

MVH /// Paap R
bustorp
Paap:
Det där med hygrometern var nästan för mycket......skitkul läsning dock. Mera sånt!

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
Jeppe W
Paap:
Jo 2-komponents epoxilack lack blir det, efter inrådan från Bilhuset här i sundsvall, mkt duktiga lacknissar och trevliga dessutom. De skulle ha 385:- för en liter lack inklusive härdare, dessutom kunde jag få komma förbi å kika lite hur dom lackar för att få tips på tillvägagångssätt, storlekar på munstycken osv. Bilhuset rekommenderas!!
bustorp
Billig färg!

Jeppe W
bustorp:
Inte färg; klarlack! Det fanns såklart mkt dyrare varianter oxå, men kraven man ställer på fälglack ser lite annorlunda ut, därav prisskillnaden.
bustorp
Sorry....ska läsa ordentligt nästa gång :)

Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Kanske inte hör till ämnet men när vi ändå är igång och talar GDS lackering under granar och annat seriöst.

Har precis lagt en riktig custom lack på 245án. Halvmatt primer grå metallfärg (bruten färg) applicerad med roller samt pensel för högsta precision och kvalite.

Blev ganska...unikt!

Jeppe W
unikt.......var ordet ja! :P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.