|
|
|
|---|---|
|
Hej alla glada. Nu är jag riktigt j..vla less på den här bilen(325 E36) Har varit ute i kylan och försökt att lufta kylsystemet.....och vad kan man säga....it sucks!!! För det första så verkar ju kylningen vara något alldeles utomordentligt suverän i en sån här bil, för jag har knappt fått bilen att bli så varm att den går upp på halva mätarn. Precis när det verkar som termostaten har öppnat så har jag öppnat luftingen och så pyser det lite lite. Detta har jag gjort så mycke att jag börjar bli alldeles nöjd. Men det blir ingen jävla värme i bilen. Troligen ligger det nån luftficka nånstans. Kan det vara så att dom dära ventilerna som släpper in värme i värmepaketet har kärvat ihop eller är det nått annat kul? Finns det ett smidigare sätt att lufta än att skruva på skruven som sitter bredvid vätskepåfyllningen? Ska tillägga att det kommer lite fisig värme när man kör fläkten på 1:an, men det försvinner när man drar på 4:an. Hjääälp!!! | |
|
Har precis samma fel på min 325 e30!!! Bytte termostat o luftade i två timmar, inte fan hjälpte det... Och nu börjar det bli kallt oxå, brrrr.... Fler kurvor åt folket! |
|
|
Kan kanske ge lite tips efter det att jag luftade min bil förra veckan efter byte av kylare. Kan till o börja med säga att det är en hel del jobb att få det bra så "lite" tålamod är bra men kämpa på o se till att motorn kommer upp i temperatur. Att t.ex. höja framänden av bilen (genom att stå i backe) kan hjälpa. Om man inte får nån temperatur i bilen kan det bero på några olika saker t.ex. att värmeventilerna fastnat, vilket kan gå att lösa om man har tur genom att knacka lite på dem, har man tur så släpper de, annars finns det ett fint mektips under gör-det-själv Nån tidigare ägare av min bil hade även tagit loss vakumslangen till tempkollen i kupen vilket fick till följd att ventilerna inte öppnade alls (kommer iaf på min bil ut genom torpedväggen, bredvid kylvätskerören) om nu inget av detta hjälper så finns det rätt mycket att läsa om man söker på forumet |
|
TobbeBMW |
är du luftar bilen så måste du ha ca 3000 v/min på motorn, tryck på gasarmen bara. Sen är det bara att låta vattenpumpen göra jobbet, när det bara kommer vatten i avluftningen så är det klart. Var inget svårt att lufta min iaf, tog ca 15 min. |
|
Gjorde precis som TobbeBMW, funkade fint och vatten kom det ganska snart, men motorn vägrar att gå upp i temp. Var kan värmeventilen sitta min kärra, och hur ser den ut? Matthiaz, sorry om jag tjuva lite på din tråd, men eftersom vi verkar ha samma problem kanske det e samma lösning=) Fler kurvor åt folket! |
|
stefannorr |
Har ni bytt termostathus med..påstås att 90% läker vid återmontering. |
|
Idag fick jag lite framsteg med värmen, de började komma riktigt varm luft(kunde knappt andas i bilen). Men efter jag hade ställt ifrån mej bilen och skulle ta den igen så blev det knappt svalt igen...kul kul.... De där med att vattenpumpen ska göra jobbet som TobbeBMW säger, köper jag inte riktigt, för om inte värmeventilerna öppnar så finns det väl en liten chans att det kan finnas luft kvar i själva värmepaketet, eller är jag helt ute och cyklar? Termostathuset läker inte och de är inget fel på huset heller..... Föresten....borde det inte finnas en luftningsskruv på termostathuset, nån som har koll på detta? Står värmeventilerna öppen hela tiden när man har högsta värme på eller? Om dom stänger ibland kanske man kan"tjuvkoppla" dom så dom är öppen hela tiden när man lufta, nån som har koll på detta? |
|
|
Tjena! På min 535:a -90 så fanns det luftskruv på termostathuset.....funkade bra att lufta på den med bilen upplyft fram. ///Robban |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.