AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
561

Skillnader i försäkringspremie mellan olika (E38) 7-seriemodeller?

Hej!

Jag har under den senaste tiden tittat efter en bra bil att använda under tiden då Alpinan står i garaget (vintern alltså).

7-serien är en riktig lyxbil måste jag säga!

Men jag fick lite problem när jag ringde försäkringsbolaget, premien för en helförsäkring låg på dryga 14.000...
Det är nästan i närhet av vad B8an kostar i helförsäkring! (Jag har entusiastförsäkring på den just nu)

Jag har inriktat mig på 750 modellen då jag inte har så mycket emot den ökade bensinförbrukningen (kör inte så långt) och då 750 har störst utbud av utrustning (brukar vara de som är bäst utrustade).

Då kommer jag till slut till min fundering:
Är det stor skillnad i försäkring mellan de olika modellerna?
Är det i så fall pga motorstyrkan eller just för att 750 är standardutrustad lite lyxigare?

Vad jag tycker mig förstått av forumet osv så skiljer det inga större pengar mellan 740 och 750...

Jag hade förväntat mig en premie runt 8000 men inte så mycket som 14! Är det lika för många av er andra?

Tacksam för hjälp,
Marcus
Ras.mus
har för mig att mellan 740 och 750 skiljer det inget eller mycket lite. Däremot 728 kan man få hyfsade försäkringar på.

Jag skulle rek. länsförsäkringar halvförsäkrad med MER försäkring. Då tar den allt som man inte klantar till själv. Även skadegörelse o djur. Såvida du inte köper en väldigt ny bil som är värd över 150-200'''...

Men så länge du inte totalkvaddar en bil per 10 år så klarar du dig nog bättre med halvförsäkring i längden... Men det är ju en smaksak!
Ras.mus: Tack för ditt svar :)
Jo, det är vid sådana här tillfällen som man börjar fundera på ifall man inte skall ha en halvförsäkring ändå. Men det är ju bara för att premien är så hög, skulle aldrig ha funderat på detta tidigare! Som tur är gick det bra att flytta Alpinans försäkring till entusiast, annars var det 17k som gällde där (men det kan man kanske motivera).

Mitt största problem med att halvförsäkra bilen är ju att den kommer rulla under vintertid. En tung bil, bakhjulsdrift och halka gör att chansen för att skada bilen av eget fel blir lite väl hög :(

Under mina senaste 9 år som körkortsinnehavare så har jag inte orsakat några skador alls men man kan ju slå vad om att det i så fall skulle hända nu!

Hmm, skall man verkligen behöva byta ned sig i motorstyrka för att få en bra premie? Hmm... Det tråkigaste är i det fallet att det blir ovanligt svårt att hitta en bra utrustningsnivå (eller har jag fel?) och i det läget kostar den säkert massor bara för att det är så ovanligt med t.ex. en 728 med bra utrustning.

Nåja. Man får fundera (halvförsäkring kostar ju 9000, sedan MER tillägget är väl en hel del också) på om ekonomin verkligen håller...

/Marcus
Bmwcs# 4680
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.