AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.266

Sälja och få dubbla summan kontant som man sedan ska - BLÅST?

Tj
9
Tjorven
530e T 2021
Har någon sålt via webben och blivit kontaktad av en bilbroker?
Han har ett Yahoo konto och talar om efter ett par mail fram och tillbaka att hans klient köper bilen. Han frågar efter mitt sista pris och han får ett lägre pris. Nu vill han skicka över en check på dubbla summan som jag ska dra av mitt bils pris och sända tillbaka det som blir över (200.000 - 115.000 sek) som ska täcka transport etc enligt honom. Efter det kommer en kille och tittar på bilen så att allt är ok - är det det fixas alla papper om inte ska jag betala tillbaka summan jag fått. Låter skitskummt tycker jag samtidigt som jag absolut vill sälja min bil.
Har någon annan redan testa detta och det har gått bra alternativt blivit blåst?

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Att det finns folk som ens försöker sig på sånt här, dubbla summan var något nytt!

Maila till honom och säg att din "svåger" som är jurist vill gå igenom "kontraktet", sedan lär han inte höra av sig igen. Du kan ju också fråga honom om hans organisationsnummer på firman och om han har F-skattesedel.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Se upp, han försöker lura dig!

Vet en kille som blivit lurad på liknande sätt.
Fick en check utan teckning som banken tog emot och överskottet betalades till den skumma köparen sedan hörde banken av sig efter några dagar och ville ha alla pengar tillbaka för checken.
Tj
9
Tjorven
530e T 2021
Kanon - det är precis vad jag misstänker. Jag har skickat e-mail till polisen i Birmingham för att de ska kolla och även till Autoscout24 där jag har annonsen. Allt för att försöka att någon annan stackare blir blåst. (jag har använt whois och sett var hans IP kommer ifrån).

Jo jag har mailat tillbaka hur jag vill sköta affären men fick då det luddiga svarat att det viktigaste var just betalningen först..... därav min frågan till forumet om någon mer hört och det känns bra.
Tx

Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Det var ett liknande härva igång för ca 6 månader sedan. Då gick det till så att köparen betalade bilen i förväg med en postcheck. När säljaren sedan gick för att lösa in checken visade det sig att de var stulna och köparen var näst intill omöjlig att spåra.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.