AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.559

Hjälp mig med min BMW 520i

mr
3
mrking
520i -90
Hej på er BMW-freaks!

Jag har alldeles nyligen bytt till mig en BMW 520i -90 som har en lite dyster historia bakom sig och det är därför jag nu startar den här tråden.

Den här bilen har stått avställd i 2½ år.
Mätarställningen står på nånstans runt 28 000 mil.

Bilen har varit med om en rätt stygg olycka kan man väl säga.
För 2½ år sedan rullade den här en MYCKET kort tid uppe i Östersund innan ägaren bestämde sig för att låna ut den här bilen till en kompis på en fest.

Hon hade köpt den för bara några dagar innan för 43 000:- och de hade lagt in massa trevligt billjud och allt möjligt i den och den var i riktigt fint skick. En riktig pärla.

Hennes exakta ord var: "You break it you pay it"
Kass engelska men det var vad hon sa.
I alla fall. Hennes kompis lånade bilen och var ute och lekte med den uppe i ett industriområde uppe i Östersund och rätt vad det var så tappade han kontrollen över bilen och la den uppepå ett par STORA stenar i en kurva.

Resultat:
Bägge dörrarna på förarsidan ORDENTLIGT tillknycklade, tröskeln illa böjd på två ställen, bakskärmen tillbucklad och motorn var bara mos.

Allting i motorn gick i princip sönder. Någon drivaxel knäcktes bak, ja.. en hemsk historia med andra ord.

Tjejen fick inte ut en spänn då hon inte hunnit försäkra bilen ännu utan fick bittert sälja bilen för struntpengar till min bror.

Han fixade en ny motor till bilen som bara hade gått 8000 mil, Han flidde toppen på SIMO uppe i Östersund så den har bara gåt ett par 100 mil. Han bytte även ut drivaxeln bak.. eller vad den hette.

Nu när jag tog över den så bytte jag ut dörrarna det första jag gjorde. Fick tag i röda dörrar som var samma färg som på min bil bägge på förarsidan för 2000 spänn på skroten.

Innan jag kunde hänga på dessa dock så fick vi göra en hel del åverkan på tröskeln innan dörren gick att få på plats. En bekant som är bilmekaniker tog upp den till sin verkstad i Nälden och ordnade så att tröskeln rätade till sig tillräckligt mycket för att dörrarna skulle gå att få på plats.

Nu börjar de konstiga sakerna dock.

Jag har nu ställt på bilen och kör med denna till vardags.

Dock är det något seriöst fel på hjulupphängningen.
Jag hade inne bilen på ett ställe i Östersund som man riktar fram och bakvagn på.
Han blev helt förskräckt och hävdade att bärarmen var knäckt.
Jaha tänkte jag och åkte och köpte en bärarm.
Sen då vi skulle byta den så kom de fram till att den minsann inte alls var knäckt. Nehepp tänkte jag 400 spänn åt helsike då.

Så de största problemen jag har med min bil just nu är följande:

1. Väghållningen är helt åt skogen. När hjulen står rakt fram så står ratten typ 5 över halv 1 eller vad man ska säga. Inte kvart i tre som den ska göra i alla fall.
Höger bakdäck går ut lite snett i underkant. Detta syns inte dock om man lyfter upp den då hänger däcket rätt.
Bilen uppför sig rätt obehagligt då man ska bromsa in kraftigt kan man väl lugnt säga ungefär som om jag hade ABS eller hur man nu ska beskriva det.. Det verkar som hela skiten är SNED bak. ur åtgärdar man detta?

2. Den drar åt helsike för mycket bensin. Min bror sade något om att jag behövde byta ut något som hette termotidskontakt eller temptidskontakt? Denna skulle tydligen reglera bensintillförseln beroende på om motorn var varm eller kall?
Kan detta vara anledningen att den drar för mycket?
Den drar väl kanske 1.2-1.3 landsvägskörning...

3. Den drivaxelknuten eller vad den nu heter bak ger ifrån sig ett jobbigt vinande så fort man gasar vilket är mycket irriterande.

Som ni säkerligen märker så är jag ett riktigt blåbär då det gäller sånt här och det är därför jag vänder mig till er.
Jag behöver ta reda på vad som är fel och vad det kommer kosta att åtgärda.
Skulle även vilja ha rekommendationer på pålitliga bilverkstäder som kan med såna här saker och som kan ta en kolla på bilen och ge en ett ärligt kostnadsförslag.
Känns som man kanske bör åka till 3-4 st olika verkstäder för att se om de rapporterar samma fel?

Jag bor i alla fall i Göteborg så det borde väl inte vara omöjligt att hitta en pålitlig verkstad här i krokarna? Hoppas ni kan hjälpa mig att få ordning på min lilla 520.

Eller ska jag köra den till skroten direkt och vara tacksam för de 1500 som jag får av dem? =)

Tacksam för svar.

mr
3
mrking
520i -90
Med risk för att bli utskrattad...
Här har ni en bild på hur den såg ut i somras.

Förarsidan: Länk
Passagerarsidan: Länk

Är den ramsned så ska jag skicka upp den i mumindalen på min bror och hämta tillbaka min Barco Graphics 808...

-BeeMWe-
Är den ramsned lär den dra när du kör rakt fram med den. Är den sned i bak kan du ev se det på hjulmönstret om det är onaturligt slitet. Fast jag vet inte om jag missförstår dig när du säger att den är sned i underkant. typ sådär eller /

Det vinande ljudet från bakaxeln tyder på att den är dålig eller har för lite olja i sig.

Jag vet inte vad en Barco Graphics 808 är men något säger mig att denna bil inte är värd mer än en samling Svenska Amatörer.

Åk till någon som riktar bilar och be dem kolla upp den innan du ger dig in på annat på den.

Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
shit....happens....det var ingen dålig smäll.....

///325///
mr
3
mrking
520i -90
Hmm.. en Barco Graphics 808s är värd runt 20 - 25 000.. Fast fick 7600 i kontanter också.

Känns som jag ska ta och lämna in den på en fram och bakvagnsinställning imorgon och se vad de kan göra åt saken.
De borde väl se om bilen är ramsned eller inte där?

Konstruktiva inlägg uppskattas...
Ja den är sned på det sättet du visar men inte särskilt mycket alls men tillräckligt för att det ska synas.

Sen är det styrglapp i den också i låg fart då jag ska backa ut från parkeringen t ex.

-BeeMWe-
Du får nog köra upp den i mumindalen på honom endå även om den kanske inte är ramsned, jag skulle inte gett mer än 2-3 papp för den som reservdelsbil. Det krävs en hel del cash för att fixa övriga fel som bussningar/styrleder, bakaxel, bromsar, ställa snäcka och det där med bränsleförbrukningen, vad de nu kan vara.

Ojojoj... Byt bil! Den är säkert ramsned och kommer att kosta dig många tusenlappar att fixa (mycket mer än vad bilen är värd)
dagens bilar som har självbärande kaross tål inte så mycket stryk.
Lycka till/Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.