AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.061

2,7 liters ETA-motor..Hjälp

Jag undrar om en 2,7 liters ETA-moror är något att ha?
Har hört att den inte är lika varvillig som en 2,5 liters motor som är strokad till 2,7 liter,stämmer det?

Är sugen på en ETA-motor med 325 topp och en kent-kam..

Hoppas på hjälp från er BMW-bröder!!!

Snälla,hjälp mig i detta val!!!

Se min bil på galleriet under Magnus Lönnberg
Tack för tipsen om avgas/filter till 540:n.Gällande Ferrita-systemet så verkar 3995:- otroligt billigt.Är det ett standardsystem då eller bygger dom det direkt på bilen?Gällande ETA-motorn så lär den inte vara nån rolig historia-rött vid 4500rpm!324td-vev i 325-motorn ska tydligen ge 2,7l och bör vara betydligt roligare.
En original eta har 121hk och ett varvstopp vid strax över 5000rpm tror jag. rött börjar vid 4500.

Med lite jobb och rätt delar går det att få ihop en 2,7i av en eta men det är inte bara att skruva på en i topp.
Eta motor som satt i 88:orna är lite annorlunda. Den brukar kallas super eta och hade 129hk. Den hade ett lite högre varvstopp också. Jag tror det toppen var snarlik i toppen, kanske helt lika.

Jag tror inte du tjänar nåt på att bygga om en eta, jämnfört med att stroka/trimma en vanlig 2,5i.
Etorna är ju inte helt vanliga här heller.
På en ombyggd eta kan du naturligtvis också öka varvstoppet, har sett de som varvar över 7000 iaf.
M3
117
M3_POWER
540iT M-Optik 6vxl -98
Hmm, Jag har en 325:a med 2.7L ETA block och 325 topp, portad och 288graders trimkam.. Det är inga problem att varava 8000r/m!!! Gasa och var glad!!!!

Mvh Ante

Söker hjälp i mitt val av motor,vill ha 2,7L utan att man blir fattig!!

ETA-motorn är ej gjord för att varvas med, det är en lågfriktionsmotor med färre
lagringspunkter som bygger helt på vridmoment med ett maxvvarv kring 5000v/min..

Det svaret fick jag från en kille,stämmer det?

Men om jag tar ETA-veven,stakarna och kolvarna och sätter det i ett M20 2,5L block,blir det 2,7L då?

Magnus

Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Det enda stället som det sitter färre lagringspunkter är väl i toppen. Och den byts ju mot en 325 topp...

MVH David Öfverdahl-Forslöf
Tack David..jag sätter dit en 325 topp så det är ingen fara!!!

tack igen

ETA motorn är betydligt bättre än att bygga en egen med 325 block,dieselvev och 323 stakar.323 stakarna är 6mm kortare,vilket medför att blocket lär planas 3mm,vilket i sin tur leder till att kamtransmissionen blir lite fel,vilket måste åtgärdas.Dessutom måste 325 kolvarna svarvas av lite i nederkant för att det inte ska ta i när kolven vänder i NPD.Med en ETA motor så är det bara att bulta på en 325 topp och se glad ut.Det är bara i toppen som det är färre lagringar på ETA.Dessutom har den mjukare ventilfjädrar,därav det låga varvstoppet.Underdelen är det inga som helst fel på!Fråga Ante,det är han som har min gamla ETA maskin(och älskade OJD009!).
Bo
565
Bosse J.
327-41, Drömbil, såld -17
1600 GT-68, såld -14
2000 Touring -73 såld -13
2002 Baur Cabrio såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
Ett enklare sätt är ju att ta en dieselvev samt använda kolvarna från 318iS. Kolvarna måste då tas av på toppen med 2 mm. En Schrickk-kam 286 grader gör underverk om Du också balanserar hela motorn.Det sista är mycket viktigt.

Bosse J.
Hur kan det vara enklare än att ta en färdig underdel?

Tarv
Sl
116
Slimm
325iX Touring -90
Men iofs är det väl inte helt lätt att få tag på
ett ETA block, vad jag har sett iallafall...
Jag har även hört att kolvarna inte vill lira ihop
med en 325i topp utan 'handpåläggning' (ingen egen erfarenhet dock).

Med 325 block, dieselvev & 320/323 stakar skall blocket
fräsas 2mm inte 3.
Det där med att 325 kolvarna måste svarvas av i nederkant,
är det bara hörsägen eller ?
Jag har då inga problem att dra runt min motor som är
byggd med 325 block & dieselvev...

Tomas Lind
BMWCS #3640
The best drug in the world is still Adrenaline...
Peter
Bosse! så om man använder sig utav is-kolvarna och svarvar ner dom på toppen 2mm samt dieselvev kan man lämna blocket orört för övrigt då? (ingen fräsning?) och kan man använda original vevstakar?

mvh Peter

www.strippen.ws
Hittade lite info om hur man plockar ihop en eta motor gäller inte super eta... Länk

Patrik L
Slimm.Då måste du ha KS,inte Mahle kolvarna.KS är kortare.Provade med dieselveven och 323 stakar i 325 block först,men då tar kolven i staken i NDP,eller strax före.Min ETA motor gick då finfint att hänga på 325 toppen på,utan mods,dessutom slipper man ändra timingen mellan vev/kam om man slipper däcka av blocket.

Tarv
Min motor skall i bilen tills våren är här.
Lovar att säga till på Trim-forumet om hur den blev!!

Ha det bra Bäckis..

Magnus

To
170
Tommy.N
Alpina B6 (3,5) -86
2x325i -88
325E -87
316 -82
525ix -92
Någon som vet receptet på Alpina C2 2,7 och senare mod. Alpina B3 2,7?
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Alpina lär ska ha använt turbodieselveven i sina 2,7 motorer. Just därför att den är smidd.
Men detta är alltså endast hörsägen.

Alpinaspråk: C=M20, B=M30? Innan M50 osv kom alltså. Har jag fattat detta fel?

En E21 Alpina 2,7 (C2?) skulle inte sitta i vrångstrupen, hehe. :-)

Fattar förresten inte varför jag fastnat för E21 egentligen. De ser ju ut som f*n och har väghållning som en gravid flodhäst på styltor.
Men de är ju billiga, det måste vara det som gör det... ;-)

Kiip Spiiding!
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Kollade lite och E21:an heter C1, men är bara på 2,3 och inte på 2,7 som jag fått för mej. :-(

Kiip Spiiding!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.