AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
883

Tips på Bas

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Hej

Ska investera i en ny bashögtalare, ska satsa på en 15" för ca 4-5tusen, skulle vilja ha nå tips på bra basar i den prisklassen.

Har funderat på DLS UR15 och DLS SP15S

//Mvh Simon
Robsarve
I den prisklassen kan du få seriöst bra 15":are... Vad hade du tänkt dig driva med för effekt, var och hur montera den och hur ser resten av systemet ut?

tycker Erik
Marknadschef
Ncore Acoustical Solutions
www.n-core.se
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jag ska bara bygga för eget bruk, inge tävling osv. Jag hade tänkte driva basen med 1st DLS A6 monosteg, minns inte hur stor lådan skulle vara, men ca 60liters portad låda.

Framsystemet är ett Macrom EXS 5.0 monterat i kickerpanelerna, diskanterna ska upp i a-stolpen så småning om.

Jag är ute efter lite "mjukare" bas, svårt att beskriva, men lite mindre snärtigt på nå sätt, men det ska ändå gå att spela riktigt högt om man så vill.

Man bör ju ha bassportarna på samma sida som basen, men gör det nåt om man t.ex har basen på en sida, och sidan är gjord av två skivor, så att porten sitter på den andra skivan som är lite lätt vinklad, kanske 135+ grader? De spelar du i princip ändå åt samma håll, om än lite lite mot varann?!

//mvh Simon
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Blir nog förresten en UR15, ska beställa nu under lunchen.

Såg att du arbetar på nån stereo firma, men de där var för saftiga saker för mig :) priserna alltså, hehe!

//Mvh Simon
Robsarve
Saftiga priser? Vår billigaste 15" kostar 1200:- ???

Med din önskade ljudkaraktär så låter det vettligt med en basreflex som är lite djupt avstämd, men det kan säkert din handlare hjälpa dig med. Det går fint att sätta portarna i en annan vägg. Hoppas du blir nöjd med din UR-bas

tycker Erik
Marknadschef
Ncore Acoustical Solutions
www.n-core.se
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Nej såklart hade ni bra priser om man kollar så, men era värre serier var dyrare än t.ex DLS, kanske de är bättre än DLS osv, men har kört DLS förut och jag vet vad det är.

Jepp, basreflex blir det, jag har läst att man alltid ska stoppa portarna på samma vägg som basarna iaf.

Usch vad Mdf var svårt att arbeta med, men man lär sig så länge man lever.

//Simon
Robsarve
Tja, vi har ju inga andra 15" på programmet... Men antar att du tittade på Elité serien och den tar vi bara hem på beställning.

F.ö spelar en PG R15 lika högt som en DLS UR15, så du får själv avgöra vems priser som är höga...
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
För mig som är lite lekman på det här området så är det svårt att jämföra likvärdiga högtalare osv. Vilket pris som igentligen är bäst jämfört med vad man får osv.

//Mvh Simon
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Tänkte lägga till att jag är ruggigt nöjd med min DLS MW12...
Rekommenderas!

Mvh. B

"What we have here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jo de är bra, det är dem jag gör mig av med nu, har en kvar, vill du kanske ha en till i nyskick?!

//Simon
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Tack för erbjudandet men det räcker med en 12:a så länge.
Köper dem till mkt bra pris också så jag tror inte du matchar ens med en beg. =)
Förresten vad har du spelat med för låda? Har du testat sluten ngn gång?

Mvh. B

"What we have here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jag har spelat i en portad låda på 64liter om jag minns rätt, eller var det 75? Minns helt enkelt inte, jag hade alltså 2st. Nej jag har inte testat sluten, ska inte heller köra sluten på min UR15, utan port som Dls rekommenderar.

//Mvh Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.