AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
810

Motorvärmare i M5

Funderar på en motorvärmare till M5:an nu inför vintern. Men det slog mig att följden kan bli att "avgaspumpen" aldrig går igång, då den bara gör det vid kylvattentemp under 35-40 grader, enligt vad jag läst. Så, är det ok med motorvärmare till M5, och vilken rekommenderas isf?
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
visst bör det vara en motorvärmare OM du nu måste använda
bilen på vintern, luftpumpen går på ändå, tror mig men så har jag också bara en slangvärmare på min men den dyger bra och
är något enklare att montera -
kolla -www.defa.com -
I min M5 så gick det inte att montera en motorvärmare för det finns inga fryspluggar det är inte rekomenderat att ha en slangvärmare till 3,8l motorn ...
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
varför skulle inte en slangvärmare vara ok för S38B38 bortsett
från de vanliga invändningar som gäller generellt ?? -
visst har väl motorn fryspluggar ? de är bara hopplöst att komma
åt, det finns ju M5:orr med S38B38-motorn som ha pluggvärmare,
hur är detta möjligt utan frysplugg ?? -
-
vad är det som skulle vara negativ med en slangvärmare
just på S38B38-motorn ???

M5touring register
Darmur
Bimmer5; jag har i samband med Inspection II o lite andra reparationer även fått motorvärmare installerad i min M5T, av BMW-verkstad. Blockvärmare - kostade 4.000:-, tack vare fast pris för att det var så mkt annat som fixades samtidigt. BMW upplyste mig om att det hade kostat över 7.000:- ifall de gjort jobbet på löpande räkning... "Det var j-ligt trångt i motorrummet".Den funkar i alla fall perfekt!
Puh, har nu ägt bilen i 4 månader o redan lagt ut 18.641:- på rep o service - den är inte billig att äga, men ack så rolig att köra:D
ju
282
jugga
520d 2017
330xd touring m-sport -20
Mustang GT -18
Jag har en calix insticksvärmare i min bil. Satt i vid köpet. Själva värmaren kostar inte många hundra, skulle tippa att det är samma element som till m30 motorerna. Monteringen ser inte heller allt för knölig ut om man tar det underifrån.
Tack för all info!
Damur: Har också hört att det handlar om dessa summor för montering av blockvärmare.... :(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.