AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
964

Ingen ström fram till bränslepumparna...

Visa användare
10
NiklasE
525Tds-92
Jag gjorde det katastrofala misstaget att köra soppatorsk på min 750IA -89. Har kollat säkringar,reläer och pumpar och de är okej men de får ingen ström fram. Har bytt batteri efter soppatorsken. Någon som har råkat ut för liknande eller har nån ide'?
Visa användare
133
Dressa
850i -91
Är du säker att du körde soppatorsk,så att det inte var det felet du beskriver som gjorde att bilen stannade första gången??

Dressa
Visa användare
382
Micki
740ia-95
Kolla om det finns ström till säkringen,jag tror att det kommer ingeting dit.

MVH.MICKI Länk
Visa användare
10
NiklasE
525Tds-92
Nej, det kommer ingen ström fram till säkringen men varför.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Har du ett elschema för bilen? Där bör du kunna se vad som sitter "före" säkringen och kan orsaka problemet.

//Magnus

Visa användare
10
NiklasE
525Tds-92
Jodå, jag har ett elschema men det verkar som det är nån bus eller styrenhet som bestämmer om det ska komma ström fram dit. Tänkte om det var så enkelt att det var nåt skydd av något slag som man behöver resetta för att skydda pumparna emot torrkörning eller liknande.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag har spanat lite i schemat nu (hade visst ett för -91 upptäckte jag) och enligt det sitter säkringarna (F23 o F?) efter bränslepumpsreläerna. (en för varje sida) Jag nöjer mig med att kolla på sidan 1 (unit 1) nu. Matningssidan till bränslepumpsrelät (K210) ska vara "Hot at all times" så där ska det alltid finnas spänning. Själva reläet styrs av huvudrelät (K212) som i sin tur styrs av databoxen. Huvudrelät ger också matningsspänning till spridarna m.m. Huvudrelät styrs i sin tur av databoxen. Du bör kunna tvångsköra pumparna genom att rycka bränslepumpsrelät och bygla i sockeln om du vill fast det lär nog inte leda till att bilen startar då spridarna också måste ha matning. Men man kan ju göra det för att kolla pumparna mm om man vill..

När du mätte spänning vid säkringen, körde du på startmotorn samtidigt då? Det brukar vara så att databoxen kräver att motorn snurrar innan de slår på pumparna så jag gissar att det är så på 750 också.

Du bör kunna tvångsköra pumparna genom att rycka bränslepumpsrelät och bygla i sockeln om du vill fast det lär nog inte leda till att bilen startar då spridarna också måste ha matning. Men man kan ju göra det för att kolla pumparna mm om man vill..

Kanske blev nått lite klarare eller virra jag bara till det? ;)

//Magnus

Kanske en dum fråga men hur mycket bensin hsr du i tanken nu? Själv rev jag ut i principen en hel motor innan jag upptäckte att jag hade för lite bensin i tanken. Efter påfyllning gick bilen perfekt

Mvh
Visa användare
10
NiklasE
525Tds-92
Jodå, att det styrs från databoxen är sant och riktigt. har mätt på säkringen även när startmotorn körs. Har tvångskört pumparna genom att lägga 12v direkt i kontakten och bägge pumparna fungerar som det ska. Har prövat att bygla både K210 och K211 men då snurrar inte pumparna. Mistänker att det är nåt i databoxen som är galet men jag får inte upp nån felkod i självdiagnosen.

Och på frågan om jag har tillräckligt med bensin i tanken så är den halvfull(=ca 50lit).
Paap Reeder
... hej!
Hann inte läsa så mycket men såg att från br.p reläet går också en snodd till automatlådeboxen ......
det kan väl inte vara så att du ligger med annat än P i när du skall starta?? eller mäta på soppapumparna??

MVH /// Paap R
Visa användare
10
NiklasE
525Tds-92
Har dubbelkollat att verkligen P är i. Mätte precis på "B+ Junction point" och "Main relay" och där har jag ständig +. Har mätt på soppapumparna och det kommer ingen ström fram varken vid tändning på eller när jag drar runt startmotorn. Det tickar lite konstigt från Main reläerna när jag vrider på tändningen i ca 5sek, om det gjort så innan vet jag inte.
Visa användare
10
NiklasE
525Tds-92
Är det någon som vet vad det kostar ungefär att koppla upp mot dator hos BMW verkstad?
Paap Reeder
.... vild idé som du får prova på egen risk:
tvångsmata br.pumparna och försök att starta?

MVH /// Paap R
Visa användare
10
NiklasE
525Tds-92
Har redan prövat det. Ide'erna börjar ta slut nu. Det blir väl att lämna in till verkstaden, betala och se glad ut!
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Du har väl redan testat det...? Gör bilen strömlös nån timme för en rejäl reset av systemet.

//Magnus

Visa användare
10
NiklasE
525Tds-92
Jodå, 1 dygn vilket borde vara mer än nog.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.