AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.126

Compact = hundbil?

Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Hej

Går lite och funderar på att byta den bränsleslukande audikombin till förmån för en snålare bil. Funderar lite på en 318/316 compact. Några tips eller funderingar på bilen skulle uppskattas.

Jag har en hund som gärna åker med. Kan man husera en mellanstor tik i skuffen på compacten?
Deliq
Jag vet inte hur stor compacten är i bakersta utrymmet, men annars så är väl den vanliga touringen med samma motoralternativ likvärdig i bränsleförbrukning. Där finns iaf tillräckligt med utrymme.
Länk

M V H // Dennis L.

"Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket"
Deliq: :=)
Är den bilden tagen före eller efter E63 reklamfilmen?

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Deliq
Efter...
Jag måste erkänna att det var därifrån jag fick idén att prova om min "Buddy" var med på noterna.
Han älskar att åka BMW fort. Ser i backspegeln hur han far fram och tillbaka i utrymmet vid inspirerad körning och ändå är han alltid först vid bilen när det ska åkas nånstans nästa gång :-)

Vid lugn landsvägskörning lägger han sig och sover, ska jag tolka det som om han tycker det är tråkigt... ?

M V H // Dennis L.

Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Är det någon som vet viktskillnaden på touringen och compacten?

Inbillar mig att det skiljer en hel del, vilket även får konsekvenser vad gäller prestanda. Jag är fullt medveten om motorsvagheten och tror då att några hundra kilo inverkar mycket.

Ingen som har någon bild på compactens bakdel med luckan öppen?
Deliq
för e36:
316i cpt........0,77l/mil.....12,0sek.....1250kg
318iT...........0,81l/mil.....11,4sek.....1360kg

för e46:
316i cpt........0,82l/mil.....10,8sek......1375kg
318iT(118)....0,84l/mil.....11,2sek.....1440kg. (tom -01)
318iT(143)....0,74l/mil.....9,3sek.......1480kg. (from -02)

Knappast några avgörande prestandaskillnader bortsett från när valvetronic 4'an kom.

M V H // Dennis L.

Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Pompe:
Du borde få in hunden om du tar bort hatthyllan, vad är det för hund?, Är dock inte säker. Dom få gångerna vår hund behövde åka Compacten var det golvet på framsätet som gällde(korta sträckor) Annars var det den dåvarande V70in som fick tjänstgöra hundtransportör. Om du vill kan jag ta lite mått i skuffen på compacten, Annars ta med hunden och testa någonstans!

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Deliq: Hur är då skillnaden mellan 318i cpt och touringen?

Fredrik: Hunden är blandras mellan schäfer/labrador och rottweiler, dock är hon liten, ung som en 7månaders rottis. Hon trivs och får plats på golvet fram i coupeén så hon är ju inte så stor.
Hur saer det ut när hatthyllan är borttagen, är det fula kanter som på golf tex?

Antingen är det en 316 -02 eller en 318 -94-96 som gäller.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Pompe:
Utrymmet är nog fullt tillräckligt bak i en compact. Fast hunden lär ju inte kunna se ut särskilt bra. Vet inte hur kinkiga hundar är på sånt.

Mvh / Stenback
Deliq
e36
318ti cpt(140)....0,79l/mil.....9,9sek.... .1270kg
316iT................0,81l/mil.....13,2sek... 1360kg . (endast -98)

uppgifterna gäller för bilar som såldes nya i sverige
och det gjorde inte 316touring i e46-modellen

M V H // Dennis L.

Japp jag har en irländs setter i min 318 TI funkar perffa !!

Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Pompe:
Har helt missat ditt svar i denna tråden, sorry,
Är inte riktigt säker på hur kanterna ser ut på bilen.(vi tar nästan aldrig av hatthyllan)
Om du vill kan jag ta lite bilder i bilen och maila över dom till dig senare ikväll??

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Jag ar i thailand for tillfallet, sa det tar nog lite for lang tid att plocka ner dem, men maila garna om tva veckor. (tackar och bugar).

Jag har borjat snegla lite pa 323, nagra synpunkter? Den borde val ha lite drag i sig?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.