AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
903

Kamkjedje byte 750/735 samt bränseförbrukning

KalleSångberg
Hejsan!

Jag har bestämt mig för att införskaffa en 750/735 inom kort.

Vet någon hur lång tid det tar att byta kamkjedja och om det är jävligt att göra?

Sen en fråga på sidan om, försökt se hur mkt en sådan här bil drar. har sett en tråd men tycker det är mest lösa specifikationer. Några som kan säga mig hur mkt just deras exemplar drar och någon som vet vad som står i instruktionsboken?

ha en bra dag!

Kör Lugnt! /Kalle
Väkommen till forumet!

Du kan se i modellguiden till vänster i menyn vad BMW själva uppger för bränsleförbrukning, min 535:a med samma motor som 735i drar ca 1,3 liter per mil med ganska mycket stadskörning. Vid landsvägskörning går det att köra den på 0,8-0,9 om du håller 90 km/h, men den sörplar snabbt upp sig till runt liter milen när man ökar till ca 120 km/h.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kamkedjan byter man inte om den inte är uppenbart dålig.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
min 750ia dricker 1,2L/mil på landsväg (120km/h på farthållaren)

eller 1,7 på blandad .

///MVH TONY
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Min automatare har dragit på dem senaste tankarna(enl. färddator'n då) 1,20l/mil...
Jag har kommit under litern vid landsvägskörning och då gick det ändå lite fortare än vad man bör köra emellanåt ;)

Och som sagt,kamkedjan byter man inte i förebyggande syfte.

Om inte den uppvisar tydliga slitagetecken,vilket då på en låt säga "20-25000 milare" kan föranleda misstankar om att bilen rullat massor med mera mil än vad mätaren visar.

Mvh Janne.
li
1.959
liste
535i -89
Räkna med 1,35-1,45 liter per mil blandad körning (65% stadskörning) för en 735iA i bra maskinellt skick. Visst - det är inga problem att få en förbrukning under litern på landsväg, men vid normal körning kommer du 60-65 mil på 90 liter.

Detta helt ovetenskapligt baserat på faktiskt förbrukning under de 15 månader jag körde 735iA. Min körprofil får väl betecknas som "medelgynnsam". :)

750i har jag inte kört tillräckligt mycket och tillräckligt sammanhållande för att kunna uttala mig om.
KalleSångberg
Tack för svaren!

Men jag har ändå inte fått svar på min fråga om hur långtid det tar att byta och om det är askrångligt? Skriv gärna vilken annan bilmodell man kan jämföra det med. (annat bilmärke)

Kör Lugnt! /Kalle
Paap Reeder
.... på en V12 tar det 2-4 dgr om du skall göra det själv och inte har en komplett verkstad.
Mc Murhpey vill också ha minst en dag.

Du måste riva minst en halv kubikmeter med grejor och in på "den inre bröstkåpan".

Sedan skall allt justeras in ...... har du inte grejor eller är osäker ....leav it!

Skulle gissa att på BMW så är det listat 2-2,5 arbdagar för detta.
2 x 7 x 1300 = blev 18´ men under 10´kommer man inte.

MVH /// Paap R
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag summerade bränsleförbrukningen häromdagen, från Juni tills för en vecka sedan har bilen tagit ca 1,25L/mil. detta under 880 mils körning. I somras var den lite billigare och nu börjar bränsleförbrukningen öka lite (kallare väder). Jag kör 2 mil till jobbet på landsväg och är ibland inne och kör i stan.
(16 tums fälgar 205 fram 225 bak)
Bilens vikt och däckdimension är ganska avgörande för bränsleförbrukning (och körsätt förstås, jag kör inte alltid snällt)
/Mats J
GS
42
GS455
525iA -95
Har nyss köpt min 735:a, drog 0,88 landsväg när jag körde hem den. Får se vad det blir vid kortkörning och i stan.

750 tog 1,15 vid landsväg, men sedan blev det annat... 2km till jobbet, mest stadskörning och en och annan gasning: 2,35 l/mil!!

Därför blev det en 735:a som vinterbil! :-)

Mvh
B-O

Länk
Kalle, många ggr får man direkta svar här på forumet, men lika många ggr kommer svaren in på sidovägar. Många som "lånar tråden" men svar får man oftast. På en 735 med raka sexan är det mycket enklare än vad Paap Reeder beskriver. Den sitter fram på motorn.

det är bara en död fisk som följer strömmen...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kalle>>>Varför ska du byta kedjan?

Mvh Janne.
KalleSångberg
Nej jag ska inte byta kjedjan vill bara kolla upp det i förebyggande syfte. Det är en bil så man vet aldrig. Har hittat en som har rullat 25000mil enligt mätaren, fin inuti och utvändigt, ren och liknande i motorrum men det finns ingen bok till den. Importerad -95.

Någonting annat som man brukar åka på när man köper beg. 7 serie?

Kör Lugnt! /Kalle
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

F-n...Trött igen,glöm det förra inlägget.

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Snabb där Kalle ;)

Tja,det du t.ex. kan kontrollera är rosten runt stötfångarna,automatlådan växlar som den ska,tankens avluftningsrör(kan vara rostangripna och därmed defekta,vilket gör att om du tankar mera än ca 65liter så läcker tanken),kamaxelslitage(dels pga lossnande bultar till oljeröret/dålig oljeservice),slitna bussningar/stag i framvagnen,astunna bromsskivor fram,glapp i styrningen pga sliten styrvxl och/eller att bulten till teleskoprattaxeln lossnat en smula(hoppas på det sistnämnda),...mm..mm..

Finns annars mycket att läsa i sök inlägg här ovan..Provat det?

Mvh Janne.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
En 15 år gammal 7-serie med massor av el är nog bland det svåraste
begagnatköp man kan göra.

Eftersom bilarna är tunga slits allt som rör sig mer än på vanliga bilar från samma årtal , tycker Janne sammanfattat med mesta och viktigaste.

Men skall man vara 100% säker får man nog hissa bilen samt lägga
ner ett par timmar på att gå igenom allt , kolla ochså övre kylaranslutningen som är av plast , den brukar ge upp (inte kul).
samt bromsa ordentligt och kolla bromsbomben samt läckage från
ev. dämpare med nivåreglering (dyrt).

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kalle:

Undvik bilar som har EDC (elektroniska dämpare), de kostar oförsvarligt mycket att reparera när de pajar, ~8-9000:-/st!

Om du vill ha automat så fråga om den är servad med olja- o filterbyte nån gång, helst ska du också byta automatolja + filter efter köp. Om automaten rasar så brukar en låda från skroten vara att föredra, renovering brukar bli femsiffrigt...

Köp Haynes bok för E34 om du köper en 730/735 då M30 motorn finns med där: Länk

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.